• Anonym (Vitt)

Betala annans räkningar

En person har erbjudit sig att betala vissa av mina räkningar.

1. Jag undrar om det kan vara något som är vanskligt med det.

2. Vad händer om han längre fram skulle ångra sig?

3. Har han möjlighet att på något sätt få tillbaka pengarna eller kan han hävda någonting så han får rätt och jag då får en fordran från företagen?

4. Måste jag kunna bevisa att han ville detta?

• Svar på tråden Betala annans räkningar
  • Anonym (1234)

Om ni inte skriver eller kommer överens att du blir i skuld för det, så är det lugnt! Alltså att han bjuder på det(av någon anledning).

• Anonym (Vitt)

Så han kan inte köra en annan möjlighet heller: hävda att det var ett lån heller? Och driva in det från kronofogden? stämmer man i tingsrätten har jag hört fall där de antar att det är ett lån om man inte bevisar gåva

det jag tänker mer är att han hävdar mot sin bank att han gjort fel och de tar tillbaka pengarna från företagen i fråga

• Friger
    Anonym (Vitt) skrev 2022-08-18 21:01:12 följande:

Så han kan inte köra en annan möjlighet heller: hävda att det var ett lån heller? Och driva in det från kronofogden? stämmer man i tingsrätten har jag hört fall där de antar att det är ett lån om man inte bevisar gåva

det jag tänker mer är att han hävdar mot sin bank att han gjort fel och de tar tillbaka pengarna från företagen i fråga

Är de så att han betalar räkningarna åt dig så har jag väldigt svårt att se att han kan återkräva pengarna på något sätt.

Det är ju hans som har bevisbördan att det är ett lån till och börja med. Finns ju inga sådana bevis enligt upplägget.

Vad är det som föranleder det hela?
  • Anonym (Perka)

Jag tycker du ska sluta umgås med honom.

• EpicF
    Anonym (Vitt) skrev 2022-08-18 21:01:12 följande:

Klart han kan hävda att det var ett lån men om inte har något bevis för det så blir det svårt att driva in något. 

Och ja, han kan hävda för banken att det blivit fel och eventuellt kunna få pengarna tillbaka. Men troligen inte.
  • Anonym (Lån)

Det låter inte som en person du borde ?låna? från. 

• Xlr8
    Anonym (Vitt) skrev 2022-08-18 20:42:32 följande:
    Betala annans räkningar

3. Har han möjlighet att på något sätt få tillbaka pengarna eller kan han hävda någonting så han får rätt och jag då får en fordran från företagen?

Ibland kan typ elräkningar användas för att styrka identitet.
    Hur vet du att det verkligen blir betalt?
    Låter konstigt var på din vakt.
  • Friger
    Xlr8 skrev 2022-08-18 21:15:16 följande:
    Blir det inte betalt kommer det väl en påminnelse?

Hur kan el-räkningen användas för att styrka en identitet?

Jo, tycker också att det låter konstigt. Om det inte är så att de bor tillsammans och är ett par. Då kan det ju vara naturligt.
  • Glinda från Oz
    Inte i Sverige, här har vi personnummer och legitimation men i många andra länder t.ex Storbritannien och USA är det så.  
  • Anonym (Tony Soprano)
    Anonym (Vitt) skrev 2022-08-18 20:42:32 följande:
    Betala annans räkningar

Vill du stå i skuld, om inte annat moraliskt?

Varför vill personen betala dina räkningar? Finns något bakomliggande skäl som du kanske inte räknat med?

Jag skulle nog vilja ha något bevis för att det verkligen är gåvor och inte lån.
  • Anonym (Nä)
    Seriöst?  Varför komma med sånt som inte stämmer? 
  • Anonym (Vitt)
    Anonym (Tony Soprano) skrev 2022-08-18 21:52:00 följande:
    Vill du stå i skuld, om inte annat moraliskt?

Varför vill personen betala dina räkningar? Finns något bakomliggande skäl som du kanske inte räknat med?

Jag skulle nog vilja ha något bevis för att det verkligen är gåvor och inte lån.
    Det är snarare han som står i en stor moralisk skuld till mig. Men det är inte relevant för vad jag frågar här. Jag vill ha mitt på det torra
  • Friger
    Anonym (Vitt) skrev 2022-08-18 22:20:53 följande:
    Det är snarare han som står i en stor moralisk skuld till mig. Men det är inte relevant för vad jag frågar här. Jag vill ha mitt på det torra
    Under förutsättning att det inte är utpressning så har du ditt på det torra.
  • Anonym (Vitt)
    Friger skrev 2022-08-18 22:23:30 följande:
    Under förutsättning att det inte är utpressning så har du ditt på det torra.
    Hur kan du vara så säker på det?
  • Anonym (1234)

Se till att få det skriftligt att det är en gåva,  så att du är skuldfri från det. Gärna vilka räkningar och beloppen också.
    Med datum, namn och signatur samt helst personnummer.
    Då är du grön med det.

Svar på tråden Betala annans räkningar