• Anonym (Ts)

Samsovning och aktivt barn

Hur minskar man risker? Vi samsover med vår 8 mån som nu börjat röra sig mer. Har fallskydd på sängen åt sidorna men barnet har ju börjat röra sig mer än så, och jag är rädd för risken för fall. Är också orolig för detta med en bebis som rullar och kravlar runt och somnar på mage med ansiktet ned i madrass, täcke eller kudde.

Har såklart en spjälsäng med men den var varit helt opopulär, därav samsovning.

• Svar på tråden Samsovning och aktivt barn
  • HeidiHR

Vi tog bort benen på sängen, och möblerade så att sängen stod mot väggen. Sover fortfarande så, med båda barnen i sängen! äldsta (snart 4) har fått egen säng men kryper ner hos oss under natten ändå. 

• Anonym (Ts)
    HeidiHR skrev 2022-07-06 08:02:23 följande:

Vi tog bort benen på sängen, och möblerade så att sängen stod mot väggen. Sover fortfarande så, med båda barnen i sängen! äldsta (snart 4) har fått egen säng men kryper ner hos oss under natten ändå. 

Har tyvärr en sängmodell där det inte funkar, och inga såna väggar i sovrummet.., :/
  • Anonym (2)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-06 08:07:02 följande:
    Har tyvärr en sängmodell där det inte funkar, och inga såna väggar i sovrummet.., :/

Det hade inte vi heller. Inbyggda garderober och snedväggar med dörrar, gjorde att man inte kunde ställa något mot väggen. 

Vid den tidpunkten somnade barn i vår säng och lyftes sen över till sin. Båda två brukade vakna till någon gång kring midnatt och kom då genast upp till oss, men då låg ju vi där och skyddade. 

Eftersom de var så rörliga, oroade jag mig inte för att de skulle fastna på mage. De rullade tillbaka till rygg om de ville. Maken och jag låg för övrigt på varsin kant, så att barnet skulle få gått om utrymme att snurra på (vilket speciellt den yngsta, som alltid la sig på tvären mellan oss, uppskattade). Ingen kudde till barnet och filten från sängen följde med till oss.  

Svar på tråden Samsovning och aktivt barn