• Plonki

Köpt en för dyr lägenhet, helvete...

Hej,

Jag måste skriva av mig. Jag och min kille har tänkt flytta ut från vår lilla etta länge och gick på visning. Lägenheten såg fin ut och låg inom vår budget så vi slog till trots att budgivningen drog iväg lite. Nu har vi flyttat in och jag hittar en massa fel i lägenheten som vi defintivt hade hittat om vi hade inspekterat mer noga.

Nu sitter vi här med ett lån på 1,5 mille och en lägenhet som vi köpte säkert 300k för dyrt. Ligger vaken om nätterna och våndas, vill sälja lägenheten NU, två veckor efter inflytt. Snittar ett par timmar sömn om natten för att detta håller mig vaken.

Min sambos inställning är lite "äsch det löser sig" men för varje fel jag hittar och läser på om inser jag bara hur det skulle kosta flera hundra tusen MER att fixa. 

Tilm saken tillhör att jag var väldigt drivande i köpet för att min sambo har haft det rätt tufft och inte orkar engagera sig helt. Så jag tänkte "nu hittade vi nåt vi giööade, jag tar saken i egna händer lite". 

Fyfan vet inte vad jag ens vill ha för svar, vill bara skriva av mig.... mår piss av detta. 

• Svar på tråden Köpt en för dyr lägenhet, helvete...
  • FredrikLiksom

Jag tycker inte du ska noja över detta. Njut av lägenheten nu istället. Det var ju den du ville ha! Brister hittar man alltid, och allt behöver inte fixas. 

Jag vet att många hetsar om renovering och liknande men så länge saker funkar finns det ingen mening. Det  tar bara tid, ork och pengar att hålla på med sånt. Mycket går att göra bättre med färg t.ex. 

Så släpp det där nu!

• Mortiscia80

Läste ni besiktningsprotokollet? Gjorde ni också en egen besiktning? Ska man köpa så rekommenderar jag att ta in en egen bedömare oavsett att även deras besiktningsman ska vara neutral, då kanske den andra personen upptäcker sånt som första missade.

300k är mycket pengar, men kanske inte så mycket, och om ni säljer längre fram borde ni gå med vinst eller åtminstone få pengarna tillbaka.

Vad är det för typ av fel som kostar så otroligt mycket, måste ni helrenovera kök eller badrum? Klart det löser sig men man vill inte behöva spendera så mycket pengar när man är nyinflyttad och kanske inte har det ekonomiska utrymmet för att fixa allt på en gång.

• AMCG

Vi hittade fel och behövde riva halva huset? 

Säljer ni nu så förlorar ni troligtvis pengar eller skulle ni få tillbaka hela summan tror du? Vi hade nog kunnat sälja huset efter köp men absolut inte nu när vi börjar åtgärda felen med bäring så tänk igenom noga innan så ni inte gör något förhastat. Vi vill bo här i vårt hus. Därför tog vi det beslutet. 

Skriv upp felen och sätt upp vad det skulle kosta (kolla upp priset alltså så att det blir rumsligt). 

Vad är det för fel? Är det allvarliga fel som vattenläcka eller fel som inte behöver åtgärdas direkt? Allvarliga  fel måste åtgärdas men annars så kan man leva med det tills man har pengar att åtgärda felen. 

Gör en plan för sparande för att få råd och sätt upp felen i prioriteringsordning. Då en rationell ordning så ni inte först åtgärdar något som senare innebär att ni måste riva det nya igen för att åtgärda nästa fel. 

Jag hade absolut tänkt mig noga för om jag önskade sälja nu eller om jag ville bo i lägenheten och verkligen var beredd att rätta felen över tid. Även om ni skulle sälja med förlust så skulle jag tänkt igenom detta noga. 

Våra fel var saker vi inte kunde ha upptäckt men som ändå inte gick igenom för huset var äldre men det är möjligt att vi hade vunnit om vi gått förbi försäkringen vi köpte vid köper. 

• MsM84

Förlåt men vad för FEL kan det finnas i en lägenhet som kostar flera hundra tusen styck att fixa? Eller handlar det om att du hade föredragit det på ett annat sätt?

• Kockobello
    FredrikLiksom skrev 2022-07-12 08:26:10 följande:

Jag tycker inte du ska noja över detta. Njut av lägenheten nu istället. Det var ju den du ville ha! Brister hittar man alltid, och allt behöver inte fixas. 

Jag vet att många hetsar om renovering och liknande men så länge saker funkar finns det ingen mening. Det  tar bara tid, ork och pengar att hålla på med sånt. Mycket går att göra bättre med färg t.ex. 

