• Anonym (Bonusbarn)

i vilken ålder flytta ungdomar ut?

Jag har väntat på denna tid i 6 år nu, att barnet skulle bli vuxen, ta studenten, jobba och sedan dra. Ungen har sagt att efter sommaren det året då hon tar studenten så skulle hon resa utomlands ett halvår och typ bosätta sig där, eftersom hon inte vill bo i tråkiga Sverige.

Nu när tiden har kommit så blir det inte alls så, för nu vill hon halv jobba, chilla och bo hos pappa. Jag har alltså väntat som särbo i 6 år på att hon ska flytta så att vi kan bo ihop, men det vill ju inte hon. Hon ska fortsätta ha pappa för sig själv och så länge hon bor där så kan jag inte bo där, för vi fungerar inte ihop i ens en dag. Hon vill inte heller längre vara så mycket hos sin mamma tyvärr.

I vilken ålder brukar så gamla ungdomar flytta hemifrån nuförtiden? Hade ni väntat ännu längre eller bara gett upp?

• Svar på tråden i vilken ålder flytta ungdomar ut?
  • sextiotalist

Det beror på.
    Men mellan 19 och 24 är nog det vanligaste. 
    Sonen flyttade hemifrån vid 20 (studier)., sambons barn vid 19 (studier). 

• Anonym (Olika)

Det är väldigt olika. Har bekanta som flyttat vid 16 och andra som flyttat runt 30 (Stockholm). Men kanske runt 24-25 beroende på studier eller arbete, tillgänglighet på bostäder?

• Tom Araya
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2022-07-04 08:27:52 följande:
    i vilken ålder flytta ungdomar ut?

Jag har väntat på denna tid i 6 år nu, att barnet skulle bli vuxen, ta studenten, jobba och sedan dra. Ungen har sagt att efter sommaren det året då hon tar studenten så skulle hon resa utomlands ett halvår och typ bosätta sig där, eftersom hon inte vill bo i tråkiga Sverige.

Nu när tiden har kommit så blir det inte alls så, för nu vill hon halv jobba, chilla och bo hos pappa. Jag har alltså väntat som särbo i 6 år på att hon ska flytta så att vi kan bo ihop, men det vill ju inte hon. Hon ska fortsätta ha pappa för sig själv och så länge hon bor där så kan jag inte bo där, för vi fungerar inte ihop i ens en dag. Hon vill inte heller längre vara så mycket hos sin mamma tyvärr.

I vilken ålder brukar så gamla ungdomar flytta hemifrån nuförtiden? Hade ni väntat ännu längre eller bara gett upp?

Ungdomar brukar flytta hemifrån när de är vuxna (18+), har studerat klart, har fast inkomst och egen bostad. Exakt när det inträffar beror på var i landet personen bor/vill bo och arbeta, tidpunkt och konjunkturläge samt hur ambitiös och framgångsrik ungdomen är med sökande av jobb och bostad.

Vad säger barnets föräldrar om detta?

Om flickans pappa vill samma som hon, så är det väl bara att bryta erat förhållande.
  • Anonym (aaa)

Min äldste flyttade alldeles nyss, han är 22. Vi har också en 21-åring och en 20-åring hemma, samt två som går i högstadiet.  (vi är en bonusfamilj - några är mina, några är min mans barn). 
    21-åringen har studerat 2 år på annan ort men kom hem nu inför sommaren och planerna för i höst är inte klara. Förhoppningsvis andra studier men då kommer han troligen bo hemma tills han är klar med dessa. 20-åringen har jobb och drömmer nog lite om att flytta men har samtidigt planer på att studera på annan ort, kanske om ett år. Då är det rätt onödigt att först flytta hemifrån, för att sen behöva flytta igen efter så kort tid. Bättre att bo kvar ett tag till och spara så mycket pengar som möjligt. 

Jag tycker det låter trist att du skriver du väntat på utflytt i 6 år. Ser att ni är särbo och inte sambo, dock. Jag har ingen direkt synpunkt på när mina egna eller bonusbarnen ska flytta. Klart jag tyckte det var bra att den äldste tog steget, och att man kanske inte vill ha dem hemma tills de är typ 30, men att förvänta sig att folk flyttar efter studenten är idag en märklig förhoppning. De flesta flyttar inte kort efter studenten, inte som det var förr, när det var lättare att hitta bostad osv. 

Men är ni inte hos dig mycket då, så kan dottern vara själv ibland hos pappa? En så gammal ungdom kan ju med fördel träna på att bo själv nån vecka här och där. Det vore väl bara kul för henne. (våra ungdomar tycker det är jättebra/kul när vi åker bort på något för vi är nästan alltid hemma). 

