• Belzinas

Få ensam vårdnad vid separation

Hej! 

Jag har börjat se en hel del nya sidor hos min sambo som gör att jag vill separera. Det är ganska hemska saker, bland annat extremt rasistiska och kvinnoförnedrande åsikter och han är inte direkt diskret med detta heller. Vi har en dotter tillsammans som fyllde 1 år för ungefär en vecka sedan, och jag vill ju såklart inte att hon ska växa upp med att någon i hennes egen familj har dessa åsikter. Framförallt inte när det kommer från hennes egen pappa. Det gör så otroligt ont i mig när jag tänker på hur mycket skada hon kan ta av detta när honväxer upp och förstår lite mer. Jag förstår såklart att det alltid kommer finnas folk som tycker såhär, men när det är så pass nära mitt barn vill jag ändå försöka skydda henne så gott jag kan. Hur svårt tror ni att det är att få ensam vårdnad? Är det i princip omöjligt? Har ni några tips på hur jag kommer ur detta? Vi har idag delad vårdnad men är inte gifta. Vi bor tillsammans i dotterns pappas lägenhet, men vi har även kvar min lägenhet där jag och dottern är skrivna eftersom vi bodde där när hon föddes och vi inte har kunnat göra oss av med den än. Hur hade ni burit er åt i min situation? Snälla säg inte ?du kan väl prata med honom eller hans närstående?. Jag har verkligen försökt och det går int.

• Svar på tråden Få ensam vårdnad vid separation
  • Drottningen1970

Dina chanser att få ensam vårdnad pga att pappan har en taskig människosyn är hel obefintliga. Däremot en separation som gör att barnet åtminstone halva tiden får en motvikt kan ju rädda upp saken.

• Belzinas
    Drottningen1970 skrev 2022-07-23 23:35:05 följande:

Du har dessutom ett guldläge då du och dottern står skrivna i din lägenhet. Bara att flytta med ungen.

Fast nu tänkte du ju inte riktigt? Det är ju inte ?bara att flytta? när vi har gemensam vårdnad? Taskig människosyn är nästan att försköna det?.
  • Ellie
    Belzinas skrev 2022-07-23 23:53:11 följande:
    Fast nu tänkte du ju inte riktigt? Det är ju inte ?bara att flytta? när vi har gemensam vårdnad? Taskig människosyn är nästan att försköna det?.
    Vårdnad har inget med umgänge att göra.
    Självklart kan du bara flytta isär oavsett gemensam vårdnad. Ni begår ju brott genom att inte bo där ni är skrivna. 
  • Tow2Mater

Sverige har ingen åsiktspolis. Er dotter kommer att växa upp med att hennes pappa har de åsikter han har. Och att dottern träffar sin pappa är vilktigt, oavsett åsikter. Du skulle tänkt på detta for 2 år sedan.

• Magical
    Du HAR en egen lägenhet där ni är skrivna, så jo, dit kan du flytta idag om du vill. Du gör  faktiskt fel om du bor i mannens lägenhet utan att vara skriven där. (vad menar du med taskig människosyn här?) 

Om du är säker på att du inte vill leva med pappan längre: 
    Börja med att göra slut, flytta tillbaka till din lägenhet. Sen måste du och pappan bestämma hur umgänget med dottern ska se ut. Du kommer aldrig få igenom att hon inte ska träffa sin pappa alls, om han inte själv vill göra så. 
    Det finns ingen idé för dig att gå till tingsrätten och yrka på enskild vårdnad så länge han är en ok pappa när han har barnet. Att han säger dumma saker eller har åsikter som inte känns helt ok, spelar tyvärr ingen roll. 
  • Drottningen1970
    Jo det är bara att flytta då lagen säger att man SKA ha sin huvudsakliga dygnsvila där man är skriven. 
  • Orangebeans

Helt omöjligt. Bara att glömma, du kommer aldrig få ensam vårdnad på de grunderna. Dessutom har vårdnad inget med umgänge att höra. Även om du hade ensam vårdnad (vilket du inte kommer få) så skulle barnet ha rätt att träffa sin pappa och chans att utveckla nära relation till honom. Vårdnaden utgör inget hinder för växelvist boende utan vårdnaden handlar om vem som får ta beslut om förskola, skriva under papper etc. Det är inget grönt kort till att barnet nu bara är ditt och du kan vägra låta barnet regelbundet vara hos sin andra förälder. Du får fint jobba på att acceptera att han har dessa åsikter, finns inget annat du kan göra.

• FridaFox

Flytta omedelbart, du har ju alla möjligheter till det. Om du stannar kvar utsätter du ju ditt barn för det som du säge dig vilja skydda barnet från. 

• Belzinas
    FridaFox skrev 2022-07-24 11:38:46 följande:

Flytta omedelbart, du har ju alla möjligheter till det. Om du stannar kvar utsätter du ju ditt barn för det som du säge dig vilja skydda barnet från. 

Jo fast pappan har ju fortfarande lika mycket rätt till barnet som jag har även fast jag flyttar.
  • Magical
    Belzinas skrev 2022-07-24 12:45:00 följande:
    Jo fast pappan har ju fortfarande lika mycket rätt till barnet som jag har även fast jag flyttar.
    Men flytta inte då, du bestämmer över ditt eget liv.  Vad vill du egentligen med din tråd? 
  • FridaFox

Äsch, undanflykter. Så farligt verkar det ju inte vara då. 

• LFF
    Även om du har enskild vårdnad så har barnet rätt till sin pappa. Det handlar inte om hans rätt till barnet utan barnets rätt till sin andre förälder. Även om du har enskild vårdnad så kan ni dela boendet 50/50 er emellan. Du kommer ALDRIG att slippa ditt barns pappa om inte han vill ta avstånd helt från barnet. Barnet har alltid rätt till sin andre förälder (något som så ofta misstas som förälderns rätt till barnet).

Vårdnaden handlar om rätten att ta beslut om flytt, förskoleval, skolval, läkarbesök och rätten till information om detta. Om du har enskild vårdnad får barnets pappa ingen information om barnet gällande skola och vård. 
  • Drottningen1970

Nej. Pappan har ingen rätt till barnet. Inte du heller. Det är barnet som har rätt till en fungerande relation med sina föräldrar. Detta har dock inget att göra med att du faktiskt har alla möjligheter att helt lagligt ta barnet och flytta till den lägenhet där ni är skrivna. Att ni idag har er huvudsakliga dygnsvila på ett annat ställe än där ni är skrivna är däremot ett brott mot folkbokföringslagen. 

Att barnet sedan efter flytten ändå har umgänge eller kanske bor varannan vecka hos pappa är en helt annan fråga. Det skulle i alla fall innebära att hon istället för att bo 100% av tiden under samma tak som en otäck människa med taskig människosyn i alla fall slipper detta 50% av tiden och du kan då förhoppningsvis motverka de influenserna på ett mer effektivt sätt.

Svar på tråden Få ensam vårdnad vid separation