• Anonym (Mammaa)

Vill inte åka till pappa

Vad gör man när 10 åringen inte vill åka till sin pappa? 
    Han vill hellre att pappan kommer hit isåfall. 

Hans pappa har lite agressionsproblem och sonen tycker att det är jobbigt när det händer. 
    Han kom hem från sin pappa i torsdags istället för imorgon pga detta. 

Vi har på dom från tingsrätten sen 2017 att han ska vara där varannan helg. 
    Men detta har varit väldigt flexibelt då pappan ställt in och bytt helger. Vilket jag accepterat för inte velat ha bråk och jag vill inte neka att sonen kan vara hemma.. 

Vad gör man? 
    När får barn välja själva? 

• Svar på tråden Vill inte åka till pappa
  • Ocdmänniska

Tycker man borde få välja själv när man är 10, allefal tills pappan jobbat på sina problem 

• Anonym (Tvillingmamma)

Vad menar du med "lite aggressionsproblem"? Blir pappan våldsam ska sonen inte vara där öht. Ring Soc och rådgör, men det är din skyldighet som förälder att skydda ditt barn.

Blir pappan bara arg är det en annan sak, men det låter som pojken är lite rädd för honom, vilket aldrig är ett gott tecken. Antagligen vill han inte vara ensam med sin pappa, det är därför han vill träffas hos er. Vilket bör respekteras. 

Det finns ingen specifik ålder när barn bestämmer själva. Man bör alltid lyssna på barnet, givetvis efter ålder och mognad. Man bör uppmuntra umgänge och inte hindra umgänget om det inte finns starka skäl, men man kan villkora umgänget. T ex ska barn aldrig behöva vara ensamma med en aggressiv förälder. Det spelar ingen roll vad domen säger, inte ens domar är huggna i sten. Förutsättningar kan ändras och barn får inte utsättas för våld, hot eller bevittna våld.

• Anonym (A)
    Ocdmänniska skrev 2022-07-09 18:01:46 följande:
    Tycker man borde få välja själv när man är 10, allefal tills pappan jobbat på sina problem 
    Det tycker jag med.
  • fornminne

Vad säger pappan? Men nej, man kan inte tvinga en 10-åring, dom eller ej. Särskilt inte om pappan har aggressiva tendenser. Detta får han jobba på om han vill fortsätta träffa sonen. Oavsett ålder bör barn inte vara ensamma med aggressiva föräldrar.

• Anonym (Mammaa)

För att ge en bild av pappan så har han starka narcisstiska drag. 
    Han kan gå från 0 - 100 och hittar på och förskönar det mesta. 
    Han tycker att sonen överreagerar och att jag häromdagen skulle sagt till sonen att han skulle vara kvar hos pappan ändå fast jan ringer och är ledsen och ville hem. 
    Jag kommer aldrig neka min son att komma hem. Aldrig! 

Pappan kan vara våldsam och burdus när han blir arg, svär och skriker. 

Jag har haft kontakt med pappans vuxna sonen som tycker att min son inte ska vara där. 
    Han upplever sin barndom med pappan som traumatisk. Han växte också upp med honom varannan helg till tonåren när jag kom med i bilden. Då bodde han hos oss på heltid några år..

• Anonym (111)

Håll din son hemma. Om pappan tycker att du bryter avtalet så får han väl göra en anmälan, men eftersom han själv ställt in umgänge vid tillfällen, så är det inte hugget i sten, hur det fungerar i ert fall. 

Du får meddela pappan att sonen inte vill komma den helgen, och om pappan blir arg över det, säger du att det är just p.g.a aggressionerna sonen inte vill dit. Du kan bjuda in pappan på en fika (om du har lust) så får de ses en stund i alla fall (om sonen vill). 

Det finns folk i min närhet med dom på varannan helg, där rätten verkligen underströk att det här skulle följas (no matter what), vilket jag fann märkligt. Det måste ff vara så att man kan hålla barnet hemma om det inte verkar tryggt hos den andra föräldern. 

• Anonym (K)

Ring soc och rådfråga. Tycker du ska upp i tingsrätten igen så barnet slipper åka dit!

Svar på tråden Vill inte åka till pappa