• Anonym (Y)

När slutade era barn med skaljacka ?

Dottern tycker alla är fula numera. 

• Svar på tråden När slutade era barn med skaljacka ?
  • Anonym (Aldrig)

Äldsta är 11 och har. Jag är 39 och har också skaljacka. :) 

Hur gammal är hon? Vad tänker hon själv att hon ska göra när det regnar? 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Y) skrev 2022-07-07 09:06:08 följande:
    När slutade era barn med skaljacka ?

Dottern tycker alla är fula numera. 

Vi har samma situation här och har fått leta lite för att hitta något som blev godkänt. Jag hittade en lite längre skaljacka, hos Reima, som mer såg ut som en vanlig jacka. Muutun, heter den.

Själv slutade jag använda praktiska plagg så snart jag fick bestämma själv. Jag har en vattentät jacka att ha när jag inte kan hålla ett paraply, men i övrigt är jag "vanligt" klädd, oavsett väder.
  • Anonym (Y)

Hittade tillslut en på reima som var nedsatt också Glad hon ville ha en ljusblå men vi hittade ingen sådan för alla va för mörka Drömmer blev en aprikos istället. Hon är bara 8 men har väldiga åsikter om kläder .

• Gameofthrones

Mina barn använder bomberjacka långa och korta beroende på väder. Jeansjacka, ej skaljacka. 

Nu har det bara tröjor på sig. Klär sig efter väder. 

• Anonym (Elin79)

Är det något man måste sluta med?
    Jag säger som ovan, jag är vuxen och föredrar skaljacka framför galon.
    Men ditt barn kanske hellre har galon när det regnar?
    Bra skaljackor är ju kanon på det viset att de skyddar både mot vind och väta.

• Xlr8
    Anonym (Elin79) skrev 2022-07-07 10:49:36 följande:

Är det något man måste sluta med?
    Jag säger som ovan, jag är vuxen och föredrar skaljacka framför galon.
    Men ditt barn kanske hellre har galon när det regnar?
    Bra skaljackor är ju kanon på det viset att de skyddar både mot vind och väta.

Tänker samma, dom kanske bor i södra Sverige, där man klarar sig med en tjock tröja å paraply i värsta fall.

Där jag bor har typ alla skal kläder, annat blir för klumpigt och svettigt. 

Det är klart sen kommer turisterna.
    Då vill jag citera Nisse Olsson
    " En jäkla massa påfund som kommer söder ifrån
    Det har vi upp i fjällen här fått lära oss av dom
    Som kommer hit med leasingbil
    med skidor på sitt tak
    !!Och kläder som ej funkar men som visar dålig smak!!"
  • Anonym (Mia)
    Xlr8 skrev 2022-07-07 11:20:32 följande:
    Tänker samma, dom kanske bor i södra Sverige, där man klarar sig med en tjock tröja å paraply i värsta fall.

Där jag bor har typ alla skal kläder, annat blir för klumpigt och svettigt. 

Det är klart sen kommer turisterna.
    Då vill jag citera Nisse Olsson
    " En jäkla massa påfund som kommer söder ifrån
    Det har vi upp i fjällen här fått lära oss av dom
    Som kommer hit med leasingbil
    med skidor på sitt tak
    !!Och kläder som ej funkar men som visar dålig smak!!"
    Jag bodde ett par år i en ort i mellersta Norrland. Jag tror aldrig jag sett barn eller tonåringar, från mellanstadieålder och uppåt, i vare sig skalkläder eller praktiska kläder, till vardags. Nog hade man skoteroverall när man fiskade på isen, men på väg till skolan var det tunna gympaskor, luvtröja och jeansjacka, eller en uppknäppt, midjekort jacka, också i kallgrader. Precis som ungdomarna här i storstan också gör. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-07 11:53:06 följande:
    Jag bodde ett par år i en ort i mellersta Norrland. Jag tror aldrig jag sett barn eller tonåringar, från mellanstadieålder och uppåt, i vare sig skalkläder eller praktiska kläder, till vardags. Nog hade man skoteroverall när man fiskade på isen, men på väg till skolan var det tunna gympaskor, luvtröja och jeansjacka, eller en uppknäppt, midjekort jacka, också i kallgrader. Precis som ungdomarna här i storstan också gör. 
    Vilka olika erfarenheter vi har!
    Jag jobbpendlade till Luleå en tid. Visserligen mer norrut än mellersta Norrland men jag fann de så sjukt befriande att ALLA var klädda efter väder!
    Här i förort till Stockholm där jag annars bor så skäms man nästan om man klär sig ordentligt när man ska ut på vintern. Är det -10 så vill jag klä mig för att kunna vara ute, dvs thermobrallor, jacka och mössa om jag ska ut med barnen. Jag hatar att frysa. Och jag förstår verkligen att man inte tycker det är "kul" som förälder att gå ut med barn i pulkabacke eller liknande om man har jeans och sneakers och står och huttrar.
    Men där uppe tycker jag att alla hade rätt kläder, skulle man in på nån affär så öppnade man upp. Såg väldigt få ungdomar med jeans och öppna jackor utan man var påpälsad. Och det var poppis med sån thermokjol då som man kunde öppna upp på sidorna om man blev varm.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Elin79) skrev 2022-07-07 12:15:22 följande:
    Vilka olika erfarenheter vi har!
    Jag jobbpendlade till Luleå en tid. Visserligen mer norrut än mellersta Norrland men jag fann de så sjukt befriande att ALLA var klädda efter väder!
    Här i förort till Stockholm där jag annars bor så skäms man nästan om man klär sig ordentligt när man ska ut på vintern. Är det -10 så vill jag klä mig för att kunna vara ute, dvs thermobrallor, jacka och mössa om jag ska ut med barnen. Jag hatar att frysa. Och jag förstår verkligen att man inte tycker det är "kul" som förälder att gå ut med barn i pulkabacke eller liknande om man har jeans och sneakers och står och huttrar.
    Men där uppe tycker jag att alla hade rätt kläder, skulle man in på nån affär så öppnade man upp. Såg väldigt få ungdomar med jeans och öppna jackor utan man var påpälsad. Och det var poppis med sån thermokjol då som man kunde öppna upp på sidorna om man blev varm.
    Själv bor jag på Östermalm i Stockholm. I pulkabacken är det idel termobyxor och rejäla skor bland föräldrarna. Ungdomar däremot, har samma plagg oavsett om det är januari eller september. 
Svar på tråden När slutade era barn med skaljacka ?