• Anonym (Nivar)

    7 åring - beteende

    Detta blir långt. 


    Har en snart 7 Åring som jag funderar kring. Ska börja ettan. Han har haft en tuff start i livet. Så vi har haft ganska mkt överseende pga det. Han började förskolan sen t ex pga infektionskänslighet. Prematurfödd 2 mån. opererad. Osv osv

    när han väl började på Fsk så tyckte de i början att han ej lekte med andra barn. Ej var intresserad. Vi höll ej med. Inte heller nya förskolan som han sedan började på. han är intresserad men vi identifierade att han inte alltid vet hur han ska ta sig in i lek och stanna kvar. Nya Fsk hjälpte med detta och det gjordes framsteg. 
    han är väldigt smart. Lärde sig läsa som nyss fyllda 4 åring. alfabetet som 2 åring. Räknar addition och subtraktion och börjat med multiplikation. Alltid varit nufiken och vetgirig. Vill gärna konstruera. Bygga. Rita. var (och är fortf till stor del) alltid så följsam och flexibel som liten fram till 3,5-4 år. Social och glad. Lugn. Minns att man ibland tänkte nä nu får du liva till dig lite haha. Men han var pojken som gärna ville sitta och läsa bok, ställa frågor, spela spel, leka lugna lekar. Gärna tillsammans med andra barn men trivdes mkt i vuxen sällskap också. 


    efter 4 år så var det som att något ändrades. På Fsk påtalade de att han ofta tog till skrik från ingenstans. Höga ljud. Kunde kasta saker omkring sig. Blev liksom vildare. Sedan tonade det ner. Men sedan återkom det igen. Svårt att få honom att lugna sig. Blev aldrig arg. Inte utagerande på så sätt men kunde börja skratta och ej stoppa sig själv. Låter banalt. Men jag vet ju vad de menar. Ett roligt ord ?bajs? kunde ju trigga igång så mkt skratt hos honom som ej gick att stoppa att det bara eskalerade. Till slut fick man ta ut honom. 


    och så är det fortf. Till viss del. Inte nödvändigtvis att roliga ord triggar men att det Är svårt att få honom att reglera sig. Han är lätt att få över till bus. Som andra barn sedan kan stoppa men han kan ej. är man ensam med honom så är han återigen den mest följsamma, lugna kille nånsin. Han accepterar ?nej? t ex ute i affärer. han kan resonera. Kan problemlösa väldigt bra för sin ålder. Han kan föra diskussioner. Etc. 


    även skolan håller med om detta. han är med och delaktig på lektioner. kunskapsmässigt är de inte det minsta oroliga.  Han gör det han ska. Han lär sig snabbt. Svarar på frågor. Deltar osv. Men däremellan blir det tokigt och då blir han också arg på sig själv. De har erbjudit honom att få ta pauser ibland om det blir för mkt men då är han rädd att han ska missa något. Så då blir han arg om de ändå propsar på att han ska ta en liten paus och göra annat eller ta lite frisk luft osv (för att de ser att han tappat koncentrationen och att han börjar komma in i bus (skratt, skrik, prata rakt ut onödigheter) som han sedan ej kan stoppa). vi har dialog om detta. Hur vi ska kunna hjälpa honom. Han har kompisar och är omtyckt. Har alltid varit. men ser också att hans intresse inte är det som de flesta barn har. och så får det ju vara så klart! men det gör kanske att han inte naturligt är med de andra barnen på samma sätt. ingen direkt fotbollskille eller annan sport. är mkt tekniskt intresserad och gillar fortsatt att bygga/konstruera. och har hittat iaf en el två liksinnade. 


    Men jag undrar ju. Borde vi göra mer? Till viss del kan jag se att han har vissa koncentrationssvårigheter. men det jobbigaste för oss i hemmet är egentligen att han skriker (inte argt) och ej lyssnar när man lugnt ber honom dämpa sig. Han har hög ljudnivå ofta. Läten. Han verkar inte riktigt se det själv. Vilket nog är svårt. han har svårt att bromsa sig själva. Och kan ibland fastna i saker. Vill han ha något på ett sätt så kan han tjata hål i huvudet hur man än förklarar, visar, ger andra alternativ eller till slut säger ett skarpt nej. 


    samtidigt är han den mest kärleksfulla sonen och brodern. Talar alltid om för oss hur mkt han älskar oss. vill aldrig se sin lillebror ledsen. Spiller lillebror ut t ex sitt såpbubbelvatten så är han snabbt där och fyller på från sin egna gör att göra lillebror glad igen. Han ger ofta med sig för att göra lillebror glad. han har stort hjärta och har mkt stora tankar och funderingar och hade(och har) mkt existentiella frågor och tankar tidigt. 

    ni med erfarenhet av barn och barn i denna ålder. Hur kan vi hjälpa honom? Hur kan vi nå fram till honom när han inte kan bromsa sig? För varken vi el skolan vet hur de ska göra. Hemma blir det dock inte på samma nivå. Men på skolan tror jag att miljön gör att det finns fler distraktionsmoment och triggers. vi kan dock även se detta hemma så vi vet ju vad de pratar om på skolan. 


