• Thasz

Foglossning vid kontorsarbete- tillräckligt för att bli sjukskriven?

Jag har problem med foglossning nu när jag jobbar på kontor igen. Är i vecka 28 nu med bf i november. Mitt ?problem? är dock att jag inte har så farligt ont när jag inte jobbar. 
    På fritiden så rör jag mig en del, promenerar och cyklar osv. Foglossningsbältet gör under där! Jag har fortfarande ont men det är hanterbart om jag tar pauser ofta.
    Däremot på jobbet? kan knappt sitta och jobba vid datorn mer än en timme innan jag får otroligt ont i ryggen (svanken) och höfterna. Försöker ta pauser ofta och röra mig, men det hjälper inte alls. Har testat olika stolar här på kontoret, och vi har höj och sänkbart bord så det är inget fel på arbetshöjd osv. Ståbord eller kudde bakom ryggen funkar inte heller. Börjar bli lite desperat. 
    Någon som varit med om samma som kan ge tips? Kan man bli sjukskriven på jobbet för foglossning, trots att man i övrigt i livet funkar? Känner mig lite som en fraud som vill/behöver bli sjukskriven för foglossning samtidigt som jag går längre skogspromenader på fritiden.

Följdfråga: Mitt ordinarie jobb är 75% på kontor (vilket gör väldigt ont), men jag har även ett extrajobb som jag gör för skojs skull där jag jobbar kanske 10%. Extrajobbet funkar. Kan man bli sjukskriven från kontorsjobbet men fortsätta jobba på extrajobbet?
  • Svar på tråden Foglossning vid kontorsarbete- tillräckligt för att bli sjukskriven?
  • Anonym (Testa)

Gå till vårdcentralen och prata med läkaren. Det låter ju lite selektivt för en utomstående. så bästa om du pratar med sjukvården. Sedan ska försäkringskassan godkänna sjukskrivningen för att man ska få sjukpenning med

• Anonym (H)

Jag blev tidigt helt sjukskriven pga foglossning alla mina fyra graviditeter. Mitt problem var också att ta mig till jobbet,  då jag hade mkt svårt för att gå

• Anonym (tjopp)

Jag blev det. Hade världens bästa läkare, som tyckte att man ska få vila som gravid, om man behöver (hon var förstås kvinna själv). Hon drog på ordentligt för att FK inte skulle krångla. Så det kan nog hänga lite på vem man träffar. Iofs känner hon min sambo så det kanske påverkade lite, haha. 

• Anonym (Oj..)

Nej. Klarar du av en lång skogspromenad så har du knappast ont utan bara lat när det kommer till jobbet 

• Anonym (fogis)
    Anonym (H) skrev 2022-08-17 15:24:36 följande:

Jag blev tidigt helt sjukskriven pga foglossning alla mina fyra graviditeter. Mitt problem var också att ta mig till jobbet,  då jag hade mkt svårt för att gå

Fast Ts har ju inte svårt att gå, hon har svårt att vara stilla. 

Jag hade också mycket svårt att gå och ta mig till olika ställen. Fy fasen. Man saknar inte foglossningen. 

Däremot hade jag inga problem att sitta på jobbet. 

Tveksamt om man blir sjukskriven från ett stillasittande kontorsjobb. 
  • Anonym (XX)
    Thasz skrev 2022-08-17 14:24:50 följande:
    Foglossning vid kontorsarbete- tillräckligt för att bli sjukskriven?
    Jag har problem med foglossning nu när jag jobbar på kontor igen. Är i vecka 28 nu med bf i november. Mitt ?problem? är dock att jag inte har så farligt ont när jag inte jobbar. 
    På fritiden så rör jag mig en del, promenerar och cyklar osv. Foglossningsbältet gör under där! Jag har fortfarande ont men det är hanterbart om jag tar pauser ofta.
    Däremot på jobbet? kan knappt sitta och jobba vid datorn mer än en timme innan jag får otroligt ont i ryggen (svanken) och höfterna. Försöker ta pauser ofta och röra mig, men det hjälper inte alls. Har testat olika stolar här på kontoret, och vi har höj och sänkbart bord så det är inget fel på arbetshöjd osv. Ståbord eller kudde bakom ryggen funkar inte heller. Börjar bli lite desperat. 
    Någon som varit med om samma som kan ge tips? Kan man bli sjukskriven på jobbet för foglossning, trots att man i övrigt i livet funkar? Känner mig lite som en fraud som vill/behöver bli sjukskriven för foglossning samtidigt som jag går längre skogspromenader på fritiden.

Följdfråga: Mitt ordinarie jobb är 75% på kontor (vilket gör väldigt ont), men jag har även ett extrajobb som jag gör för skojs skull där jag jobbar kanske 10%. Extrajobbet funkar. Kan man bli sjukskriven från kontorsjobbet men fortsätta jobba på extrajobbet?
    Hu fungerar ditt privatliv? Om du vaken kan stå eller sitta på jobbet, så kan du inte det heller hemma. Så vad ska du göra hemma, gå långa promenader från morgon till kväll?

Du kan ju sluta jobba innan förlossningen.
  • Anonym (fogis)
    Anonym (XX) skrev 2022-08-19 14:15:23 följande:
    Hu fungerar ditt privatliv? Om du vaken kan stå eller sitta på jobbet, så kan du inte det heller hemma. Så vad ska du göra hemma, gå långa promenader från morgon till kväll?

Du kan ju sluta jobba innan förlossningen.
    Ja, man har ju rätt att ta ut föräldraledighet före förlossningen. Tror man har rätt att ta ut från 60 dagar före beräknad förlossning! Det är ju väldigt bra. 
  • summer13

Jag blev deltidssjukskriven under graviditeten med stillasittande arbete. 
    Hade foglossning. Gjorde ont att sitta, stå, gå.. Svårt att koncentrera mig 8h per dag när man är tydligt smärtpåverkad så man ville gråta tillslut.

Du får tänka på att det är din arbetsförmåga som måste vara nedsatt, annars godkänns det inte.

Svar på tråden Foglossning vid kontorsarbete- tillräckligt för att bli sjukskriven?