Få ensam vårdnad vid separation
Hej!
Jag har börjat se en hel del nya sidor hos min sambo som gör att jag vill separera. Det är ganska hemska saker, bland annat extremt rasistiska och kvinnoförnedrande åsikter och han är inte direkt diskret med detta heller. Vi har en dotter tillsammans som fyllde 1 år för ungefär en vecka sedan, och jag vill ju såklart inte att hon ska växa upp med att någon i hennes egen familj har dessa åsikter. Framförallt inte när det kommer från hennes egen pappa. Det gör så otroligt ont i mig när jag tänker på hur mycket skada hon kan ta av detta när honväxer upp och förstår lite mer. Jag förstår såklart att det alltid kommer finnas folk som tycker såhär, men när det är så pass nära mitt barn vill jag ändå försöka skydda henne så gott jag kan. Hur svårt tror ni att det är att få ensam vårdnad? Är det i princip omöjligt? Har ni några tips på hur jag kommer ur detta? Vi har idag delad vårdnad men är inte gifta. Vi bor tillsammans i dotterns pappas lägenhet, men vi har även kvar min lägenhet där jag och dottern är skrivna eftersom vi bodde där när hon föddes och vi inte har kunnat göra oss av med den än. Hur hade ni burit er åt i min situation? Snälla säg inte ?du kan väl prata med honom eller hans närstående?. Jag har verkligen försökt och det går int.