• Öhassåjagvetinte

Rynkor som tonåring

Hej! Jag är en 15 åring tjej som nyligen har upptäckt att jag har en rynka i pannan. Finns det något sätt jag kan få bort den?

Jag tror att rynkan möjligtvis skulle kunna bero på att jag rynkar pannan ganska ofta, framförallt när jag sminkar mig, haha! Jag tycker dock att jag är lite för ung för att rynkor ska ha formats pga det.
    Den andra möjliga förklaringen e nog att jag har varit ganska stressad o mått ganska dåligt psykiskt den senaste tiden. Vet dock inte om jag har rynkar pannan sådär jättemycket, men jag vet inte vad annars det skulle kunna bero på. 
    rynkan beror definitivt inte på att jag solat och exponerats för uv strålning, föresten! Jag läste en artikel om att det skulle kunna vara något som orsakade rynkor i unga människor, men jag solar aldrig och använder ofta 50 i solkräm, så det är nog inte därför jag har rynkor.

svar uppskattas! 
    // 15 åring med rynka i pannan

• Svar på tråden Rynkor som tonåring
  • Anonym (S)

1) Det är helt normalt att ha rynkor där. Att bara ha EN rynka i pannan vid den åldern låter extremt lite.
    2) Du kan så klart skjuta in en massa idiotiska kemikalier i ansiktet och bli botoxberoende resten av livet, eller så kan du acceptera att du är en normal människa med en normal kroppsutveckling.

• Anonym (Genetiskt)

Är nog mycket genetiskt. Minns en tjej i min högstadieklass som hade en rynka i pannan mellan ögonbrynen och runt munnen, när hon rynkade pannan blev det som tre djupa fåror. Vi är 24 nu och hon har fortfarande så, jag har inga alls ännu, så det är väl helt enkelt så vissa har. 

• Anonym (Lilon)

Det är nog ett veck du har. Höjer man på ögonbrynen veckas skinnet på pannan.
    Det är skillnad på rynkor och veck.

• Anonym (S)
    Anonym (Lilon) skrev 2022-08-20 00:01:21 följande:

Det är nog ett veck du har. Höjer man på ögonbrynen veckas skinnet på pannan.
    Det är skillnad på rynkor och veck.

Ja men exakt, det är ju så jag menar, att det är ett naturligt veck och inte en rynka.
  • Anonym (,,,)
    Dr Nail skrev 2022-08-20 01:38:00 följande:

Du behöver botox.

Du skriver alltid så mycket dynga på forumet! Du skojar väl antar jag men en ung tjej som skriver en tråd om oro för utseendet kanske faktiskt tar dig på allvar. 
  • Anonym (K)

Är med största sannolikhet ett naturligt veck, men som förstärkts lite kanske av att du rynkat mycket på pannan på senaste. Foundations och liknande har en tendens till att förtydliga den typen av veck/fåror. Så om du kan använda lättare typ av smink, eller rent av skippa det helt (heltäckande alltså) blir det mindre synligt. 

En hel del av det som är rynkor och annat styrs av vår genetik. Själv har jag en fåra mellan ögonbrynen, och två stycken i pannan. Haft det så sedan tonåren. Vilket störde mig enormt, men som ärligt talat egentligen är rätt normalt. Kommer ifrån min pappas sida. Många av mina släktingar har det, men överlag är där ingen som verkar utveckla rynkor tidigt. Fina linjer ja, men inte rynkor. Men när man är ung kan det bli lite av en fix idé i den åldern, sådant som känns som att det sticker ut. Folk använder så mycket filter, studio ljus och hightech kamera linser numera också - så sådant man ser online kan vara fruktansvärt retuscherat. Många smink gurus på YouTube tex. Merparten sysslar med falsk marknadsföring, rakt av. Resultatet som syns i videon speglar inte verkligheten. Ställ ut dom där kvinnorna i vanligt naturligt ljus, utan filter och utan dom där special linserna dom använder på sina filmkameror. Det blir en stark skillnad. Tyvärr påverkar sådant oss, och förvrider våran uppfattning av vad som är normalt. Så som hur pannor kan se ut på folk. Långt ifrån alla föds med helt släta pannor, där deras ansiktsmimik inte syns i form av fåror/veck när dom pratar och använder ansiktet. 

Så försök att inte störa dig allt för mycket på din lilla så kallade rynka. Den är normal. Däremot bör du försöka komma underfund med varför du mår dåligt, och försöka klura ut vad du kan göra för att ta itu med det. Eller ta hjälp, om du inte känner att du reder ut det själv. 

• Friger

Ingen rynka, ett veck. Ingen annan än du TS bryr sig.

• Dr Nail
    Anonym (,,,) skrev 2022-08-20 09:30:30 följande:
    Du skriver alltid så mycket dynga på forumet! Du skojar väl antar jag men en ung tjej som skriver en tråd om oro för utseendet kanske faktiskt tar dig på allvar. 
    Du tror hon inte hört talas om botox förut, eller att hon är helt bombad?
  • Anonym (S)
    Dr Nail skrev 2022-08-20 22:09:15 följande:
    Du tror hon inte hört talas om botox förut, eller att hon är helt bombad?
    Det är skillnad på att ha hört talas om det och att rekommenderas att använda det.
  • Dr Nail
    Anonym (S) skrev 2022-08-20 22:15:56 följande:
    Det är skillnad på att ha hört talas om det och att rekommenderas att använda det.
    Och? Gillar du inte rekommendationen så använd inte den? Jag får skräpsamtal varje dag från olika försäljare.
  • Anonym (S)
    Dr Nail skrev 2022-08-20 23:43:11 följande:
    Och? Gillar du inte rekommendationen så använd inte den? Jag får skräpsamtal varje dag från olika försäljare.
    Nu pratar jag om ts och inte mig själv.
  • Dr Nail
    Anonym (S) skrev 2022-08-20 23:46:03 följande:
    Nu pratar jag om ts och inte mig själv.
    Ts har inte sagt ett ord, hittills
  • Anonym (S)
    Dr Nail skrev 2022-08-21 00:26:29 följande:
    Ts har inte sagt ett ord, hittills
    Suck... Det är då verkligen som att du anstränger dig för att missförstå allt som skrivs. Det handlar om att DU uppmanar ts att ta botox.
  • Anonym (Evilina)
    Dr Nail skrev 2022-08-20 23:43:11 följande:
    Det får nog de försäljarna också om man ska gå efter vad du skriver här. Drömmer

Om man rekommenderar en 15-åring att ta botox är man av banan och borde skärpa sig.

Dr Nail passar dig inte alls, Dr Dyckert vore mer logiskt.
Svar på tråden Rynkor som tonåring