Anonym (Enkelt) skrev 2022-08-25 06:46:33 följande:
Beror på när hon blev sjuk. När jag skulle testa mig hemma så berättade en läkare för mig att det måste göras senast dag 4-5 av sjukdom, annars kan man inte lita på ett negativt svar. Värdena är alltså för låga att mäta men man kan fortfarande vara smittsam för det.
För ett år sedan var det ungefär så, men nu har vi ett helt annat virus och ett helt annat immunförsvar (eftersom de flesta antingen är vaccinerade eller haft covid). Jämfört med för ett år sedan så har kurvan över virusnivåer förskjutits framåt i tiden, så att man inte längre har som högst nivåer dagen man blir sjuk utan på ca dag 3. Syftet med testningen i just denna situation är dessutom ett helt annat jämfört med tidigare. För ett år sedan handlade det om att kunna isolera sig redan innan symptom, eller om att vid symptom få svar så snabbt som möjligt för att kunna smittspåra. I det här fallet handlar det om att hitta en kompromiss mellan att inte utsätta omgivningen för risker och att inte utsätta sitt barn för en hög skolfrånvaro - så just i detta fall och med denna virusvariant och vår nuvarande immunitet är svaret (på frågan ?löper barnet risk att smitta andra med covid??) säkrare ju senare man testar. 
Att man kan smitta trots negativt test stämmer, men risken är mycket högre om testet är positivt vid återgång till skola/jobb än om det är negativt