• Anonym (Tilda)

Jobba 50 procent efter fl

Jag har varit sjukskriven en del av min fl o ska börja jobba i sept. Har skrivit till min chef att jag skulle vilja jobba 50 o ta resteb föräldra dagar. Vi har trott att man får spara som man gjort innan till barnen är 8 år men måste ju ta ut innan hon är 4 år nu.
    Jag har chansen att jobba 50 procent hela hennes första förskole år. Vet dock inte vad jag ska göra om chefen inte gå med på det. Sambon skulle vara hemma men har eget o det går inte va hemma nu. Va gör man vill inte gå miste om dagarna o kan ju inte förlänga fl när det är mindre än 2 mån kvar. 

• Svar på tråden Jobba 50 procent efter fl
  • Anonym (Ellen)

Enligt lag finns det ett antal olika sorters föräldraledighet.
    En är att du har rätt att gå ner i tid som mest 25% utan att ta ut föräldradagar.
    En annan är att du, efter att barnet blivit 18 mån, har rätt att vara ledig i den omfattning som du tar ut dagar.
    Så om du har för avsikt att ta ut föräldrapenning 50% har du rätt enligt lag att vara ledig 50%. Det kan inte din arbetsgivare säga så mycket om.
    De kan ha synpunkter på förläggningen men schemat ska bli så som du önskar om det inte innebär påtaglig störning i verksamheten. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-07-14 14:14:35 följande:

Enligt lag finns det ett antal olika sorters föräldraledighet.
    En är att du har rätt att gå ner i tid som mest 25% utan att ta ut föräldradagar.
    En annan är att du, efter att barnet blivit 18 mån, har rätt att vara ledig i den omfattning som du tar ut dagar.
    Så om du har för avsikt att ta ut föräldrapenning 50% har du rätt enligt lag att vara ledig 50%. Det kan inte din arbetsgivare säga så mycket om.
    De kan ha synpunkter på förläggningen men schemat ska bli så som du önskar om det inte innebär påtaglig störning i verksamheten. 

Vill bara ?Hålla Med? i allt du skriver så att ts får en input till om att arbetsgivaren i hennes fall inte kan neka 

Svar på tråden Jobba 50 procent efter fl