Anonym (Nyfiken) skrev 2022-07-16 08:23:29 följande:
När blev det enkelt med barn för er?
Nyfiken att höra - när blev det enklare eller rutin eller vad man ska säga för er som fått barn?
hur var det när ni fick fler barn, ni som har det?
Har ett barn på 7 mån och det är ju väldigt intensivt nu känner jag - även om det är jättekul också - men nyfiken att höra när det blev mer ?rutiner??
vi kan ju inte se tv på kvällar eller äta en middag utan att slänga i oss den parallellt med att mata nu, just då liten är väldigt intensiv och kräver närvaro 100%. Det är inget jag gnäller över - jag är helt med på att livet med bebis är såhär och jag är tacksam att uppleva det.
men när blev det mer ?vanliga? rutiner för er andra som familj?
Det där är ju så olika, både för att barn är individer och för att föräldrar hanterar det på olika sätt. Och ofta är det stegvis, det går inte direkt från superjobbigt till superlätt, vilket gör att det kan vara svårt att tala om en exakt tidpunkt.
För oss tog det längst tid med första barnet att få in en rutin. Vid fyra månader började han sova hela natten, det var ett steg mot enklare vardag. När han var runt året så började han få rutin under hela dagen, det vill säga han sov inte lite när som helst som bebisar gör, utan han vaknade på morgonen, sov middag, och somnade på kvällen vid i princip samma tider varje dag.
Strax innan året började han också äta "själv", det vill säga han började vilja hålla i skeden själv och öva sig på att använda den.
När nummer två (när storebror var 14 månader) och resten av syskonen föddes så "gled de in i" de redan etablerade rutinerna väldigt lätt. Det är klart att de som riktigt små bebisar inte hade så mycket rutin, men det gick som sagt både fortare och lättare för dem att få dessa rutiner.
Sedan blir det successivt lättare allt eftersom de blir äldre. Jag tycker att femårsåldern är en skiljelinje, då man går från att ha småbarn som ska både passas och passas upp på nästan hela tiden, till en mer självständig individ som kan ta sig ett glas vatten eller leka i trädgården själv utan att man måste vara med.