• Anonym (Skuld)

Kronofogden

Någon som vet..... behöver inte få massa kommentarer om mitt fel m.m för jag mår redan dåligt över detta.

Utan detta är alltså om någon vet. Säger kronofogden till arbetsgivaren när de ska sluta dra av min lön, alltså tex denna månad ska ni dra av XX antal kr efter det så ska det inte dras mer.  får jag meddelande om det oxå ? 
     vill ju inte att det ska dras mer från lönen än aktuella summan.  

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (X)

Hur menar du? Det är inte arbetsgivaren som drar jag pengarna?

• Anonym (Lillan)

Ja det gör de!

Jag hade löneavdrag och betalade in hela summan. Det råkade dras ett löneavdrag för mycket. Så kf satte tillbaka den summan på mitt konto och sedan avslutades löneavdraget.
    Jag behövde inte göra något, det sköts automatiskt.

Anonym (X) skrev 2022-08-21 19:37:42 följande:

Hur menar du? Det är inte arbetsgivaren som drar jag pengarna?

Om man har löneavdrag så dras skulderna från lönen innan man får den. Så jo, arbetsgivaren är den som betalar in från ens lön i det läget.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lillan) skrev 2022-08-21 19:42:15 följande:

Ja det gör de!

Jag hade löneavdrag och betalade in hela summan. Det råkade dras ett löneavdrag för mycket. Så kf satte tillbaka den summan på mitt konto och sedan avslutades löneavdraget.
    Jag behövde inte göra något, det sköts automatiskt.

Om man har löneavdrag så dras skulderna från lönen innan man får den. Så jo, arbetsgivaren är den som betalar in från ens lön i det läget.
    Ahh sorry, läste fel. 
  • DeprimeradPappa

Kronofogden meddelar arbetsgivaren. Det är jag säker på. Fick ett sånt meddelande om en anställd senast i veckan som gick

• mammatill6

Ja de meddelar, dock kan det va så att det dras för mycket sista gången som du sen får tillbaka. Säg att det dras 3000 varje månad men det är bara 1000 kvar. så Kan det dras fullt ändå men det kommer automatiskt tillbaka till dig.

• Anonym (Skuld)

Tack för svar.
    Hoppas de betalar tillbaka snabbt ????
    Har haft en stor skuld och de fick för sig förra året att  jag hade en sidoinkomst på ganska många tusen (sommarjobb men de såg inte att vanliga jobbet inte betalat något de månaderna)  så de har dragit 11000 varje månad vilket gör att de kanske drar ca 5000 mer än vad de behöver nu sista avdraget. 

• mammatill6
    Anonym (Skuld) skrev 2022-08-21 22:18:18 följande:

Tack för svar.
    Hoppas de betalar tillbaka snabbt ????
    Har haft en stor skuld och de fick för sig förra året att  jag hade en sidoinkomst på ganska många tusen (sommarjobb men de såg inte att vanliga jobbet inte betalat något de månaderna)  så de har dragit 11000 varje månad vilket gör att de kanske drar ca 5000 mer än vad de behöver nu sista avdraget. 

Det brukar gå snabbt. Beroende på när arbetsgivaren betalar in till kf. Har själv råkat ut för det och fått pengarna efter några dagar.
  • Anonym (Skuld)
    mammatill6 skrev 2022-08-21 22:36:29 följande:
    Det brukar gå snabbt. Beroende på när arbetsgivaren betalar in till kf. Har själv råkat ut för det och fått pengarna efter några dagar.
    Ah ok, var lite rädd att det skulle ta någon mån. Försäkringsbolag drog och det  tog nästan 4 v innan de pengarna kom tillbaka 
  • Anonym (KF)

Återbetalningen görs inom några dagar till dig då det inte finns någon skuld kvar att boka pengarna på.
    Det som kan dröja däremot är att arbetsgivaren är sen med inbetalningen. Kf måste såklart ha fått in pengarna för att kunna betala tillbaka och många arbetsgivare är inte de snabbaste...

De kan även ha lagt ett begränsningsbeslut på sista summan. Då står det att xx kr ska inbetalas i beslutet till arbetsgivaren. Därefter upphör beslutet, det kommer inget upphävande eller så. Har arbetsgivaren fått ett begränsningsbeslut och du jobbar för en mindre arbetsgivare så kolla med dom så de fattar det, många arbetsgivare fortsätter betala in efter det.

Svar på tråden Kronofogden