• Anonym (Jag)

En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar

Skriver som att du är i roll av svenskalärare, för det är vad det var här.

Sjundeklassarna ska skriva berättelser. En utmärker sig och är väldigt skicklig och målande i sitt skrivande, MEN. Hen skriver bland annat om hur en ung flicka blir lurad att följa med en äldre man som sedan våldtar henne. Flickan blir gravid och dör senare vid förlossningen.

Reagerar du på något speciellt sätt eller berör det dig inte att en trettonåring skriver om såna saker?

• Svar på tråden En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar
  • Anonym (ino)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 04:41:20 följande:

Sjundeklassarna ska skriva berättelser. En utmärker sig och är väldigt skicklig och målande i sitt skrivande, MEN. Hen skriver bland annat om hur en ung flicka blir lurad att följa med en äldre man som sedan våldtar henne. Flickan blir gravid och dör senare vid förlossningen.

Reagerar du på något speciellt sätt eller berör det dig inte att en trettonåring skriver om såna saker?

Det jag reagerar på är om det skulle kunna vara självupplevt på något sätt. Sedan ser tonåringar så mycket konstigheter via TV serier och dylikt att hon antagligen fått intrycket den vägen. Fast jag skulle nog hört mig för då det skulle kunna vara ett rop på hjälp rörande sexuellt utnyttjande.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 04:41:20 följande:

Kolla lite med dina kollegor 
  • Anonym (Lärare)

Nej, jag skulle inte reagera nämnvärt. Det finns inget som säger mig att flickan skulle vara utsatt för något, däremot verkar det som att hon tittar på olämpliga filmer eller tv-serier.

• Anonym (Jag)

#2: Inte jag som jobbar med barnen, frågar som förälder.

• Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 09:27:43 följande:

Prata med läraren
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2022-07-31 09:30:14 följande:
    Prata med läraren

Jag vet ju redan att den läraren inte reagerade, jag frågar här för jag vill veta vad den vanligaste reaktionen på det skulle vara.

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 09:27:43 följande:

Det är ju du som förälder som ska reagera.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 10:33:10 följande:
    Det är ju du som förälder som ska reagera.

Jag är inte det barnets förälder. Frågan gäller hur man som lärare skulle ha reagerat.

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 10:57:46 följande:

Jag är inte det barnets förälder. Frågan gäller hur man som lärare skulle ha reagerat.

Frågan BORDE vara hur föräldern reagerar. Det är föräöderns ansvar. Varför vill ni bolla över det till skolan?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 10:59:43 följande:
    Frågan BORDE vara hur föräldern reagerar. Det är föräöderns ansvar. Varför vill ni bolla över det till skolan?

Tycker det är ett gemensamt ansvar att se till så barn mår bra och inte far illa. Föräldrarna kände inte ens till vad barnet skrev om.

Svar på tråden En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar