• Anonym (Julle)

Det luktar prutt i bilen 2 timmar vilket gör mig lite beklämd

Är det vanligt? Alltså att man kört en stund och sedan när man kommer till bilen så luktar det usch.

Pinsamt om man har sällskap, då kan dom ju räkna ut vad som hänt.

Kanske vanligare än vad man tror??
    Lösning??

• Svar på tråden Det luktar prutt i bilen 2 timmar vilket gör mig lite beklämd
  • Tom Araya

Någonting som sprider dålig lukt kan ha kommit in i ventilationssystemet, kanske en råtta eller fågel som sedan dött.
    Det borde du kolla.
    Står bilen ute?
    Jag har hört talas om fall där busar som varit riktigt elaka har petat ner surströmming i ventilation på bilar som ägs av någon de har ett hörn i sidan till.

Annars är det bara att städa ordentligt och spraya med någon sorts luktborttagare så fort du hittar något som luktar illa.

Kör ofta med ventilationen på.

Förr fanns det butiker där man kunde beställa Wonderbaums dofter på sprayflaska. De har/hade en som kallades för 'New car'. Funkade inte alls på doftgran, men på spray...
    Knepet var att ge en liten dutt här och där, på mattor, in i ventilationssystemet, under stolar, in under instrumentpanel e.t.c. I början luktar det bara parfymerat, men när doften klingar av så luktar det verkligen fräscht.

• Postman

Hur är klimatanläggningen inställd i bilen? En del drar ner på fläkten till lägsta för att den inte ska blåsa som en tok varma dagar. Det får resultatet att den aldrig kör ur all fukt riktigt ordentligt. Man bör ha den på auto periodvis för att den ska arbetar effektivt. Man kan göra rent klimatanläggningen med ättika. Det tar bort dålig lukt. Kontakta din bilverkstad.

• Alessia

Kolla katalysatorn på verkstad! Den funkar inte som den ska, behöver nog servas eller bytas. Där har du sannolikt anledningen till pruttlukten.

Svar på tråden Det luktar prutt i bilen 2 timmar vilket gör mig lite beklämd