• Anonym (Undrar)

Knipövningar - hoppa studsmatta?

Har ett barn på 3. Precis börjat göra regelbundna knipövningar, enbart mycket sporadiskt tidigare. Aldrig kissat på mig vid hopp men känner hur det är på väg efter typ tre hopp och måste sluta. Har någon lyckats att träna bort det? Finns der en chans att jag kan hoppa studsmatta nästa sommar om jag kör övningar regelbundet? Utan att känna något? Som före förlossningen. Finns det någon som har lyckats?

• Svar på tråden Knipövningar - hoppa studsmatta?
  • Anonym (Mamma till fyra)

Köp såna knipkulor o stoppa in dessa nån timme varje dag. 

gjorde jag. tajt som en tonåring igen 

• Anonym (Undrar)

Har sådan med men köpte en elvie trainer för typ 2000. Skitbra! Och testade att hoppa runt idag på golvet, gick mycket bättre än för två veckor sedan! Wow! Var mer nyfiken på kissknipet än tajthet för där är det 100%. Men märkte faktiskt idag att det gör skillnad. 

• Mrs Moneybags

Det var ju någon som hoppade studsmatta och skrev här på forumet för ett tag sen att hon hade fått framfall. Så jag skulle inte hoppa studsmatta som kvinna över 40 som har fött barn. 

• Anonym (Undrar)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-29 14:44:50 följande:

Det var ju någon som hoppade studsmatta och skrev här på forumet för ett tag sen att hon hade fått framfall. Så jag skulle inte hoppa studsmatta som kvinna över 40 som har fött barn. 

Men kvinnor har väl hoppat studsmatta i alla tider? Jag är långt från 40 än så länge men låter konstigt att sätta 40 som en gräns. 
  • Anonym (Fia)

Vet att olämpligheten i att hoppa studsmatta som vuxen kvinna diskuterades när jag var barn (och då bara gällande sådana där små inomhus motions sort). Vet inte varför det verkar ha glömts bort idag. 

Det är alltså risken för framfall det handlar om så där hjälper nog inte knip så mycket. 

Ålder finns det väl ingen exakt men risken för framfall ökar med stigande ålder. 

• cosinus

Förstår inte varför just studsmatta skulle avrådas från?

upplever det som mycket mer stötar av att t ex springa på väldigt ojämna stigar.

jag tycker man känner rätt bra om det är stabilt. När tredje barnet var nyfött och typ 4 dagar gammal var vi på ett ställe där det fanns hoppstyltor. De äldre barnet ville vet hur de funkade och mannen var orimligt usel på hoppstylta så jag visade. Då kändes det inte som en jättebra idé även om några hopp funkade helt ok.

några veckor och ett par knipkulor senare gick det utmärkt att springa igen.

nu är jag en bit över 40 och har fött 4 barn och funderar aldrig ens i banorna att det inte skulle vara stabilt. Springer i skogen, hoppar på slalomskidor, hoppar över staket och nerför murar om det är en genväg. Och ja, jag hoppar även studsmatta men som sagt det känns mycket skonsammare mot kroppen Än mycket annat jag hittar på :)

• Mrs Moneybags
    Anonym (Undrar) skrev 2022-08-29 20:38:44 följande:
    Men kvinnor har väl hoppat studsmatta i alla tider? Jag är långt från 40 än så länge men låter konstigt att sätta 40 som en gräns. 
    Nej, det är klart att det är olika för olika människor. Jag skrev bara hur jag själv tänkte. Jag skulle inte hoppa studsmatta om jag inte hade stark bäckenbotten. Löpning kan ju också orsaka framfall om man har otur. Tror inte kvinnor har hoppat studsmatta i alla tider heller.  
Svar på tråden Knipövningar - hoppa studsmatta?