Så släpp det där nu!

Det kan vara vattenskador? Mögel? Ska man släppa det och typ måla över? 
  • sextiotalist
    Kockobello skrev 2022-07-12 09:38:24 följande:
    Är det vattenskador så ska det anmälas till bostadsrättsföreningen, då det är fler lägenheter som kan vara drabbade. Mindre vattenskador kan man absolut hantera själv
  • Mortiscia80
    Vore konstigt om sådana allvarliga skador inte upptäckts i en professionell besiktning men att ts och hens sambo, totala amatörer, hittar det inom två veckor.
  • FredrikLiksom
    Mortiscia80 skrev 2022-07-12 09:43:41 följande:
    Vore konstigt om sådana allvarliga skador inte upptäckts i en professionell besiktning men att ts och hens sambo, totala amatörer, hittar det inom två veckor.
    Ganska ovanligt med besiktning på lägenheter har jag fått för mig.
  • Mortiscia80
    FredrikLiksom skrev 2022-07-12 12:51:06 följande:
    Ganska ovanligt med besiktning på lägenheter har jag fått för mig.
    Det är möjligt, personligen skulle jag aldrig köpa en dyr lägenhet utan besiktning i vilket fall. Sedan är det ju mycket som hamnar på BRF av allvarligare saker, som stammar osv.
  • Themis

Har ni tänkt att bo där länge så är det inte så farligt med 300 000 för mycket, även om det så klart är sura pengar. Men är läget bra- tänk på hur vackert det är eller vad ni sparar i bränsle istället.

Prioritera felen på en lista och fundera över vad ni kan göra själva, samt hur akut det är att fixa. Då har din hjärna kontroll på läget och du borde kunna sova igen.

Om det inte handlar om att där är mögel som kommer att göra er sjuka så kan det väl inte vara så farligt, i en lägenhet? Vi köpte en lgh där en hemmafixare kluddat till elen och det tog sin tid och rätt saftiga pengar att fixa då vi ville ha det gjort ordentligt, men allt går om man har lite tålamod.

Jag tycker nog mer synd om de som köpt lgh i Stockholm, budat upp en miljon för mycket och har 6 miljoner i lån, och nu faller priset. Där kan vi snacka om ångest!

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • snedtak
    Mortiscia80 skrev 2022-07-12 16:56:25 följande:
    Det är möjligt, personligen skulle jag aldrig köpa en dyr lägenhet utan besiktning i vilket fall. Sedan är det ju mycket som hamnar på BRF av allvarligare saker, som stammar osv.
    Jag har aldrig hört om någon som besiktigat lägenhet vid köp. Har du gjort det?
  • Mortiscia80
    snedtak skrev 2022-07-13 21:01:26 följande:
    Jag har aldrig hört om någon som besiktigat lägenhet vid köp. Har du gjort det?
    Ja det har jag.
  • Anonvm

Det enda som har potential att kosta en del att renovera i en lägenhet är badrum/våtutrymme, o inte ens det behöver kosta "flera hundratusen"....

• Corly

Du får nästan beskriva vad de här felen består av för att vi ska få en uppfattning om vad det handlar om. Att renovera badrum är självklart dyrt, men vad mer kan det vara som är så dyrt? Elen? Vattenskador i köket? 

• me33
    JA.

Det brukar man ändå göra, i Polen.
  • Friger
    Anonvm skrev 2022-07-13 22:21:15 följande:

Det enda som har potential att kosta en del att renovera i en lägenhet är badrum/våtutrymme, o inte ens det behöver kosta "flera hundratusen"....

Håller med...

Alla bostäder har fel och brister som man upptäcker när man flyttar in. Men riskerna med en lägenhet är inte så stor. Mer viktigt att föreningen inte har taskig ekonomi eller inblandad i något konstigt.

Det är normalt att man får buda upp en lägenhet lite. De flesta mäklare lägger priset något under vad de egentligen tror för att locka spekulanter. Köper du för utgångspris eller därunder så har du "prutat" mot vad mäklaren egentligen trodde.
  • Mr Obvious

Vad är det för skador? Det enda akuta som är dyrt är vattenskador.
    De flesta andra fel kan man leva med tills man får lust och råd att fixa.
    Man ska inte ha som målsättning att allt måste vara perfekt hela tiden.

300k är ingen katastrof när det gäller långsiktiga bostadsköp.
    Med 4% ränta är det 700:- per månad efter ränteavdrag.

Lika viktigt som lägenhetens skick är föreningens ekonomi, som i sin tur påverkar månadsavgiften.

Svar på tråden Köpt en för dyr lägenhet, helvete...