• Anonym (Förstagångsmamma)

8-mån som kväljer ibland?

Har en väldigt matglad 8-månaders som nu med de större bitarna i burkmaten börjat kvälja och sätta i halsen ibland, eller iaf med de allra största bitarna.

Någon som haft samma problem när bi introducerade mat med mer bitar? Gick det över? 6-månadersmaten gick obehindrat och bitarna nu går bra ibland men ibland kväljer han och har satt i halsen mer rejält nån gång. Mosar nu så bitarna blir mindre.

• Svar på tråden 8-mån som kväljer ibland?

Ingen?

• Anonym (Kväljreflex)

Så små barn har kväljreflexen väldigt långt fram fortfarande, men går bakåt mer och mer ju äldre de blir. I början reagerade min likadant på små bitar både i burkmat och plockmat. Övning, smaka och känna brukar hjälpa och tillslut kommer det att gå bättre.

Barnet är nog bara ovan med bitarna, ge det lite tid så kommer det gå bättre! Jag brukade se till att bara få en "bit" per sked som mitt barn fick, så det inte blev flera stora bitar i munnen samtidigt. 

Anonym (Kväljreflex) skrev 2022-07-18 16:24:33 följande:

Så små barn har kväljreflexen väldigt långt fram fortfarande, men går bakåt mer och mer ju äldre de blir. I början reagerade min likadant på små bitar både i burkmat och plockmat. Övning, smaka och känna brukar hjälpa och tillslut kommer det att gå bättre.

Barnet är nog bara ovan med bitarna, ge det lite tid så kommer det gå bättre! Jag brukade se till att bara få en "bit" per sked som mitt barn fick, så det inte blev flera stora bitar i munnen samtidigt. 

Ah, är det så. Jo, brukar försöka med max en sån bit men tror bebis fick två samtidigt och det blev för mkt.
Svar på tråden 8-mån som kväljer ibland?