    är detta något som borde utredas vidare? Känns inte som det är typ Adhd. Men vad vet jag. Eller är det en fas? för mkt av detta går i vågor. Kommer en tuffare period och sedan lugnar det sig avsevärt. Men återkommer? rädS att det ska påverka hans skolgång och kompisrelationer. Han har t ex aldrig blivit bjuden på kalas. Jo en gång. Samtidigt säger både fröknar och han själv att han har kompisa. Är efterfrågad. de knackar på dörren för att leka. Vi har dock varit dåliga på att ta kontakt med andra föräldrar osv pga olika anledningar så vi är väl lite anonyma (och har själv hittills ej haft kompiskalas för barnen - förutom vänner till familjen då). Aja nu blev detta långt. om någon orkat läsa. Vad tänker ni? 

  • Svar på tråden 7 åring - beteende
  • Hyllemor

    Har skolan hjälpmedel som han kan ta till när han blir distraherad? På min sons skola finns alltid skärmar att sätta på bänken så att man slipper att se andra och hörselkåpor tillgängligt. Ungefär halva klassen använder detta från och till, vilket gör att det alltid är hyfsat lugnt.

  • MamaKatty

    Detta kan ju bero på så många saker. Hoppas ni får professionell hjälp.


    Jag tänker spontant att pojkens problematik ev skulle kunna grunda sig i att han kan vara särbegåvad. Eller både särbegåvad och förhindrad av tex npf, depression eller ångest? Det kallas twiceexceptional. Som att ha en ferrari bils motor  i en skruttig volvo. 

    Dessa barn lider av att vara understimulerade, kan bli mkt utåtagerande, uppgivna, samtidigt som de både kan vara mkt uppskattade socialt men ändå känna sig som totala ufon. 


    T2 barn kan tex ha svårt att förstå enkla instruktioner men kunna resonera på en väldigt hög abstrakt nivå inom flera ämnen. Eller lida av dyslexi och tvingas traggla med att koda av text istället för att syssla med avancerad problemlösning. Eller fokus på ett omoget socialt beteende. De kan vara som mkt små barn i vissa avseenden samtidigt som de kan resonera och användahjärnan väldigt avancerat inom olika områden. Lärarna fastnar i barnets låga nivå på problemområden och detta släcker deras självbild och livsgnista som precis som alla andra behöver rättvis spegling o stimulans för att utvecklas positivt. 


     

  • Anonym (Nivar)
    Hyllemor skrev 2022-07-20 00:39:46 följande:

    Har skolan hjälpmedel som han kan ta till när han blir distraherad? På min sons skola finns alltid skärmar att sätta på bänken så att man slipper att se andra och hörselkåpor tillgängligt. Ungefär halva klassen använder detta från och till, vilket gör att det alltid är hyfsat lugnt.


    Jo. Det finns men de har varit dåliga på att introducera det till barnen. Det har de sagt själv. Blir lättare nu i ettan tror jag. Egna bänkar osv. Nu i f klass har de knappt hade bord och stolar till alla barn alla lektioner.  Ibland har de fått sitta på golvet och göra matte liksom. Skolan är en gammal förskola. Ska rivas o ny byggs i skrivande stund. Bra skola och pedagoger. Toppen rektor men lokalerna nej. 


    men jag har påtalat detta med hjälpmedel och att introducera det för alla. På så sätt blir ingen utpekad. Vilket min son annars snabbt snappar upp. 

  • Anonym (Nivar)
    MamaKatty skrev 2022-07-20 01:01:02 följande:

    Detta kan ju bero på så många saker. Hoppas ni får professionell hjälp.


    Jag tänker spontant att pojkens problematik ev skulle kunna grunda sig i att han kan vara särbegåvad. Eller både särbegåvad och förhindrad av tex npf, depression eller ångest? Det kallas twiceexceptional. Som att ha en ferrari bils motor  i en skruttig volvo. 

    Dessa barn lider av att vara understimulerade, kan bli mkt utåtagerande, uppgivna, samtidigt som de både kan vara mkt uppskattade socialt men ändå känna sig som totala ufon. 


