Ta ut sin andel av arv?
Hej
Min far börjar komma till åren med vacklande hälsa och ställde mig en fråga häromdagen om jag kunde tänka mig vänta att begära ut min andel av arvet tills hans sambo går bort. Hans sambo är ca 10 år yngre och har många år kvar att leva. Han vill alltså överlåta sitt arv på sin sambo (50% av villa, veteranbil, bohag etc)
På vår sida har jag ett till syskon och på min fars sambos sida finns det 2 barn. Dom har inga gemensamma barn.
Jag vill naturligtvis gå min far till mötes då jag inte är beroende av arvet och jag respekterar att det är hans vilja men vill samtidigt se till att jag och mitt syskon (och min far) inte gör något dumt.
Till saken hör den att min fars sambo aldrig varit inblandad i deras privatekonomi, min far har skött allting helt enkelt för att intresse har saknats från hennes sida. De gånger hon tagit egna initiativ gällande ekonomin har det inte varit helt lyckat, förlorat pengar i pyramidspel och privatlån till kompisar som inte betalat tillbaka för att ge några exempel.
Min frågeställning är alltså hur arvet kan påverkas genom att min fars sambo får förvalta det fram till hennes bortgång?