Jag skulle tipsa om att besöka närmaste bibliotek. Vi har i alla fall särskilda barnbibliotekarier som är helt underbara med barn och kan plocka fram böcker efter ålder och intresse.
Finns det en bokhandel där du bor så kan du fråga där också. Loppisar och sidor typ Sellpy är perfekt om barnet snöar in på ett ämne eller en figur och du vill få tag i allt om båtar/Nalle Puh osv.
Vi läser varje kväll 2-3 böcker varje kväll beroende på hur långa de är. Ibland blir det pekböcker, ibland Mamma Mu. Mamma Mu & kråkan, Bojan, Halvan, Max, Totte, Tummen, Pettsson och Findus. Finns många fina!
Det viktigaste är ATT man läser, inte vad. Läsning bygger ordförråd och barnet snappar upp ordföljd, satsmelodier och annat som det lär sig helt automatiskt. Vilket främjar skrivande längre fram.
Och små barn gillar repetition så man behöver inte ha så särskilt många böcker heller även om det förstås är kul med variation (särskilt för en själv som vuxen).
Det kan också bli att vi sätter oss och bläddrar i böcker eller att barnet gör det en stund medan jag hänger tvätt eller så, precis som att hen ibland leker med duplo eller andra leksaker. Jag vill att böcker ska finnas runtomkring så att det blir naturligt.