• Annabelle18

Rehabmöte

Jag jobbar inom vården och har av olika anledningar haft korttidsfrånvaro.
    Min chef vill nu skicka mig till företagshälsan.
    Har någon varit med om samma process och kan beskriva vad det går ut på?
    Hur lång tid brukar det ta att få en tid nu under sommaren?

• Svar på tråden Rehabmöte
  • Anonym (Jag har)

Min chef gjorde samma med mig förra året. Efter ett visst antal korttids frånvaro brukar det bli så.
    Jag fick delta på 3 möten, ett där det ställs lite basic frågor om hur man mår osv. Ett andra där jag samtalade med en läkare, och ett tredje med chef och läkare, pga att chefen ville sätta in förstadags intyg (trams tycker kan när vi levde i pandemi och ej fick arbeta med symtom. Jag arbetar också i vården). Läkaren på företagshälsan ville också ha min journal 2(!!!!) År bakåt i tiden. Men sa Nej! De har inte med min journal att göra. 
    Så tänk på det, att du behöver INTE dela med dig av din journal om du inte vill. 

Men syftet med mötena är väl egentligen mest för kolla läget med dig..hur du egentligen mår och om det finns en speciell orsak till dom frånvaro och om du isåfall behöver hjälp eller liknande). 

• Annabelle18
    Anonym (Jag har) skrev 2022-06-29 23:58:48 följande:

Min chef gjorde samma med mig förra året. Efter ett visst antal korttids frånvaro brukar det bli så.
    Jag fick delta på 3 möten, ett där det ställs lite basic frågor om hur man mår osv. Ett andra där jag samtalade med en läkare, och ett tredje med chef och läkare, pga att chefen ville sätta in förstadags intyg (trams tycker kan när vi levde i pandemi och ej fick arbeta med symtom. Jag arbetar också i vården). Läkaren på företagshälsan ville också ha min journal 2(!!!!) År bakåt i tiden. Men sa Nej! De har inte med min journal att göra. 
    Så tänk på det, att du behöver INTE dela med dig av din journal om du inte vill. 

Men syftet med mötena är väl egentligen mest för kolla läget med dig..hur du egentligen mår och om det finns en speciell orsak till dom frånvaro och om du isåfall behöver hjälp eller liknande). 

Att ge ut sin journal känns lite intigretskränkande så det förstår jag.
    Hur lång tid tog det att få tid hos företagshälsan?
  • Anonym (Jag har)
    Annabelle18 skrev 2022-06-30 00:03:58 följande:
    Att ge ut sin journal känns lite intigretskränkande så det förstår jag.
    Hur lång tid tog det att få tid hos företagshälsan?
    Vi var många på mitt arbete som blev kallade till företagshälsan, ingen ville dela sig av sin journal. Ansåg inte det hade något med detta att göra.
    Läkaren på företags hälsa menade att på att hon kunde hjälpa mig mer, om hon fick ta del av ml journal. Hjälpa mig va frisk oftare? Haha. Nej, jag har en vårdcentral jag vänder mig till om jag behöver vård.

Detta var också mitt i sommar och semestrar, fick första mötena någon vecka efter. Sen dröjde det till hösten innan sista mötet blev av. 

Kanske dröjer lite för dig nu i semester tid. Annars skulle jag gissa på någon vecka cirka..
Svar på tråden Rehabmöte