• Anonym (Jossan)

Skolskjuts mellan olika kommuner

Jag och mitt ex bor i olika kommuner i Stockholm och vi har en femårig son som precis börjat förskoleklass, i en utav våra kommuner.

Det tar 2,5 timmar per dag för sonen och mig att åka kommunalt genom hela stan till skolan han går i (pendeltåg, tunnelbana och buss). Det blir ca 13 timmar i veckan och omöjligt att få ihop med jobb etc.

Jag har läst på lite och det verkar som att skolskjuts inte beviljas mellan olika kommuner.

Min fråga är, vad är er erfarenhet av skolskjuts? Vad kan man göra? Tips?

• Svar på tråden Skolskjuts mellan olika kommuner
  • Anonym (Signe)

Min syster har samma problem och deras respektive kommuner är stenhårda.
    Enda gången man får skolskjuts är OM man har accepterat plats i den närmaste skolan geografiskt och OM man har längre än x antal km (olika beroende på årskurs) till den skolan. Då får man skolskjuts.
    Väljer man själv en skola som ligger längre bort så faller konceptet.

Med reservation för att det verkar skilja sig åt, vissa har andra avstånd och vissa tänjer lite mer på gränserna. Det kan också finnas särskilda omständigheter (trafikfarlig väg, funktionsnedsättning). Men rent krasst så har föräldrar ansvar för var de bosätter sig och barnet kan inte gå i två skolor. Det är inte någon av kommunernas "fel" eller ansvar att lösa det åt er.

• Anonym (M)
    Anonym (Jossan) skrev 2022-08-26 13:04:31 följande:

Jag och mitt ex bor i olika kommuner i Stockholm och vi har en femårig son som precis börjat förskoleklass, i en utav våra kommuner.

Det tar 2,5 timmar per dag för sonen och mig att åka kommunalt genom hela stan till skolan han går i (pendeltåg, tunnelbana och buss). Det blir ca 13 timmar i veckan och omöjligt att få ihop med jobb etc.

Jag har läst på lite och det verkar som att skolskjuts inte beviljas mellan olika kommuner.

Det är ert ansvar att bosätta er så att ert barn får en så bra skolgång som möjligt. Hur tänkte ni när ni flyttade isär och bestämde skola? 
  • Anonym (orim)
    Anonym (Jossan) skrev 2022-08-26 13:04:31 följande:

Det låter orimligt att bo så långt ifrån varandra när man har barn tillsammans som ska bo växelvis. Varför ska kommunen bekosta att ni inte ordnat ert boende så att det passar bättre för ert barn?

Kommer ju även andra problem med att bo så långt från vänner, aktiviteter osv som ni inte kan lösa med att kommunen skjutsar runt er unge hit och dit. 

Mitt tips är att en av er flyttar närmre den andra så att boendesituationen blir mer hållbar för ert barn. 
  • Anonym (Flytta)

Vår kommun (Storstockholm) har väldigt tydliga regler, skolskjuts får man bara inom kommunen. 

Du får
    1. skjutsa med bil
    2. flytta eller
    3. låta sonen bo mer hos andra föräldern.
    Förslagsvis flyttar du, hur (när?) tänkte du att han ska fixa så långa resor själv kommunalt??

Någonstans vid 10-12-14 år börjar barnen ofta vara mer självständiga och vilja kunna styra mer fritt över sin fritid med kompisar och fritidsintressen, och i det ligger det att själv kunna åka kommunalt eller gå/cykla.

• Anonym (F)

Förlåt för lite trådkap, men allvarligt ni som pratar om flytt.

Skulle jag och min man separera skulle jag omöjligt ha råd att bo ens i närheten och han skulle vägra flytta till något "billigare" område. Så det är inte alltid bara att flytta.

• Anonym (I)
    Anonym (F) skrev 2022-08-26 17:24:15 följande:

Skulle jag och min man separera skulle jag omöjligt ha råd att bo ens i närheten och han skulle vägra flytta till något "billigare" område. Så det är inte alltid bara att flytta.

Sånt får man tänka på innan man skaffar barn. Och barnet behöver ej bo varannan vecka. 
  • Anonym (F)
    Anonym (I) skrev 2022-08-26 17:28:24 följande:
    Sånt får man tänka på innan man skaffar barn. Och barnet behöver ej bo varannan vecka. 

Situationer kan förändras. Att barnen skulle bo hos honom på heltid kommer inte på tal, även om det är här skolorna ligger.

• Anonym (Flytta)
    Anonym (F) skrev 2022-08-26 17:24:15 följande:

Det skulle du krasst sett ha tänkt på innan ni valde att bilda familj och bosätta er i det området. Tråkigt. Men sant.
  • Anonym (F)
    Anonym (Flytta) skrev 2022-08-26 17:32:10 följande:
    Det skulle du krasst sett ha tänkt på innan ni valde att bilda familj och bosätta er i det området. Tråkigt. Men sant.

Nu är vi ju inte skilda, men ska man verkligen behöva bo efter den med sämst ekonomi just in case? Vi har varit tillsammans i 16 år, skulle vi separera en dag hoppas jag barnen hunnit bli vuxna först.

• Anonym (Kommun)

Detta är vad Skolverket säger.. så nej, kommunen har ingen skyldighet att ordna skolskjuts mellan kommunerna ..bor man så långt ifrån varandra att det inte går att skjutsa sitt barn till o från skolan själv måste man för barnet skull låta det bo heltid hos den förälder som bor i rätt kommun 
Svar på tråden Skolskjuts mellan olika kommuner