• Anonym (Hoppel)

Vad borde jag ha i lön ?

Har arbetat i butik sen 2010 och har nu lägsta möjliga lön, 25 ish.
    Någon som har samma erfarenhet men har annan lön ?

Tänker, borde man inte ligga högre i lön ?
    Har aldrig fått möjligheten att ens löneförhandla utan fått den automatiskt höjd procentuellt varje år.
    Har tidvis agerat butikschef och fått vara ställföreträdande butikschef, dock aldrig på papper (då vet jag att lönen ska öka avsevärt och det är därför jag ej fått ett sådant avtal)

• Svar på tråden Vad borde jag ha i lön ?
  • Anonym (Igen)

Har du kollektivavtal?
    vad säger ditt fack?

Varför gick du med på att vara butikschef utan att diskutera lön?

• Anonym (Hoppel)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-17 14:14:29 följande:

Har du kollektivavtal?
    vad säger ditt fack?

Varför gick du med på att vara butikschef utan att diskutera lön?

Bara motfrågor istället för svar...
  • untilthemorning
    Anonym (Hoppel) skrev 2022-08-17 14:47:20 följande:
    Det är relevanta frågeställningar för att kunna ge dig ett rättvist och sanningsenligt svar. Om du väljer att ha taggarna utåt och störa dig på första svaret som kommer i tråden, så kommer du nog inte få så mycket hjälp.

Lite ödmjukhet hade nog passat - det hade antagligen gjort att du haft större möjligheter att höja din lön också.

Ha det fint :)
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Hoppel) skrev 2022-08-17 14:47:20 följande:
    Någonstans mellan 20 000 och 45 000 kr/mån
  • untilthemorning
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-17 14:52:12 följande:
    Någonstans mellan 20 000 och 45 000 kr/mån
    Hade nog aldrig gått med på att vara butikschef för mindre än 45 000/mån.
  • Anonym (Igen)
    untilthemorning skrev 2022-08-17 15:25:49 följande:
    Hade nog aldrig gått med på att vara butikschef för mindre än 45 000/mån.
    Som ensam på den lilla kvartesbutiken utan personal?

Eller menar du på IKEA Kungens Kurva?
  • Anonym (Hoppel)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-17 16:16:33 följande:

Är en ganska liten butik med helt okej omsättning. 
    Dock var min tanke om butikssäljare med 10 år ska ha högre lön i snitt än 25.

Har inte gått med på att vara butikschef men fått typ samma ansvar. 
    Vi har inget kollektivavtal men de påstås att det följs 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Hoppel) skrev 2022-08-17 16:27:40 följande:

Gå in i kollektivavtalet och kolla vad du borde ha med den erfarenheten och positionen.

Tyvärr har du väldigt lite att sätta emot utöver säga nej och sluta.

Ett sätt kan vara att söka lite andra liknande jobb och se vad du får för erbjudanden
  • Anonym (Hoppel)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-17 16:35:34 följande:
    Gå in i kollektivavtalet och kolla vad du borde ha med den erfarenheten och positionen.

Tyvärr har du väldigt lite att sätta emot utöver säga nej och sluta.

Ett sätt kan vara att söka lite andra liknande jobb och se vad du får för erbjudanden
    Ska absolut kolla, tack !

Ja jag har faktiskt gjort det och hoppas på att kunna gå vidare med något annat
  • Anonym (Butikschef)

Det är ganska dåliga löner i de flesta butiker, särskilt om de följer kollektivavtal är min erfarenhet. Har jobbat timmar i olika butiker sen 2012 och innan jag tog över som butikschef 2018 var min timlön 145:- vilket ger en månadslön på strax över 23k för heltid, dock jobbade jag aldrig heltid och dessutom tjänade jag väldigt mycket ob så utslaget med ob blev timlönen mycket högre. Även mycket högre än jag har nu som butikschef

Nu när jag jobbar som butikschef har jag en fast månadslön på knappt 27000:- innan skatt. Tjänar ingen ob eller övertidsersättning, endast en extra semestervecka samt möjlighet till komp. Tycker det är extremt dåligt för hur mycket tid och arbete det tar och att jag ständigt har jour om någon i butiken behöver hjälp. Men arbetstiderna passar bättre när man har småbarn, endast två kvällar i veckan och en helg i månaden.

• untilthemorning
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-17 16:16:33 följande:

IKEA är ingen butik, det är ett helt varuhus. Så där hade jag givetvis krävt ännu mer. Men du får gärna ha dina egna lägstanivåer på lönebild om du vill, säger bara att jag vet vad min kompetens är värd, och lägre än 45 skulle jag inte gå :)
  • Anonym (Normalt)

På mitt jobb ligger de flesta säljare i butiken på runt 25. Jag tror att de som jobbat 25 år ligger på 27. Så, det låter inte extremt lågt. Klart alla vill ha mer, det vill tyvärr läkaren med 70 000 i lön också...

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Hoppel) skrev 2022-08-17 16:27:40 följande:

Jag kan inte riktigt förstå vad som skulle motivera att en butikssäljare med 10 år bakom sig ska ha en mycket högre lön än någon med tex 2? det är trots allt ett simpelt jobb som inte kräver utbildning eller någon längre upplärning. man är ganska lätt att byta ut med andra ord.
Svar på tråden Vad borde jag ha i lön ?