• Anonym (TS)

Extrajobb som socionom?

Hej!
    Arbetar som socionom men känner att jag vill jobba extra för att kunna spara ihop till en semesterresa.

Vad finns det för jobb som jag kan jobba extra med?
    Kan ju endast jobba kvällar (efter 17) eller helger, vilket kanske mer ställer till det för ej arbetsgivare än hjälper? Är ju inte en person som kan hoppa in när som.

• Svar på tråden Extrajobb som socionom?
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2022-07-07 13:23:18 följande:
    Extrajobb som socionom?

Hej!
    Arbetar som socionom men känner att jag vill jobba extra för att kunna spara ihop till en semesterresa.

Vad finns det för jobb som jag kan jobba extra med?
    Kan ju endast jobba kvällar (efter 17) eller helger, vilket kanske mer ställer till det för ej arbetsgivare än hjälper? Är ju inte en person som kan hoppa in när som.

Krog, restaurang, hemtjänst,
  • Anonym (Liv)

Det finns HVB hem överallt som mer än gärna anställer timvikarier kvällar och helger.

• Anonym (TS)
    Anonym (Liv) skrev 2022-07-07 13:26:56 följande:

Det finns HVB hem överallt som mer än gärna anställer timvikarier kvällar och helger.

Finns inga HVB i närheten där jag bor. Jah bor långt norrut i Sverige och närmsta HVB är 15 mil bort.
  • Anonym (111)

onlinejobb med tex läsläsning, Sök på det så hittar du flera företag som man kan  jobba via. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (TS) skrev 2022-07-07 13:31:11 följande:
    Finns inga HVB i närheten där jag bor. Jah bor långt norrut i Sverige och närmsta HVB är 15 mil bort.
    Kontaktperson till vuxna och ungdomar. Alla kommuner har brist på dem. Det ger dock inga stora pengar.
  • Anonym (Fia)

Eftersom du frågar som du gör får man intrycket att du inte är så kvalificerad och erfaren? Annars om man har god erfarenhet så finns det ganska ofta extrajobb i "konsultform" pga bristen på erfarna socionomer. Vet en del som arbetat extra med utredningar till stor del på distans. 
    Kolla även upp din nuvarande arbetsgivares regler gällande extrajobb, de behöver ofta anmälas och godkännas. 

Beror väl också lite på hur mycket extra du vill ha, är det bara något litet extra kan exempelvis att vara kontaktperson vara en idé även om det inte betalar så mycket. Det finns både inom SoL och LSS och ser lite olika ut beroende på vilken. 

Kan tänka mig att boendestöd skulle finna socionomutbildning meriterande och beroende på hur det ser ut i staden är det inte omöjligt att de vill ha vikarier till kvällar och helger. 

Fast allt det känns det lite som en socionom redan borde ha koll på så lite osäker på vad exakt du är ute efter. Vad arbetar du med i nuläget och vilka tidigare erfarenheter har du?

• Glinda från Oz

Tänk på att du måste ha din arbetsgivares tillstånd. 

Nu är det lite sent men nästa år kan du sätta ut en annons om att vara djurvakt. Du kan också bli godman eller jobba på hamburgerkedjor som McDonald?s eller på krogen. 

Svar på tråden Extrajobb som socionom?