Anonym (Jag) skrev 2022-08-06 18:11:53 följande:
Vi ligger i skilsmässa, tar några månader till innan den går igenom. 13 år av bråk, psykisk misshandel, missnöje osv. Också en del bra stunder så klart, men vi var inte kompatibla, och jag känner mig jättedum som trodde att man kunde mötas i mitten, men han ville inte det. Nu är det jag som får bära hela skulden inför hans bekanta, han kan inte se sin egen del i det här, hur han behandlat mig. Det värsta är att jag är fast i en stad långt bort från alla jag känner, vi har levt totalt isolerade under de här åren och har knappt några bekanta. Vi har ett barn som inte nått skolåldern än så det är lång tid innan något kan förändras på den fronten. Klarar mig ekonomiskt åtminstone.
Jag tänker att man får försöka förstå och förlåta sig själv, att man gjorde det bästa man kunde just då, så gott man visste. Och nu har man chansen att lära sig en läxa för framtiden, göra bättre. Skapa sig ett nytt liv dessutom, det finns så många goda år kvar att leva, träffa någon man blir lyckligare med. Lära känna sig själv, utvecklas, ha roligt.
Du har helt rätt i att livet inte är slut, man får vara snäll mot sig själv helt enkelt. Jag är mitt i skilsmässan så ska tillåta mig att sörja allt en stund till innan det är dags att gå vidare och förlåta dig själv.
Det kommer bli bra såklart, men just nu känns det mörkt, svårt och lite snårigt..