• Anonym (Gabriel Ernst)

Smartast sätt att hantera överskott?

För första gången på väldigt många år kan jag numera lägga undan pengar, och med hyfsad marginal. Har tidigare knappt haft några marginaler innan så det är en skön känsla men samtidigt lite ovant.

Just nu för jag bara över det som är kvar av lönen den 24 varje månad till ett vanligt sparkonto, så att jag har 0 kr när lönen kommer. Det brukar vara mellan 2000-5000 kr kvar den 24:e då min lön varierar en del.

Finns det nåt smartare sätt att spara? Folk pratar om obligationer, aktier och annat men jag är lite tveksam till det.

• Svar på tråden Smartast sätt att hantera överskott?
  • Jemp

Börja med sparkonto för att bygga upp en buffert. 
    Fonder rekommenderas när du sparar på längre sikt, minst 2 år (lite beroende på vem man frågar). Dessutom finns risk att förlora pengarna där (men också möjlighet att göra vinst). 

Funkar det för dig att spara i "efterhand" som du gör är det ju jättebra. Jag tycker det är lättare att spara om jag för över planerat överskott redan när jag gör räkningarna.

• snedtak

Det är bäst att börja med en buffert, så att man kan sova gott om nätterna och köpa glasögon, bil, kylskåp, klara sig till FK betalar ut pengar om man blir sjuk eller vad det nu kan vara. Men om du har såpass mycket som 2000-5000 kr per månad över kan det vara bra att börja fondspara litegranna, så att du lär dig hur det funkar. Kanske 200 kr per månad till en fond. 

Fonder är bättre än aktier om man inte är jätteintresserad. Som Jemp skriver ovan så är fondsparande inte heller bra på kort sikt (mindre än 1-2 år). Det är bra att månadsspara i fonder iställer för att köpa fonder i stora klumpsummor, eftersom man inte riskerar att köpa allt "på toppen". Försök hitta fonder med låga avgifter, tex, indexfonder eller blandfonder.

Antingen kan du handla fonder på din bank eller så kan du öppna ett konto på Avanza eller Nordnet, det är gratis. Om man har sina fonder på ett ISK så betalar man en liten skatt löpande, och om man har dem på ett fondkonto/depå så betalar man skatt på vinsten när man säljer. De flesta brukar välja ISK.

• Anonym (Samma)

Det där funderar jag oxå på. Ska jag höja amorteringen eller starta ett sparkonto. Eller både och? Just nu förs 1000 till en annan bank (A****za) varje lön och jag har 4000 (yey) på det kontot. Aldrig skett förr. I mitt hela liv. Jag kommer kunna lägga undan några tusen till redan vid årsskiftet. 
    Amorteringen har jag inte ändrat. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Samma) skrev 2022-06-30 22:02:12 följande:

Det där funderar jag oxå på. Ska jag höja amorteringen eller starta ett sparkonto. Eller både och? Just nu förs 1000 till en annan bank (A****za) varje lön och jag har 4000 (yey) på det kontot. Aldrig skett förr. I mitt hela liv. Jag kommer kunna lägga undan några tusen till redan vid årsskiftet. 
    Amorteringen har jag inte ändrat. 

Det hör till att jag är äldre också, 56 och det är något att betänka. 
  • Anonym (spara)

Jag har några spranden fördelade så här:
    Ett sparkonto på min vanliga bank, samma där min lön kommer in. Där har jag 10 000 som är tänkt som lättillgänglig buffert. jag får väl typ 0-0.5% ränta på det. Jag bor ensam i en hyresrätt så jag behöver inte mycket buffert, men om man bor i villa bör man ju ha mer.

Ett konto som inte ens är ett sparkonto på samma bank där jag lägger undan pengar till resor jag vill göra och dyrare saker jag vill ha.

Ett sparkonto på en mindre bank med ok ränta och insättningsgaranti. Den banken har ett spartak.

Ett lågrisk-iskkonto med sparhorisont till pensionen, så ca 35 år till. Den går lite kräftgång just nu men börsen ska störtdyka för att jag ska vara tillbaka där jag började.

Ett högrisk-iskkonto som i princip är min version av att spela på lotto/hästar.

• Anonym (Olika sparanden)

Jag sparar på flera olika sätt. 

1. Jag har ca 25000 kr på ett konto för att kompensera för större utgifter. Jag tar av det om jag vill/behöver konsumera och lönekontot är slut. Fyller dock alltid på till 25000 kr när min lön kommer. Jag ser det som ett kreditkort utan ränta. 

2. Jag sparar 2000 kr till ett gemensamt Spar med maken (vi har delad ekonomi). Medveten om att alla pengar är gemensamt om vi skiljer oss, men där är vi inte just nu. Detta sparande går till renovering/konsumtio/resor.

3. 1200 kr dras till ISK varje månad, samma dag som lönen kommer. Det är ett pensionssparande i en generationsfond, så just nu ganska högrisk. den har legat på plus fyrtio procent länge, men är nere på plus 20. Min sparhorisont där är så länge att det spelar ingen roll.

4. Sparar till barnet 3-500 kr per månad. Jag sparar på sparkonto, mannen på ISK. Så blandar vi risken. Sparar i eget namn, inte barnets.

5. Har också ett sparkonto jag för över till när jag gjort alla ovan. Så där sparar jag olika summor. Brukar behålla 3-3500 kr på lönekontot när jag betalt räkningar och lagt i övriga sparanden. Den summan går till bensin, fika, hundmat osv. Så hit för jag över mellan 0-6000 kr per månad. Oftast runt 1500-3000. Startade det för 1 år sedan då jag insåg att konto 1 hade för mycket pengar och inbjöd till mer konsumtion. Här har jag ca 57000 kr idag efter ett år. Men då flyttade jag över en liten grundplåt som start. Tanken är att kunna använda dessa pengar till bil eller andra sällanköp.

Tycker alla dessa sparanden har sitt syfte. Nummer 1 är viktigast för mig och så har jag haft det sen jag började jobba. Resten har tillkommit efter hand att ekonomin förbättrats. Tror banken råder en att ha ca 3 löner sparat tillgängligt. För mig är det ca 80 000 kr, så innan dess hade jag hållit majoriteten av pengarna på ett vanligt sparande.

• Anonym (Gabriel Ernst)

Tack för svaren. Kan väl tillägga också att sparandet är också till för att kunna köpa ett bättre boende närmare jobbet. Detta är dock inte aktuellt på minst tre år då barnen fortfarande går i grundskolan. Just nu är jag uppe i c:a 50 000 kr sparat.

Svar på tråden Smartast sätt att hantera överskott?