• Anonym (TS)

Panik, såg att det var svartmögel på dotterns tandborste efter jag hade borstat

Det var liksom svart ?längst in? vid borsthuvudet så jag såg det inte direkt , sen trodde jag det var nån matrest tills jag fattade att det var mögel.. fattar inte hur det har blivit så, aldrig varit med om det tidigare. 
    Jag brukar oftast borsta men ibland borstar hon själv eftersom vi har en bebis och pappan är ofta borsta på kvällarna. Senaste 2 nätterna har hon borstat själv så det kan ha varit så då också. 
    Märkte det idag när jag hade borstat halva munnen redan.. Vad gör jag? Hur farligt är det ? 

Får panik nu.. 

• Svar på tråden Panik, såg att det var svartmögel på dotterns tandborste efter jag hade borstat
  • Anonym (Kim)

Ingen panik. Byt tandborste bara. Se över rutinerna för borstningen så är det större chans att det blir gjort. 

• Anonym (X)

Det lär inte vara svartmögel utan gammalt gunk. Kolla hur det ser ut i tandborstmuggen om man glömmer diska.

• Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-20 23:03:47 följande:

Ingen panik. Byt tandborste bara. Se över rutinerna för borstningen så är det större chans att det blir gjort. 

Tack för svaret! 
    Slängde den såklart nu men det stämmer, jag borde ha bättre koll. Brukar skölja av och ställa tillbaks den även efter hon har borstat men måste ha missat det ändå om det inte precis har blivit så.
    Är det inte jättefarligt att få i sig? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2022-08-20 23:06:01 följande:

Det lär inte vara svartmögel utan gammalt gunk. Kolla hur det ser ut i tandborstmuggen om man glömmer diska.

Det var svart och tyckte det luktade mögel.. men vet inte. Den brukar stå med huvudet upp och ha ett skydd på sig, såg sen att det var lite svart i skyddet också.. vet inte om den inte har torkat ordentligt så det är därför 
  • Kockobello

Ja gud ja. Nu lär ni åka till akuten.

• Anonym (Lugn)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-20 23:10:40 följande:
    Det var svart och tyckte det luktade mögel.. men vet inte. Den brukar stå med huvudet upp och ha ett skydd på sig, såg sen att det var lite svart i skyddet också.. vet inte om den inte har torkat ordentligt så det är därför 
    Det är med hundra procents sannolikhet mögel i så fall, eftersom ni stänger in fukten i ett skydd. Låt tandborsten stå fritt så att den kan torka mellan användningarna. Och nejdå, det är absolut inte farligt även om hon skulle ha fått i sig en liten, liten aning mögel. Det rör sig ju om så ytterst små mängder.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lugn) skrev 2022-08-21 00:49:42 följande:
    Det är med hundra procents sannolikhet mögel i så fall, eftersom ni stänger in fukten i ett skydd. Låt tandborsten stå fritt så att den kan torka mellan användningarna. Och nejdå, det är absolut inte farligt även om hon skulle ha fått i sig en liten, liten aning mögel. Det rör sig ju om så ytterst små mängder.

Tack för svaret! Ja jag tänkte så också nu.. hon gillade skyddet så mycket och dum som jag var tänkte jag inte på att den kanske inte skulle torka då.. Är det säkert att det är små mängder då? Är sånt svart mögel farligare än mögel på t.ex bröd? 

• Anonym (m.,mloå)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-21 00:55:20 följande:

Tack för svaret! Ja jag tänkte så också nu.. hon gillade skyddet så mycket och dum som jag var tänkte jag inte på att den kanske inte skulle torka då.. Är det säkert att det är små mängder då? Är sånt svart mögel farligare än mögel på t.ex bröd? 

• Anonym (m.,mloå)

Mögel är bara bra i penicillin om vi ska hårddra det. Du kan vara lugn, den lilla mängden hon ev har fått i munnen är ingen fara, hon spottar ju ut det hon har borstat så att säga. 

• Anonym (TS)
    Anonym (m.,mloå) skrev 2022-08-21 06:42:19 följande:

Mögel är bara bra i penicillin om vi ska hårddra det. Du kan vara lugn, den lilla mängden hon ev har fått i munnen är ingen fara, hon spottar ju ut det hon har borstat så att säga. 

Tack för svaret! Ja det är sant , hon spottar ju ut.. 
  • Anonym (Lugn)

Ja, det är klart att det rör sig om ytterst små mängder. För det första var det ju bara lite, lite på tandborsten till att börja med (dels får det ju inte plats nån större mängd på en tandborste (och en liten barntandborste dessutom), dels skulle ju både du och dottern sett det och reagerat om hela tandborsten varit full av mögel), för det andra var det ju bara en liten mängd av det som satt på tandborsten som din dotter faktiskt fick i munnen, och för det tredje spottade hon ju ut det allra mesta igen. Så ja - det var bara en väldigt liten mängd hon fick i sig. Du behöver verkligen inte vara orolig. Av allt skit som ungar dagligen får i sig bara genom att vara barn (som pillar på precis allting utan att tvätta händerna och sen har fingrarna i munnen) är detta verkligen an bagatell Glad

• Anonym (TS)
    Anonym (Lugn) skrev 2022-08-21 17:40:36 följande:

Ja, det är klart att det rör sig om ytterst små mängder. För det första var det ju bara lite, lite på tandborsten till att börja med (dels får det ju inte plats nån större mängd på en tandborste (och en liten barntandborste dessutom), dels skulle ju både du och dottern sett det och reagerat om hela tandborsten varit full av mögel), för det andra var det ju bara en liten mängd av det som satt på tandborsten som din dotter faktiskt fick i munnen, och för det tredje spottade hon ju ut det allra mesta igen. Så ja - det var bara en väldigt liten mängd hon fick i sig. Du behöver verkligen inte vara orolig. Av allt skit som ungar dagligen får i sig bara genom att vara barn (som pillar på precis allting utan att tvätta händerna och sen har fingrarna i munnen) är detta verkligen an bagatell  // Glad

Tack för svaret , känner mig lite lugnare nu :) Men ska såklart se till att det inte händer igen
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-23 22:14:24 följande:
    Tack för svaret , känner mig lite lugnare nu :) Men ska såklart se till att det inte händer igen
    Låter bra! {#emotions_dlg.flower} Solig
Svar på tråden Panik, såg att det var svartmögel på dotterns tandborste efter jag hade borstat