    T2 barn kan tex ha svårt att förstå enkla instruktioner men kunna resonera på en väldigt hög abstrakt nivå inom flera ämnen. Eller lida av dyslexi och tvingas traggla med att koda av text istället för att syssla med avancerad problemlösning. Eller fokus på ett omoget socialt beteende. De kan vara som mkt små barn i vissa avseenden samtidigt som de kan resonera och användahjärnan väldigt avancerat inom olika områden. Lärarna fastnar i barnets låga nivå på problemområden och detta släcker deras självbild och livsgnista som precis som alla andra behöver rättvis spegling o stimulans för att utvecklas positivt. 


     


    Särbegåvade vet jag ej. Begåvad absolut och det där med understimulering är specialpedagogen inne på. Även vi kan se att får han utmaningar osv så peppas han. För någon månad sedan kom han hem från skolan och sa; idag gick det inte bra på matten mamma. Varför inte undrade jag då han gillar matte. ?Jag gjorde inte uppgiften klart. Man skulle klippa ut 5or och klistra dem på ett papper. Det är ju jättetråkigt. Jag vet ju hur 5 or ser ut och kan klippa och klistra. Men jag vet att jag borde gjort det.?  


    då tog jag det med pedagogerna. Det är ju verkligen inte en nivå för honom. Pojken räknar ju multiplikation. Förvånar mig ej det minsta att han tycker det är sjukt tråkigt att hitta och klippa ut 5or då. Jag känner igen mig själv. Hade ganska Lätt för mig och jobbade alltid x antal kapitel före övriga osv. Men här verkar de ej ha snappat upp eller anpassat för honom. 


    dock är detta inte räddningen ändå tänker jag. Allt kan ej bero på understimulering även om en del av det nog också bottnar i det. 


    ångest el depression skulle jag nog inte tänka men däremot en viss sårbarhet absolut. Så det är något vi är vaksamma på. Han kan ju bli självanklagande i perioder. 

    omoget socialt beteende. Det kan jag känna igen och där krockar det ju verkligen för honom. Något vi också pratat om i skolan. där Finns en diskrepans mellan den sociala och kognitiva nivån absolut. Till viss del även den emotionella. Kognitivt är han mer framåt än socialt där han känns mindre. Ibland täbker jag att det känns som han ?tar igen? sina ?toddler? år med trams och bus och höga ljudnivåer nu då han inte gjorde detta när han var yngre upp till 4 års åldern. 


    egentligen ?blommade? väl han upp först när lillebror kom och kom upp i ålder där han kickade igång med ?bus?. Minns så väl när lillebror var kanske knappt 2 år (då var storebror 4) och klättrade upp på soffan för att hoppa på den och storebror bara tittade storögt precis som vad i hela friden sysslar du med. Soffor sitter vi på. Tog ett halvår sen var det ju megakul (innan dess försökte han själv tala om för lillevroe nej hoppa inte i soffan) att hoppa i soffan med lillebror. Aldrig gjort det innan dess. Haha! Lite komiskt är det ju nu när jag tänker på det. Dessa livets ungar. 

  • Anonym (Varför)

    Jag hade med skolans hjälp vänt mig till BUP och bett om en utredning. Då får ni svar och förhoppningsvis bra hjälpmedel för sonen. Kanske behövs en extra resurs, mindre klass....

  • Anonym (Nivar)
    Anonym (Varför) skrev 2022-07-20 01:56:46 följande:

    Jag hade med skolans hjälp vänt mig till BUP och bett om en utredning. Då får ni svar och förhoppningsvis bra hjälpmedel för sonen. Kanske behövs en extra resurs, mindre klass....


     Vi har dialog med skolan. Än tycker de iaf inte att kontakt med bup är nödvändigt. Resurs finns i klassen. För hela klassen. Vi har själva lyft både frågan om bUp och ev diagnos. De tycker inte att det är på den nivån samtidigt som de säger att de i lägen när han inte kan bromsa sig. 
  • MamaKatty

    Ja jag förstår. Det är svårt att säga vad allt beror på. Bara en input, har läst mkt om särbegåvning och 2e senaste tiden. Många föräldrar uppfattar tydligen  inte sina särbegåvade barn som mer än just begåvade eller till och med lågbegåvade beroende på vilka hinder som finns. (Sedan finns det en drös som tror sig ha särbegåvade barn. Skillnad på högpresterande barn o särbegåvade). 


    visst är det knepigt, barn alltså, inte helt okomplicerat?Önskar er lycka till! 

