• Anonym (Så ledsen - hjälp vad göra? Storasystern.)

    Missbruk i familjen - hjälp!

    Hur konfronterar jag min bror och hans fru?
    Kort bakgrund: Min bror och jag växte upp i ett missbrukarhem. Våra föräldrar skildes i våra tidiga tonår. Vår pappa har åkt in och ut på anstalter och är idag knarkare-kriminell-uteliggare. Mamma omgift och är periodare, hennes man likaså. De har jobb och sköter sig hyfsat. Mamma och pappa har ingen kontakt med varandra och jag har ingen kontakt med pappa, vill inte. Pappa ringer min bror då och då och tigger pengar.

    Idag är jag och min bror i 30 års åldern. Vi har haft en sporadisk kontakt, lite skakig av olika skäl. Min bror knarkade och söp mycket i tonåren. Träffade sin fru tidigt och de fick barn i 20 års åldern. Barnen är idag 8 och 11 år. Det har väl gått rätt bra för dom. Både min bror och hans fru har jobb, köpt hus för några år sedan. Men jag träffar inte min bror och mina brorsbarn så ofta och har upptäckt att allt är en fasad.
    Min bror har samma beteende som vår pappa hade. När jag kommit och hälsat på det senaste året har hemmet sett ut som en katastrof, rörigt, stökigt, smutsigt. skräp på golvet, altanen skräpig, fullt med fimpar. Jag har blivit vän med dom på facebook/instagram det senaste året och ser bilder på fester där både min bror och hans fru är helt redlösa. Jag har även hört på omvägar att det förekommit knark, vilken sort vet jag inte. Och jag har hört rykten om att de har blivit anmälda till soc av antagligen grannar som är oroliga för barnen för att de festar för mycket. Nu har jag haft mina brorsbarn ett par dagar. Fina barn, men den yngsta som ska börja i 3:an kan inte läsa. Båda barnen har fått överviktsproblem. Min intryck är att dom får klara sig själva väldigt mycket för att min bror och hans fru sover ruset av sig på helgerna. Ingen hjälper dom läxor, dom har usla kläder. Jag såg nu på facebook att dom hade festat massor när jag haft barnen.
    Vad gör jag? Hur ska det gå för mina brorsbarn? Vi har på både mamma och pappas sida missbruksproblem, mormor, farmor, farfar mm. Hjälp. Jag känner för at skälla ut dom. Min bror  har alltid tyckt att han ska inte utsätta sina barn för vad han fick gå igenom med vår pappa. Nu gör han exakt samma sak, det är bara en tidsfråga innan äktenskapet spricker, han kanske åker in på fängelse av någon anledning. Barnen omhändertagna kanske. Hjälp.

  • Svar på tråden Missbruk i familjen - hjälp!
  • Anonym (Rakt på sak)

    H


    Anonym (Så ledsen - hjälp vad göra? Storasystern.) skrev 2022-07-10 09:45:20 följande:

    Hur konfronterar jag min bror och hans fru?


    Inte. Vad du än gör eller säger så kommer det inte göra någon skillnad annat än att du skadar relationen till dem så att de kanske utestänger dig från insyn i deras och ffa barnens liv. Gör orosanmälan till soc, det är den enda lösningen tyvärr.
  • fornminne

    Jag tänker också att om du konfronterar din bror och svägerska så kanske du inte får träffa brorsbarnen mer, och de behöver verkligen dig andra vettiga vuxna.

    Å andra sidan har du kanske inte så mycket att förlora. Situationen i din brors familj låter så illa att barnen skulle behöva komma därifrån om det inte blir bättre. Det låter inte bara som lite festande eller ostädat hem, utan solklar omsorgsbrist. Aktivt missbruk är dessutom skäl för omhändertagande.

    Du bör både konfrontera OCH prata med Soc. Försöker din bror stänga dig ute, har du ännu större skäl att ligga på och försöka hjälpa barnen därifrån om inget annat hjälper. Att det har kommit in Soc-anmälningar även från andra håll, gör ärendet tyngre. Skolan måste ju också ha märkt att barnen inte mår bra? Usla kläder, inlärningssvårigheter osv.

  • Anonym (Soc.)

    Vore det inte bättre om barnen får växa upp där de får omsorg, trygghet, hälsosam mat och hjälp med läxorna så de får en bra framtid än att leva som de gör nu? Det tycker ju jag. Tyvärr är det väldigt svårt att få igenom ett omhändertagande om föräldrarna är hyfsat bra på att hålla fasaden utåt, men med återkommande anmälningar och att barnen så småningom börjar prata finns det i alla fall en liten chans.

  • Anonym (Anmälan)

    Jag föreslår att du gör en orosanmälan. En konfrontation lär inte leda till något bra. Den familjen behöver hjälp, en sorts hjälp som du inte kan ge.

  • Anonym (Mia)

    Finns det någon chans att du kan prata med din bror lite försiktigt? Konfronterar du honom ser han det troligen som en attack och går i försvar. Anmäler du till soc ser han det också som en attack. Det som händer då är att du inte kommer få träffa barnen för din bror. Kan du sätta dig ner o prata med honom, säga vad du ser och erbjuda din hjälp? Kan barnen hänga mer hos dig? Det rätta är såklart att soc anmäla men jag tycker du ska prova att nå fram till din bror och ta mer ansvar över barnen (om du har den möjligheten) innan du går den vägen.

Svar på tråden Missbruk i familjen - hjälp!