• Anonym (Ts)

Det här med sömn...

Behöver alla tips på hur vi ska kunna bryta en dålig spiral av problem med att få bebis att somma på kvällen. Vi har en 8-månaders som bara vill somna i rullande vagn på promenad, och det blir inte hållbart i längden - vi skulle vilja att man kunde varva ned och sen somna inomhus.

Vi har tydliga kvällsrutiner, med bad, lek och mat - i den ordningen eftersom bad ger ett spralligt och glatt barn som behöver leka av sig energin och sedan få äta något mer lugn. Men - sömnen! Att lägga sen efter mat funkar inte, det blir frustration och  illvrål. 

Hur kan man hitta lugnet att somna på kvällen hemma för en bebis som inte vill? Vi samsover för trygghet och närhet, har testat egen säng om det var haken (det var det inte). Bebis är jättetrött och gnuggar ögon och tröttgnäller men vägrar verkligen somna görutom i vagn och någon gång måste vi ju komma ur det...

• Svar på tråden Det här med sömn...
  • Anonym (Testa)

Försök söva i soffan eller en fåtölj? Jag har sövt min 4-åring i soffan i alla år. På kudde i knät i åratal, sen på kudde bredvid mig. Funkar inte annars. Efter några timmar går det flytta honom till sängen. Har tagit tid ibland, men det har gått att bara sitta där ändå. Sen det där med badet- det är ju ingalunda nödvändigt och kan torka ut huden i onödan. Kanske bara blir ännu mer uppvarvad. Bättre "köra slut på" ungen på dagtid. Lek och frisk luft. 8 månader är dessutom en rätt jobbig ålder. Mycket som händer just då. Man får ta det som det kommer. Prova alternativ. Rulla vagn blir omöjligt i längden så ni får sluta och testa nåt annat. Söva senare. Byta ersättning, byta gröt, göra egen. Vår lille vill vara invirad eller omgiven av kuddar. Ligga fritt har aldrig funkat. Sövande ljud kan funka istället för helt tyst.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Testa) skrev 2022-07-05 23:07:14 följande:

Försök söva i soffan eller en fåtölj? Jag har sövt min 4-åring i soffan i alla år. På kudde i knät i åratal, sen på kudde bredvid mig. Funkar inte annars. Efter några timmar går det flytta honom till sängen. Har tagit tid ibland, men det har gått att bara sitta där ändå. Sen det där med badet- det är ju ingalunda nödvändigt och kan torka ut huden i onödan. Kanske bara blir ännu mer uppvarvad. Bättre "köra slut på" ungen på dagtid. Lek och frisk luft. 8 månader är dessutom en rätt jobbig ålder. Mycket som händer just då. Man får ta det som det kommer. Prova alternativ. Rulla vagn blir omöjligt i längden så ni får sluta och testa nåt annat. Söva senare. Byta ersättning, byta gröt, göra egen. Vår lille vill vara invirad eller omgiven av kuddar. Ligga fritt har aldrig funkat. Sövande ljud kan funka istället för helt tyst.

Badet behövs, huden blev otroligt mkt bättre än innan och han älskar det. Det är inte varje kväll dock.

Han är väldigt stark och energisk så jag är för oroad att han kommer kasta sig i golv om vi försöker söva i soffa/fåtölj. Han rullar, kryper, försöker ställa sig och är helt orädd.  Söva senare vill jag inte, vi är redan vid 21 och han sover bara 2 ggr dagtid...vi leker mkt om dagarna och är ute mkt - det ör helt enkelt ett väldigt energifullt barn just nu. 

Vill heller inte gå till egen säng för honom nu, som du säger - mkt händer vid 8 mån och det känns som fel läge.

Det som funkar ibland är fri lugn lek på golv med förälder bredvid. Men det är 20% av gångerna. Att bära till sömns gick när han var mindre men nu är det över 10 kg och det blir helt enkelt för tungt...

Men ja, vagnlösningen går inte långsiktigt så vi försöker hitts en ny rutin.

Svar på tråden Det här med sömn...