• Sommar23

Överreagerar jag på min sambos beteende?

Hände en incident idag med min sambo där jag bara behöver ventilera och få svar på om jag överdriver situationen eller ej.

Vi har en tvååring hemma och väntar även barn nr. 2. Just nu är jag i vecka 13 så ett bra tag kvar. Jag har mått piss sen vecka 7 med illamående, kräkningar och extrem trötthet. Under veckan som gått har jag kämpat varje dag, alltså verkligen  kämpat med att ta hand om tvååringen under dagarna då sambon ännu inte har semester. Detta är han fullt medveten om och har stöttat och hjälpt till direkt när han kommer hem från jobbet. Idag skulle han ut med några arbetskamrater och jag ber han att inte kom a hem försent och ta det lite lugnt så att han inte sover bort hela lördagen, då jag inte orkar ta hand om 2åringen själv pga graviditeten. Inga konstigheter med detta och han säger att han förstår mig och absolut ska hjälpa till. 
    Jag pratar med h8nom några gånger under kvällen och allt verkar lugnt. Han nämner även att  han  s snart  tänkt att åka hemåt. 

Runt 20.00 tiden skriver han chef till mig på messenger där ha  undrar om sambon kommit hem. Då hag ännu inte var hemma blev jag såklart orolig att något har hänt. Testar att ringa han utan svar. Ringer fyra gånger inget svar. Chefen hör av sig efter en stund och skriver att sambon är hemma och att han bara blev för full. 
    När jag och 2åring kommer hem ligger sambon i vår säng med kläder och skor på sig, samt spya på skjortan. 

Kan tillägga att sambon tidigare haft svårt att hantera alkoholen men blivit mycket bättre sen tre år tillbaka. Dock hände det en incident under förra graviditeten där även kollegor, droger och alkohol var inblandat. 

Nu blev det världens längsta text men kände att det behövdes lite bakgrund. Överreagerar jag som tycker att detta är extremt respektlöst gjort av han? Vet inte om jag reagerar för starkt pga av att incidenten under första graviditeten gjorde sig påmind idag.

• Svar på tråden Överreagerar jag på min sambos beteende?
  • Anonym (Rakt på sak)

Släpp gärna det där modeordet respekt för det har ingenting med incidenten att göra. Han är alkoholist, säg åt honom att söka hjälp hos AA eller flytta ut. Ingen mer alkohol öht för honom från och med nu, om ni ska vara en familj.

• Anonym (Öhhhh)

Chefen hör alltså av sig och frågar om han kommit hem? Låter inte det minsta normalt, problemet är väl snarast att du underreagerat tidigare. Han är ju alkoholist. Varför har du inte krävt att han sökt hjälp?

• Tecum

Klart du ska reagera när han inte kan hantera alkohol! 

• Sommar23

Det som gör mig ännu argare är att han inte verkar förstå vad problemet är eller vad han har gjort fel. Han  säger att han mådde dåligt pga av en hostattack och att det bara blev värre efter det. Orkar inte ens prata mer med han om detta idag men kommer självklart göra det imorgon. 

Jag skulle nog inte säga att han är alkolist då han inte har några problem att låta bli att dricka. Om vi exempelvis äter middag med vänner en kväll kan det räcka med två öl eller så avstår han helt. Det kan även gå längre perioder utan att han dricker något alls. 
    Ett problem är dock att han går igång på hets av andra människor och svårt att stoppa innan det går för långt  absolut inte okej detta heller. 

• mammatill6

Om det inte är en vanligt förekommande sak utan snarare ett undantag från hur han brukar vara så släpp det. 

• Anonym (S)
    Sommar23 skrev 2022-07-08 21:51:25 följande:

Det som gör mig ännu argare är att han inte verkar förstå vad problemet är eller vad han har gjort fel. Han  säger att han mådde dåligt pga av en hostattack och att det bara blev värre efter det. Orkar inte ens prata mer med han om detta idag men kommer självklart göra det imorgon. 

Jag skulle nog inte säga att han är alkolist då han inte har några problem att låta bli att dricka. Om vi exempelvis äter middag med vänner en kväll kan det räcka med två öl eller så avstår han helt. Det kan även gå längre perioder utan att han dricker något alls. 
    Ett problem är dock att han går igång på hets av andra människor och svårt att stoppa innan det går för långt  absolut inte okej detta heller. 

Vad är då problemet? Han har redan varit hemma ett bra tag, låt honom sova ruset av sig, så orkar han ta hand om barnen imorgon.
  • Anonym (chef)

Varför hör chefen av sig till dig? Låter verkligen udda, som om denne vet om att din partner har problem?

• SaraL77

Det är dags för dig att kavla upp ärmarna och börja ställa ultimatum för det där är inte hållbart någonstans. Han har uppenbarligen stora problem med alkohol.

• Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2022-07-08 22:23:07 följande:

Om det inte är en vanligt förekommande sak utan snarare ett undantag från hur han brukar vara så släpp det. 

Håller med.

TS jobbar du på dagarna? Om inte, kanske mannen är stressad över ekonomin och det nu tog sig uttryck i att han drack för mycket.
  • Anonym (Varför)

När han dricker kan han ju uppenbarligen inte hantera alkoholen. Då har han problem med alkohol! 

Hade aldrig skaffar ett till barn när du vet vad han går för, droger och alkohol borde ringa varningsignaler överallt.

• Anonym (Rakt på sak)
    Sommar23 skrev 2022-07-08 21:51:25 följande:

Klarar man inte av att hantera sitt drickande så pass att man skämmer ut sig inför andra, och chefen till och med ringer och är orolig, jo då är man alkoholist. Och du verkar medberoende som försvarar honom. Ta detta som en varning!
  • SaraL77
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-07-09 08:52:40 följande:
    Klarar man inte av att hantera sitt drickande så pass att man skämmer ut sig inför andra, och chefen till och med ringer och är orolig, jo då är man alkoholist. Och du verkar medberoende som försvarar honom. Ta detta som en varning!
    Precis så är det. Flera verkar tyvärr tro att alkoholism går hand i hand med att sitta på en parkbänk och supa dagarna i ända men det är givetvis ett felaktigt antagande. Att han dricker så till den milda grad att han spyr ner sig själv och skämmer ut sig för sina kollegor är ju ett tydligt tecken på att något står jäkligt fel till.
  • Anonym (Rakt på sak)
    SaraL77 skrev 2022-07-09 12:50:04 följande:
    Precis så är det. Flera verkar tyvärr tro att alkoholism går hand i hand med att sitta på en parkbänk och supa dagarna i ända men det är givetvis ett felaktigt antagande. Att han dricker så till den milda grad att han spyr ner sig själv och skämmer ut sig för sina kollegor är ju ett tydligt tecken på att något står jäkligt fel till.
    Ja, eller att det måste handla om att man dricker dagligen eller super ner sig totalt varje helg. Nej. Ts killes oförmåga att hantera sprit är lika tydligt som något annat tecken.
  • Tigertass

Äh.. Här kommer fröken tvärtemot med sin åsikt ???? Ingen fara alls, han behövde sig en bläcka å han tog chansen. Jag hade då inte brytt mig ett dugg, han mår säkert skit ändå, både av ångesten å intaget. Så nä, tänk positivt, det kommer säkert inte hända igen. 
    Däremot funderar jag över den konstiga chefen.. 

Ha de gött

Svar på tråden Överreagerar jag på min sambos beteende?