• Anonym (Pfft)

Alltså ts, du har suttit och väntat i sex år....? Dumt. Mycket dumt. Det fattar vem som helst att nästan ingen ungdom flyttar ut direkt efter studenten. Men om man fokuserar på nuläget, du kommer att få vänta x år till, var beredd på det. Självklart kommer papsen inte slänga ut sin dotter utan vänta på att hon är redo. När då? Jaa först ska hon slacka hela sommaren, sen upptäcker hon att det är såååå svårt att få jobb! Och utan jobb kan hon ju inte flytta ut. Och sen kanske hon ska läsa vidare, och då är pappa snäll nog att låta henne bo kvar hemma, för det blir ju billigast så.

Ska du vänta sex år till?

För att svara på din fråga, 25 år verkar vara medelåldern numera, ungefär.

• Anonym (U)

Jag är mest förundrad att ni fortsatt förhållandet när du och dottern inte går ihop.
    Även om hon flyttar kommer hon ju alltid vara hans dotter och en del av hans liv.
    Varför har han inte avslutat med dig? Varför har du stannat?

• Anonym (Kvinna 42)

Hur ska hon kunna flytta hemifrån om hon inte har varken jobb eller bostad? Hur tänkte du där? 

Att leva utomlands ett halvår kräver planering och pengar. 

Vid vilken ålder som unga vuxna flyttar hemifrån beror ju på vilken ort/stad man bor på och möjlighet till bostäder, om det finns jobb eller studier som ger en inkomst. Så den åldern kan vara allt mellan 18 och 25.

Är det bortskämda barn som lever på sina föräldrars pengar är motivationen att leva själv inte särskilt hög. Dom lever på lite ströjobb och föräldrars pengar och dom brukar i regel inte flytta hemifrån förrän möjligen det dyker upp en fast partner som redan har egen bostad. 

Så frågan är ju hur flickans föräldrar resonerar kring detta och då har du ju också svaret på hur du behöver göra.

Mitt äldsta barn hade fast anställning på sitt lärlingsjobb redan innan han tog studenten så han valde att flytta hemifrån när han fyllde 19. Mitt mellersta barn fick också jobb direkt efter studenten men då fanns det inga möjligheter till en bostad då köerna var långa. Han flyttade hemifrån nu först vid 22 års ålder.
    Mitt yngsta kommer välja studier på annan ort redan i gymnasiet så han kommer bara hem ibland och tänker plugga på universitetet sen också på annan ort och kommer behöva ett rum hemma ändå. Jag räknar med att han är skriven hos mig till minst 25 års ålder. 

• Anonym (Google is your friend)

Vad jag kunnat hitta är medelåldern för att flytta hemifrån i Sverige 21 för kvinnor och 22 för män. I storstäderna är den högre. Med tanke på att storstadsungdomarna drar upp åldern i statistiken är det vanligt i landet i övrigt att flytta efter studenten eller något år efter det. 

De siffrorna är sju år gamla, men forskaren bakom dem poängterar att de inte heller ökat nämnvärt jämfört med femton år tidigare. Så förmodligen ingen dramatisk ökning sedan dess heller.

Siffrorna gäller ändrad folkbokföringsadress och en del har ju flyttat till tillfälliga boenden innan de ändrar i folkbokföringen, så i själva verket kan medelåldern för att flytta hemifrån vara något litet lägre än den i rapporten. 

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/ung-i-storstad-bor-hemma-langre-1

• Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2022-07-04 09:20:42 följande:

Mitt yngsta kommer välja studier på annan ort redan i gymnasiet så han kommer bara hem ibland och tänker plugga på universitetet sen också på annan ort och kommer behöva ett rum hemma ändå. Jag räknar med att han är skriven hos mig till minst 25 års ålder. 

Vill bara inflika att man enligt lagen om folkbokföring ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila, enkelt uttryckt. När han läser på gymnasiet ska han vara skriven hos er, men sen ska han adressändra så att han är skriven på sin studieort. 

• Anonym (Bonusbarn)

Är det inte vanligt att resa och jobba som AuPair längre? Annars är ju det ett perfekt sätt att komma ut och se världen, jobba och tjäna pengar och samtidigt lära sig att bo utan föräldrar.

Det är helt ok att bo hemma tycker jag om man ska plugga vidare. Jobbar man så tycker jag att man ska betala en liten del i hemmet, men så gör väl inte ungdomar längre.

De bor ca 30 min utanför en storstad, så man hoppas väl att hon ska tröttna på livet på landet.

Svar på tråden i vilken ålder flytta ungdomar ut?