• Anonym (pengar)

Bankkort till barnet. Vilken ålder?

När fick era barn ett eget bankkort? Vi har den diskussionen hemma just nu. Vår 12 åring tycler att "alla andra" har ett bankkort i hans klass utom han.   dock har han svårr att hålla i pengar har vi märkt. 
    Han missköter även skolgången ocj struntar i prov och läxor och vissa lektioner. Jag och pappan kräver att han tar hand om skolgången och inser pengars värde först innan det blir tal om eget kort. Naturligtvis blev barnet arg och höll inre alls med. 

Hur har ni gjort i denna fråga? Eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Bankkort till barnet. Vilken ålder?
  • Anonym (Mamma)

Mina barn har haft eget kort sedan 8 års ålder

• Anonym (inget)

Vår snart 14 åring har inget.

• Mrs Moneybags

Min son fick bankkort och Swish vid 9. 

Han har sällan mer än 4-500kr på det kontot. Får 50kr i veckopeng. 

Jag ser det som ett tillfälle att lära ut något om pengar och hur man hanterar dem osv. Det är inte förknippat till skolprestation hos oss, utan en separat grej. Han behöver ju pengar och det spelar ingen roll om det är på ett kort eller i form av kontanter. 

Ibland måste man ta första steget och ge dem
    chansen att vara ansvarsfulla. 

Att er son skippar lektioner är allvarligt och något ni måste jobba med tillsammans med skolan och läraren. Han kanske mår dåligt? 

• Anonym (3)

Min son fick sitt vid 3 års ålder, då han även började få veckopeng i utbyte mot sysslor. Kortet är dock inget han alltid har utan det ges ut på lördagar till godiset. Han tycker det är spännande och känner sig stor när han får betala med sitt egna kort. 

• Fliselisan

Min har fått bankkort vid 10 års ålder, men ingen av dom har ännu swish, äldsta 13 år. 

Sätter in månadspengen där, och dom brukar hålla i sina pengar ganska så bra. Ett tips är att du bara sätter in en liten summa, så han märker själv när pengarna är slut. Fixa BankID samtidigt så kan han kolla sitt saldo själv. 

Jag har samma bank som barnen och ser deras konton och transaktioner via mitt. Tycker det är jättebra att kunna överföra en peng om dom behöver, nån gång har tex busskortet varit slut och de fick pengar att betala med på bussen

• Anonym (10)

Båda har fått bankkort vid typ tio års ålder och sen swish så fort banken tillåtit det, vid 11 år

numera funkar ju inte kontanter överallt så är barnet stor nog att röra sig lite iväg på egen hand och köpa en glass eller annat smått så bör de ju ha swish och kort. 

E
    Bankkort är ju ingen stor grej som man ska vänta in en viss ålder med. Utan när behovet uppstår. 

12 år verkar jättesent faktiskt. 

• Anonym (10)

Ska tillägga att båda ju har ett sparkonto också så de flyttar pengar mellan kontona med mobilbankwn. Så vi är noga med att de aldrig har mer än någon hundring på det konto som de har kortet kopplat till. 

• Anonym (...)

Tror min yngsta var 10 kanske...

Kanske är bra att han får träna på att ta hand om pengar genom att han har tillgång till dem, behöver ju inte vara några höga summor.

Det där med hur kortet blir en konsekvens av skolan förstår jag inte alls...

• Anonym (Lovis)

14 var jag. Men jag är 80talist. Andra tider idag där allt är digitaliserat och barn på många sätt växer upp snabbare.

• Anonym (Enkelt)

18 år känns som en bra ålder, eller om hen tar ett deltidsjobb från ca 16 års ålder.

• Jemp

Jag är inte säker på att jag förstår kopplingen med att hålla i pengar? 

För att bli bra på ekonomi tror jag absolut att man måste få "öva" med riktiga pengar. Om det är lättast att se/förstå med kort eller kontanter är nog individuellt, men betydligt lättare att röra sig i samhället med kort idag. Då går det ju också mha appar att se vart pengarna tar vägen om han vill det. 

Däremot bör det ju såklart finnas en gräns för hur mycket pengar som finns på kortet om han har svårt att ta ansvar för den biten. 

Mina barn är betydligt yngre och har inget än, dock.

• Anonym (Q)

Mina söner fick bankkort när de var 14 år och hade sina första sommarjobb. Jag tror att de hade fått det runt den åldern i alla fall för de började bli lite mer intresserade av att köpa saker och kläder lite mer självständigt. Innan dess var det Swish eller kontanter vid behov och det funkade bra.

Min 10-åring har inget kort och har inte tagit upp frågan heller.

• Ddny

Våra fick bankkort resp ungdoms-swish (endast inkommande pengar) samt bankId där de kan kolla saldo samt flytta mellan egna sparkontot och kortkontot vid 8&10.
    Insåg att kontanter är lönlöst då vi sällan har några till veckopengen och många ställen inte tar emot, ute mao.
    Kortkontot kommer vi åt men deras sparkonto är deras, vi har ett eget åt dom.

• Anonym (Pappa)

Jag har för mig att det var runt tio år, men hur skulle bank-kort kunna skada? Det ska väl vara barnets egna pengar på det?

Fördelen då var att man kunde föra över pengar på nolltid eftersom de var kopplade till konton som var mina (ett per barn). Men nu finns ju swisch för sådant.

• cosinus

Min yngsta är 12 och hon har haft det i 2-3 år och Swish i kanske drygt 1,5.

skiljer kanske vilken bank man har men jag ser barnens konto via min app (SEB) och kan även dra till och från pengar mellan kontona. Senast idag snodde jag 700 kr av 16-åringen för att han slog i Swish-gränsen och vi bedömde det enklare att jag loggade in och norpade pengarna än att han swishade på 2 dagar.

jag ser var de handlat, jag kan bestämma hur mycket pengar de har på kortkontot.

sätt upp tydliga regler och hålls de inte så dras pengarna iväg till konton kortet når.

Svar på tråden Bankkort till barnet. Vilken ålder?