  • Anonym (Nivar)
    MamaKatty skrev 2022-07-21 01:28:53 följande:

    Ja jag förstår. Det är svårt att säga vad allt beror på. Bara en input, har läst mkt om särbegåvning och 2e senaste tiden. Många föräldrar uppfattar tydligen  inte sina särbegåvade barn som mer än just begåvade eller till och med lågbegåvade beroende på vilka hinder som finns. (Sedan finns det en drös som tror sig ha särbegåvade barn. Skillnad på högpresterande barn o särbegåvade). 


    visst är det knepigt, barn alltså, inte helt okomplicerat?Önskar er lycka till! 


    Det har du rätt i. 


    Jag vet att han är begåvad. La jag märke till väldigt tidigt. Hans nyfikenhwt, tydlighet, hans sätt att ställa frågor och sedan resonera sig fram till svar. Han lär sig lätt och har ett superbt minne. För siffror, bilder, osv. 
    vi har fått höra detta sedan han var liten. Från BVC till förskola och nu skola. Spec ped är inne på att han till viss del är understimulerad. 


    om han är särbegåvade el ej, kan jag dock ej uttala mig om. Begåvad och lätt att lära absolut. Diskrepans mellan detta och det emotionella och sociala, absolut. 


    tack och tillägger att senaste dagarna har varit helt fantastiska och då undrar jag ju genast vad jag ens funderar över haha? :-/

  • Anonym (NPF)

    Det låter som ett textboksexempel på autism, möjligtvis ADD och/eller Tourettes också. Jag tycker ni ska kontakta BUP, det kan vara flera års kö till en utredning och ju snabbare han får en diagnos desto fortare kan han få hjälp. 

  • lövet2
    Anonym (NPF) skrev 2022-07-22 22:54:59 följande:
    Det låter som ett textboksexempel på autism,
    Jag håller med där. Typiskt för vad som tidigare kallades Aspergers. Typiskt med hög intelligens och att han ligger efter socialt och känslomässigt.
    Det finns en bilderbok som heter "Alla katter har AST": www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/
    Låna den på biblioteket och läs den med sonen. Den är alldeles lysande och på pricken. Min dotter använde den i skolan för att förklara för klasskompisar och lärare på vilket sätt hon var annorlunda. Första gången vi läste den, så började hennes tårar rinna och hon sa "Mamma, det där är ju jag!".
  • Anonym (Utreda)

    Tycker ni ska begära en tid hos skolläkaren och då för utredning av ADHD. Kan mycket väl yttra sig så som du beskriver. Impulsivitet, svårt reglera sig själv och koncentrationssvårigheter. När de är så små som din son är kunskapskraven inte särskilt höga och många barn kan fortfarande hänga med trots eventuell diagnos.

    OM det visar sig att han exempelvis har ADHD kommer ni som föräldrar få bra stöd när det gäller bemötande osv. 

    Oavsett vad skolan ry ner i frågan om utredning så kan ni själv behöra detta. Enklast är att bara ringa skolsköterskan så ordnar hon resten.

  • Anonym (Utreda)
    Anonym (Nivar) skrev 2022-07-20 11:27:03 följande:
     Vi har dialog med skolan. Än tycker de iaf inte att kontakt med bup är nödvändigt. Resurs finns i klassen. För hela klassen. Vi har själva lyft både frågan om bUp och ev diagnos. De tycker inte att det är på den nivån samtidigt som de säger att de i lägen när han inte kan bromsa sig. 
    Som sagt, jag tycker ni ska begära en utredning redan nu oavsett vad skolan tycker. Om det vore skolan som är specialister på detta med diagnoser skulle de själva ordna med saken men nu är det till BUP pojken behöver så låt dem avgöra saken.
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför) skrev 2022-07-20 01:56:46 följande:
    Jag hade med skolans hjälp vänt mig till BUP och bett om en utredning. Då får ni svar och förhoppningsvis bra hjälpmedel för sonen. Kanske behövs en extra resurs, mindre klass....
    Håller med
  • Anonym (Nivar)
    Anonym (NPF) skrev 2022-07-22 22:54:59 följande:

    Det låter som ett textboksexempel på autism, möjligtvis ADD och/eller Tourettes också. Jag tycker ni ska kontakta BUP, det kan vara flera års kö till en utredning och ju snabbare han får en diagnos desto fortare kan han få hjälp. 


