• Anonym (Tina)

Sjukdom sprickor under fötter o ont

Min sons kompis berättade idag att han har samma sjukdom som sin farfar. Han har prickor under fötterna o gråter ofta på nätterna när det gör ont. Va kan detta vara. Vill inte fråga mamman rakt ut har hintat om det någon gång då han klagat på det här man hon säger inget.m

• Svar på tråden Sjukdom sprickor under fötter o ont
  • Anonym (Hmm)

Många personer kan ha självsprickor men det borde man inte ha i hans ålder, antar att de är hyfsat unga? Han måste försöka sköta sina fötter, ta fotbad ofta (minst att par ggr i veckan), fila bort död hud, smörja in varje kväll med fet kräm (t ex Nivea) och sen ha bomullsstrumpor eller av bambu, iaf ett tag om han inte vill sova med dem. Om det är en sjukdom borde han så klart dessutom träffa en läkare, det har han rätt att göra utan förälder också, tror gränsen går vid 13 eller 15 år. Hans föräldrar har inte tillgång till hans journaler från 13 års ålder iaf, enligt lag.

• Anonym (Tina)

Tror de varit hos läkare han är 10 år o de har säkert fått någon diagnos. Bara jag som undrae va det kan vara o om jag ska tänka på något. Vi har pool bla o de badar.m

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Tina) skrev 2022-08-20 23:15:19 följande:

Tror de varit hos läkare han är 10 år o de har säkert fått någon diagnos. Bara jag som undrae va det kan vara o om jag ska tänka på något. Vi har pool bla o de badar.m

Du behöver iaf inte oroa dig för att det är smittsamt, det kan jag försäkra. Jag tror att en så stor kille klarar av att själv vara ansvarig för sina fötter, t ex att inte hoppa i en pool om man har såna självsprickor att det är öppna sår, då skulle han nog inte ens kunna gå.
  • Anonym (Pimplepopper)
    Anonym (Tina) skrev 2022-08-20 23:15:19 följande:
    Om pojken inget berättar själv om vad som ev. bör göras efter bad så behöver du inget göra alls. Hans föräldrar har ansvaret till största delen i den åldern. Jag kommer inte på vad sjukdomen heter som jag tänker på, men har sett den i antingen Dr Pimplepopper eller My feet are killing me. Ärftligt, jobbigt, smittar inte, botas inte genom vanlig skötsel som när man har förhårdnader och sprickor.
Svar på tråden Sjukdom sprickor under fötter o ont