• Anonym (Vaffö gör di på dette vise?)

Varför delas pensionen upp mellan olika förvaltare?

Har jobbat inom olika branscher under mitt yrkesverksamma liv. Det har inneburit att min pension automatiskt har tillhört olika förvaltare, beroende på vad arbetsplatsen har valt. Varför finns det så många olika? Varje "förvaltare" i sin tur har en mängd olika fonder som pengarna ligger i. Varför?

Hur är er pension uppdelad?
    Och kan någon förklara varför pensionen delas upp som den gör mellan olika förvaltare?

• Svar på tråden Varför delas pensionen upp mellan olika förvaltare?
  • Kockobello

Detsamma för mig. Det kommer mängder med post från alla möjliga håll. Det skulle vara så skönt att få en bättre överblick, frågan är bara hur. Önskar jag visste.

• Anonym (Ellen)

Det beror ju just på det som du själv skriver.
    Alla kollektivavtal har upphandlat sina egna försäkringslösningar och beroende på bolagens anbud har man fått eller inte fått vara valbar inom den försäkringen. Man upphandlar dessutom löpande så plötsligt kan man få meddelande om att det bolag du valde för fem år sen kommer inte finnas kvar nästa år, så du behöver göra ett nytt val.
    Så dels har de sina icke-val och sen sin meny av förvaltare att välja mellan. En viss förvaltare, låt säga Handelsbanken, kan vara valbar inom många avtalsområden och byter man då jobb och avtalsområde kan man ju göra så att man väljer Handelsbanken även där. Det kommer startas upp en ny försäkring och man kommer få "flera olika påsar med pengar" men man samlar dem i alla fall.

Jag har jobbat inom två olika avtal privat samt att jag just nu arbetar inom kommunal verksamhet. Så jag har tre försäkringar. Numera finns en ganska omfattande flytträtt så jag gjorde så att jag gick igenom vilka bolag som verkade ha gett bra avkastning till låg avgift och som hade så låg flyttavgift som möjligt och så flyttade jag allt dit. Så nu har jag tre försäkringar men allt finns på samma inlogg.

Är man osäker på sina val kan man gå in på Minpension.se under fliken tjänstepension så ska man se dem samlade där. För oberoende jämförelser av avgifter och avkastning rekommenderar jag Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se

• Anonym (nuftig)

Det är ju man själv som får (eller ta hjälp av sin bank att) flytta kapitalet om man vill ha allt i samma påse.

Jag fattar att det blir jobbigt om det är många småskvättar men det är ju det som kommer om man byter jobb ofta.

Svar på tråden Varför delas pensionen upp mellan olika förvaltare?