    Tack!

    jag var i kontakt med BUP för ett tag sedan. Beskrev detta bland annat som jag skrivit i tråden. Plus att då hade han mkt mer av ett självanklagande sätt som gjorde mig mer orolig än impulsivitet och så vidare. De tyckte inte det lät som något oroväckande utan hänvisade till att om det ej funkar i skolan så bör vi kontakta dem igen. De menade att vi skulle avvakta och se till att skolan bistår med rätt anpassningar som de är skyldiga att göra ändå. 


    vi har även haft kontakt med BVC psykolog då han var runt 3 år pga dåvarande Fsk tyckt att han inte var intresserad av andra osv. Psykologen då tyvkte inte heller att det var något oroväckande. Han var nyfiken och intresserad. Gav god kontakt etc. Så efter 3 besök samt ett föräldrasamtal plus samtal med både gamla och nya Fsk (vi bytte då vi flyttade) så la psykologen ner ärendet. 


    skulle dock ändå kunna tänka att det är någon form av NPF. Men att han kan vara svår att sätta fingret på. För du skulle kunna träffa honom varje dag i en vecka och han skulle vara världens mest följsamma, leka, prata osv. Ej ?fastna? i saker eller något av ovanstående jag skrivit i ts. hans emotionella och sociala kompetens kan ens veckan vara i fullkomlig balans med övrig intelligens för att sedan inte vara det. Men som sagt det varierar i perioder. 


    något vi märkt är att är han stimulerad så mår han bäst. Dels stimulerad av att vara ute och röra på sig men också få lite stunder då man utmanar honom. Kluriga uppgifter. Lite högläsning osv. involverar honom i lite hussysslor eller hjälpa sitt syskon. 
    då hör man inte de jobbiga skriken eller lätena. 

    men Med det sagt så har vi sagt att nu börjar han ettan och vi ska ha ett möte tidigt på terminen för att se hur vi kan hjälpa honom och ev se om de kan hjälpa oss vidare för ev utredning el iaf ett första möte med bup. Annars har jag tänkt att jag ska ringa en privat mottagning här i stan som gör NPF utredningar 

  • Anonym (Utreda)
    Anonym (Nivar) skrev 2022-07-23 23:27:33 följande:

    Tack!

    jag var i kontakt med BUP för ett tag sedan. Beskrev detta bland annat som jag skrivit i tråden. Plus att då hade han mkt mer av ett självanklagande sätt som gjorde mig mer orolig än impulsivitet och så vidare. De tyckte inte det lät som något oroväckande utan hänvisade till att om det ej funkar i skolan så bör vi kontakta dem igen. De menade att vi skulle avvakta och se till att skolan bistår med rätt anpassningar som de är skyldiga att göra ändå. 


    vi har även haft kontakt med BVC psykolog då han var runt 3 år pga dåvarande Fsk tyckt att han inte var intresserad av andra osv. Psykologen då tyvkte inte heller att det var något oroväckande. Han var nyfiken och intresserad. Gav god kontakt etc. Så efter 3 besök samt ett föräldrasamtal plus samtal med både gamla och nya Fsk (vi bytte då vi flyttade) så la psykologen ner ärendet. 


    skulle dock ändå kunna tänka att det är någon form av NPF. Men att han kan vara svår att sätta fingret på. För du skulle kunna träffa honom varje dag i en vecka och han skulle vara världens mest följsamma, leka, prata osv. Ej ?fastna? i saker eller något av ovanstående jag skrivit i ts. hans emotionella och sociala kompetens kan ens veckan vara i fullkomlig balans med övrig intelligens för att sedan inte vara det. Men som sagt det varierar i perioder. 


    något vi märkt är att är han stimulerad så mår han bäst. Dels stimulerad av att vara ute och röra på sig men också få lite stunder då man utmanar honom. Kluriga uppgifter. Lite högläsning osv. involverar honom i lite hussysslor eller hjälpa sitt syskon. 
    då hör man inte de jobbiga skriken eller lätena. 

    men Med det sagt så har vi sagt att nu börjar han ettan och vi ska ha ett möte tidigt på terminen för att se hur vi kan hjälpa honom och ev se om de kan hjälpa oss vidare för ev utredning el iaf ett första möte med bup. Annars har jag tänkt att jag ska ringa en privat mottagning här i stan som gör NPF utredningar 


    Det räcker med er föräldrars oro och önskan om en remiss för att skolläkaren ska remittera er till BUP. Ni behöver inte ta detta via läraren. Jag arbetar själv som skolsköterska och vi har föräldrar som önskat utredning där skolan inte sett något särskilt. Det kan vara barn som har ett beteende hemma som är svårt men lyckas bita ihop i skolan. Men precis som du skriver har ert barn rätt till stöd och hjälp från skolan oavsett diagnos eller ej.

    Privat kommer ni få betala ganska mycket. Spara de pengarna och begär utredning via skolsköterskan som ni har rätt till. Gå på mötena med skolan och pedagogerna men kom ihåg att det är ni som styr frågan om utredning. 
Svar på tråden 7 åring - beteende