• Anonym (Vad ska jag göra)

Han misshandlade sitt ex

För att starta det här inlägget måste jag berätta om någonting dumt jag gjorde! 

Min svärmor bad mig att logga in i hennes facebook för att hjälpa henne att lägga ut ett sälj inlägg. Hennes svenska är inte så bra, så självklart hjälper jag henne. Hon gav mig inloggningsuppgifterna och jag la ut inlägget. 

För 2 år sen vid ett bråk med henne, berättade hon för mig att min mans ex fortfarande skriver till henne och behandlar henne mycket bättre än vad jag behandlar henne. Jag blev nyfiken om detta stämde och fortsatte vidare in i hennes messenger. Naturligtvis stämde det inte men jag började läsa de dåvarande chattarna hon hade med exen. 

Jag vet att detta var fel gjort. Jag gick över gränsen och jag tänker inte försöka förklara mig! 

I en chatt med ett ex från 2010 skriver exet såhär: hej xxx, kan du hjälpa mig med en sak? Yyy slår mig fortfarande. Häromdagen puttade han ner mig i golvet. Jag älskar honom, men jag kan inte fortsätta vara med honom om han fortsätter hålla på såhär. 

När min mans familj har berättat om det här exet menar de att hon var en dålig flickvän. Min man däremot har sagt att hon inte var dålig. De passade bara helt enkelt inte och de gjorde slut ömsesidigt. 

Jag har aldrig sett sånna här våldsamma tendenser hos min man. Vi har två barn ihop och har nyligen gift oss. Jag kan såklart inte heller ta upp det för jag kan inte berätta att jag snokat omkring i hans mammas facebook. Men vad gör jag nu? 

• Svar på tråden Han misshandlade sitt ex
  • Grey Man

Gör slut eller vänta på att han börjar slå dig. Har han haft ett sånt beteende är det inget man bara slutar med huxflux. 

• anna0911

oj den var svår. Det är ju bevisat att män som slår fortsätter i samma bana. Har han alltså inte visat några våldstendenser alls mot dig? Har du möjlighet kontakta exet själv och fråga? Nu har du öppnat Pandoras ask så blir svårt att glömma bort det du sett. Bra att inget hänt dig och hoppas så förblir. 

• Anonym (V)

Människor kan förändras.
    Du känner honom som han är nu och det är viktiga. 

• Tow2Mater

så du har dåligt samvete nu 2 år senare? Det är väl bara att fortsätta som under de senaste 2 åren.

• Anonym (Syster)

Du skiljer dig. Logga in på svärmors konto igen och ta skärmdumpar där det står att han slagit sitt ex. Se till att ha ett boende som väntar och ansök därefter direkt om skilsmässa och flytta ut. Detta behöver du göra utan hans vetskap för du vet inte om han kommer att misshandla dig när sanningen kommer fram. Med stöd av kvinnojouren eller soc eller åtminstone någon bekant tar du samtalet med honom om varför du lämnar honom. Var ärlig med att du vet att han misshandlat sitt ex och att du inte kan vara med en man som du behöver vara rädd för, och för era barns skull. Du kan aldrig lita på att han inte gör samma sak mot dig!

• Anonym (Hur länge?)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-09 20:55:54 följande:
    Han misshandlade sitt ex

För att starta det här inlägget måste jag berätta om någonting dumt jag gjorde! 

Min svärmor bad mig att logga in i hennes facebook för att hjälpa henne att lägga ut ett sälj inlägg. Hennes svenska är inte så bra, så självklart hjälper jag henne. Hon gav mig inloggningsuppgifterna och jag la ut inlägget. 

För 2 år sen vid ett bråk med henne, berättade hon för mig att min mans ex fortfarande skriver till henne och behandlar henne mycket bättre än vad jag behandlar henne. Jag blev nyfiken om detta stämde och fortsatte vidare in i hennes messenger. Naturligtvis stämde det inte men jag började läsa de dåvarande chattarna hon hade med exen. 

Jag vet att detta var fel gjort. Jag gick över gränsen och jag tänker inte försöka förklara mig! 

I en chatt med ett ex från 2010 skriver exet såhär: hej xxx, kan du hjälpa mig med en sak? Yyy slår mig fortfarande. Häromdagen puttade han ner mig i golvet. Jag älskar honom, men jag kan inte fortsätta vara med honom om han fortsätter hålla på såhär. 

När min mans familj har berättat om det här exet menar de att hon var en dålig flickvän. Min man däremot har sagt att hon inte var dålig. De passade bara helt enkelt inte och de gjorde slut ömsesidigt. 

Jag har aldrig sett sånna här våldsamma tendenser hos min man. Vi har två barn ihop och har nyligen gift oss. Jag kan såklart inte heller ta upp det för jag kan inte berätta att jag snokat omkring i hans mammas facebook. Men vad gör jag nu? 

Hur länge har du och din man varit ett par? Minst två år antar jag, men hur länge utöver det? Han har inte misshandlat dig på den tiden och du har inte ens sett våldsamma tendenser hos honom, han kan ha ändrat sig. Sånt händer. 

Eller är det så att du är honom till lags och därför slår han dig inte? Viktiga frågor att fundera på innan du bestämmer dig för vad du ska göra. 

• Anonym (Vad ska jag göra)

Kan inte citera någon av er. Någon verkade tro att jag såg det här för 2 år sen, det stämmer inte. Jag och min svärmor bråkade för 2 år sen och då sa hon det där om exen. Jag loggade in i hennes messenger för 4 dagar sen. 

Jag och min man har varit ett par i 7 år. Vi har aldrig haft några vidare problem. Visst har vi bråkat. Men aldrig aggressivt. Vi har liknande värderingar och syn på relationer, familj, uppfostran osv. Så allt har glidit på bra. 

Jag tänkte på att kontakta exet men jag vet inte än, måste tänka mer på det. 

Hela min syn har ändrats på honom dock? Känns inte som att jag känner honom och allt känns falskt. han var ca 25 år 2010 (när misshandeln ska ha skett). så det går inte riktigt att skylla på omogenhet heller. Vill inte vara med en kvinnomisshandlare men känns så sjukt att lämna över det här oxå?

• Anonym (111)

Det är 12 år sen och ni har varit ett par i 7 år, och du har aldrig sett detta hos honom? Inte minsta lilla? 

Visst finns det rejält omogna 25-åringar så förhoppningsvis har han insett att hans beteende då inte var ok, och faktiskt inte kommer göra så mer. 

• Anonym (Syster)

Man kan samtidigt passa på att fundera på sin egen moral om man är villig att stanna med en kvinnomisshandlare, även om han inte slår en själv. Som det lät på meddelandet du läste var det inte att han misshandlade henne bara en gång utan ganska regelbundet. Så nej, han har inte slagit dig på de här sju åren men det kan hända när som helst att han får återfall.

• Anonym (Varningtecken)

Människor kan förändras. 

Läs det här: http://www.varningstecken.n.nu/ 
    Ha det i bakhuvudet, så känner du igen tecknen om det skulle visa sig att han håller på att gå tillbaka till ett gammalt beteende. 

Svar på tråden Han misshandlade sitt ex