• Anonym (T)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

• Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??
  • Anonym (Hej)

Varför skulle man behöva det?

• Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 12:50:13 följande:
    Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

Nej, det behövs inte. Dock i vissa fall går processen väldigt fort och då kan huset gå till någon som har allt klart och kan teckna ett förbehållslöst avtal direkt 

Börja ni kika och starta processen parallellt med banken. Kan vara bra att ha koll när budgivning startar. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2022-07-25 12:58:46 följande:
    Nej, det behövs inte. Dock i vissa fall går processen väldigt fort och då kan huset gå till någon som har allt klart och kan teckna ett förbehållslöst avtal direkt 

Börja ni kika och starta processen parallellt med banken. Kan vara bra att ha koll när budgivning startar. 
    Men huset har legat ute i 2 månader, står inget om när budgivningen är. Kan det inte vara så att den som är intresserad ger ett bud, då det ev inte finns några andra kan man lägga lägre bud? det är som sagt en liten stad där vissa hus inte ens blir sålda på månader. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 13:01:17 följande:
    Men huset har legat ute i 2 månader, står inget om när budgivningen är. Kan det inte vara så att den som är intresserad ger ett bud, då det ev inte finns några andra kan man lägga lägre bud? det är som sagt en liten stad där vissa hus inte ens blir sålda på månader. 
    Hur ska jag veta?  Men låt oss säga att ni och ett annat par vill ha huset. Ni säger att ni kan betala 1,1 Msek men måste kolla med banken kring lånelöfte och fixa handpenning. Ni kan skriva på om en vecka.

Det andra har allt klart och kan skriva på idag och ge 1 msek.

Säljaren väljer då en snabb affär istället för att vänta. 
  • EpicF

Nej, man behöver inte lånelöfte för att gå på visning. Däremot bör man ha det för att kunna buda. Eller skaffa innom snart framtid från man lagt sitt bud. 

• Anonym (qwerty)

Nej, du behöver inte ha lånelöftet klart för att gå på visning.

Däremot bör du inte buda på ett objekt eftersom du kan bli betalningsskyldig om det visar sig att du budat på något du sedan inte får lån ill.. Du kan få betala rätt mycket pengar i sådana fall.

Är ni intresserade så gå till banken, få ett lånelöfte (sedan ska ni ha handpenning på 15%, dvs sparade pengar) och så får ni en uppfattning om vad ni kan buda på.
    Ett lånelöfte är giltigt i 6månader så det skadar inte att ha det klart från er sida.

• Embla twopointoh
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-25 13:56:04 följande:

Däremot bör du inte buda på ett objekt eftersom du kan bli betalningsskyldig om det visar sig att du budat på något du sedan inte får lån ill.. Du kan få betala rätt mycket pengar i sådana fall.

Är ni intresserade så gå till banken, få ett lånelöfte (sedan ska ni ha handpenning på 15%, dvs sparade pengar) och så får ni en uppfattning om vad ni kan buda på.
    Ett lånelöfte är giltigt i 6månader så det skadar inte att ha det klart från er sida.

Nej, bud är inte bindande. Man kan som budgivare dra sig ur utan konsekvenser fram tills att kontraktet är påskrivet. Detsamma gäller säljaren, denne kan välja att ändra sig, fram tills kontraktet är påskrivet.
  • Anonym (T)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-25 13:56:04 följande:

Handpenning har vi, jag har kollat att vi kommer då lånelöfte på summan så det ska inte vara några problem. Sen Verksr det som sagt inte finnas några fler vidare så kan inte tänka mig att det kommer vara jätte bråttom. Det står som sagt inte när budgivningen är, o h har legat ute i 2 månader. Mäklaren har semester o ska återkomma till oss om 1 vecka. Så du borde det inte vara akut med lånelöfte utan vi kan gå o kolla o sen skaffa
  • Tecum

Ni behöver inte ha lånelöfte för att gå på visning, men om ni ändå ska köpa hus inom en nära framtid är det lika bra att skaffa ett. Om det blir budgivning kan det gå snabbt, om säljaren är mer intresserad av en snabb affär eller rätt köpare än högsta möjliga pris. Vilket kan vara fallet om huset legat ute länge och inget hänt. Säljaren är trött på situationen och vill ha affären ur världen.

• Anonym (Jenny)

Om huset har legat ute i två månader kanske det kan gå att lägga ett lägre bud än utgångspriset, och då kan det vara bra att redan ha lånelöftet, så att ni kan lägga de pengarna ni erbjuder omgående. då är det större chans att säljaren accepterar det budet.
    Sedan kan det ju vara så att det finns andra spekulanter också eftersom mäklaren har semester. 

Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??