Anonym (Ny mamma) skrev 2022-08-27 18:02:12 följande:
Dum fråga antar jag.. men går de inte åt mindre pengar senare? Vi lever nu på pappans lön och vi klarar oss (men inte råd att till exempel åka till Thailand och fira jul om ni förstår). Till ex, nu går de ju åt mindre blöjor per dygn än första månaderna, samt ersättning behövs knappt längre osv.
Jag upplever det inte så. Alltså att det skulle varit som mest dyrt med en bebis. Äldre barn och förskolebarn behöver mer kläder, kanske två uppsättningar regnställ, ett extra par gympaskor. Eller som nu inför vintern så brukar vi köpa en overall och ett kit med thermobyxor och jacka eftersom saker kan vara fuktiga eller blöta efter en dag på förskolan och vi fortsätter gärna att vara utomhus en stund när vi kommer hem. Och ska man iväg och handla tar man kanske bara jackan. Så det behövs två uppsättningar. Gärna extra vantar och sånt också. Så blöjorna försvinner visst, men mycket annat kostar mer - även om vi köper mycket på halva reapriset och begagnat.
Vi gjorde så att en förälder var hemma helt i ett år, sen jobbade en heltid och en 40%. Och jag (mamman) kommer fortsätta att jobba deltid så länge jag har stöd i lagen för det är ingen som tackar mig sen. Och det är inte värt stressen. Eftersom min arbetsgivare knappt bär någon kostnad för de 25% jag är borta går det att ta in en vikarie, jag tänker inte göra mitt heltidsjobb på 3/4 av tiden och med lägre lön vilket jag varit tydlig med.
Att stimulera ett litet barn är inte raketforskning heller. Jag vänder mig lite emot dem som säger att även små barn behöver in på förskolan för att umgås med andra barn. Friska barn tar till sig den typen av förmåga utan problem. Går man i skogen, leker, läser böcker, målar och kanske går till öppna förskolan eller hänger i nån park lite då och då och träffar andra så är det gott nog. Och med riktigt små barn funkar "fake it til you make it"

Sjung, prata och le mot barnet, är du trött så använd vilka småfula ord du vill för hen förstår ändå inte men ser bara sin vanliga glada mamma.