• Anonym (H)

När skickar ni tillbaka barnet till skolan ?

Jag tycker det här är supersvårt, har en dotter på 8 år som vaknade genomförkyld i söndags. Hon har vart hemma från skolan sen dess. Hon har varit pigg hela tiden. Nu är hon mest hostig , som det alltid brukar va vid slutet. Flera av hennes klasskompisar är också hemma i samma. Hade egentligen tänkt skicka tillbaka henne imorgon men är det för tidigt ? Eftersom hon är så pigg så känns det fånigt att ha henne hemma mer? Hur gör ni? 

• Svar på tråden När skickar ni tillbaka barnet till skolan ?
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2022-08-24 11:58:44 följande:
    När skickar ni tillbaka barnet till skolan ?

Jag tycker det här är supersvårt, har en dotter på 8 år som vaknade genomförkyld i söndags. Hon har vart hemma från skolan sen dess. Hon har varit pigg hela tiden. Nu är hon mest hostig , som det alltid brukar va vid slutet. Flera av hennes klasskompisar är också hemma i samma. Hade egentligen tänkt skicka tillbaka henne imorgon men är det för tidigt ? Eftersom hon är så pigg så känns det fånigt att ha henne hemma mer? Hur gör ni? 

Svårt att veta, beror ju på hur mkt hon hostar. Men eftersom hon går i tvåan, dvs inte så avancerat skolarbete ännu, så låt henne jobba vidare med sina uppgifter hemma så hon inte kommer efter. 
  • Anonym (Clara)

Tyckte det var svårt att avgöra redan innan covid, men såhär står det på FHMs sida kring att stanna hemma vid sjukdom:

Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter. Vissa enstaka symtom från luftvägarna kan finnas kvar en tid efter infektionen även hos den som blivit frisk.

Det är knepigt detta med hosta. Jag som vuxen kan hosta i veckor efter en enkel förkylning, sist hostade jag jättemycket i 4 veckor. Som tur har jag ett arbete jag kan utföra hemifrån.

• Anonym (A)
    Anonym (Clara) skrev 2022-08-24 12:04:22 följande:
    Tyckte det var svårt att avgöra redan innan covid, men såhär står det på FHMs sida kring att stanna hemma vid sjukdom:

Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter. Vissa enstaka symtom från luftvägarna kan finnas kvar en tid efter infektionen även hos den som blivit frisk.

Det är knepigt detta med hosta. Jag som vuxen kan hosta i veckor efter en enkel förkylning, sist hostade jag jättemycket i 4 veckor. Som tur har jag ett arbete jag kan utföra hemifrån.
    +1
  • Anonym (Här)

Vår son som går i F.K blev sjuk lördag morron. Som sjukast lördag kväll. Snorig och hostig söndag, hemma måndag. Ringde läraren och rådfrågade och hon tyckte han kunde komma tisdag. Han hostade litegrann och gör idag med, men är inte hängig alls. De har egentligen nolltolerans mot förkylningar, men alla kan ju inte vara hemma vid minsta lilla symptom för då kommer ju till slut ingen gå i skolan.

• Anonym (Enkelt)

Symptomfri och två dagar feberfri.

Jag skulle inte skicka ungen till skolan om hon har hosta pga sjukdom! 

• Anonym (Annie)

Här har båda varit hemma. Båda har haft feber också så där har ju hemmavarndet inte varit något tvekan. Men sedan - när ska de tillbaka? 

Frågat respektive lärare vad respektive skola rekommenderar. Den ena läraren sa att är barnet bara feberfritt så är det välkommet tillbaks. Den andra läraren sa att de hänvisar till FHM, men att förkylningar är en gråzon... 

Japp, tack för det. Det blev ju inte lättare direkt. Så jag kommer skicka tillbaka ett feberfritt lätt snuvigt barn imorgon, enl lärarens inststruktion och andra barnet som hostar får nog vara hemma en dag till sedan har det gått 5 dagar sedan insjuknadet. 

En väninna arbetar inom vuxenutbildning har blivit tillsagda att de ska ha lektioner/föreläsningar även om de är förkylda. 

FHM kommer ha rätt i prognoserna om att det kommer bli en rejäl topp i september... 

• Anonym (Annie)

* kompliment till mitt inlägg

Feberfritt = ingen feber på 24 timmar. 

• Anonym (Morsan)

Jag tänker samma sak som jag tänkte på förskolan. Så länge barnet är feberfritt och piggt och inte har symtom som stör verksamheten, så får de gå. Lite hosta kan de ha i flera veckor, men hostar de varannan minut får de vara hemma. Att vara lite snuvig är en sak, men snörvlar de högljutt konstant, får de vara hemma. 

• Mascaraklumpar

Vi skickar tillbaka dem när de varit lika pigga som vanligt ett dygn, när den värsta hostan är borta och de inte behöver snyta sig mer än någon enstaka gång under dagen PLUS att de ska ha testat negativt på snabbtest dag 3 eller senare (pga mycket högre risk att de smittar någon med covid om testet är positivt). Min yngsta blev också sjuk i söndags och kommer gå tillbaka till skolan imorgon. 

• Anonym (H)

Hon går tillbaka idag, hostar i princip inget. Negativt på snabbtest , sen kan man väl inte lita helt på dom heller.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (H) skrev 2022-08-25 06:36:25 följande:

Hon går tillbaka idag, hostar i princip inget. Negativt på snabbtest , sen kan man väl inte lita helt på dom heller.

Beror på när hon blev sjuk. När jag skulle testa mig hemma så berättade en läkare för mig att det måste göras senast dag 4-5 av sjukdom, annars kan man inte lita på ett negativt svar. Värdena är alltså för låga att mäta men man kan fortfarande vara smittsam för det.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-08-25 06:46:33 följande:
    Beror på när hon blev sjuk. När jag skulle testa mig hemma så berättade en läkare för mig att det måste göras senast dag 4-5 av sjukdom, annars kan man inte lita på ett negativt svar. Värdena är alltså för låga att mäta men man kan fortfarande vara smittsam för det.

För ett år sedan var det ungefär så, men nu har vi ett helt annat virus och ett helt annat immunförsvar (eftersom de flesta antingen är vaccinerade eller haft covid). Jämfört med för ett år sedan så har kurvan över virusnivåer förskjutits framåt i tiden, så att man inte längre har som högst nivåer dagen man blir sjuk utan på ca dag 3. Syftet med testningen i just denna situation är dessutom ett helt annat jämfört med tidigare. För ett år sedan handlade det om att kunna isolera sig redan innan symptom, eller om att vid symptom få svar så snabbt som möjligt för att kunna smittspåra. I det här fallet handlar det om att hitta en kompromiss mellan att inte utsätta omgivningen för risker och att inte utsätta sitt barn för en hög skolfrånvaro - så just i detta fall och med denna virusvariant och vår nuvarande immunitet är svaret (på frågan ?löper barnet risk att smitta andra med covid??) säkrare ju senare man testar.

Att man kan smitta trots negativt test stämmer, men risken är mycket högre om testet är positivt vid återgång till skola/jobb än om det är negativt

Svar på tråden När skickar ni tillbaka barnet till skolan ?