• Manta33

Mindre mens efter att jag slutat med p-piller

Är det någon som känner igen sig? Jag började med p-piller för 2 år sedan. Innan det hade jag 7 fulla dagar med mens. 
    Under tiden med p-piller höll mensen på i 4-5 dagar 

Nu har jag slutat med p-piller för 3 månader sen och min mens håller bara på i 3 knappt fyra dagar. Jag är 37 år och jag undrar om jag håller på att komma in i förklimakteriet ! Jag slutade ju med p-pillrerna för att försöka bli gravid och nu känns det så värdelöst alltihop. 

Jag är väldigt stressad och tänker på det här jämt. Min man tror att det är därför mensen har minskat eller att min kropp håller på att vänja sig vid att vara utan piller.

Jag har bokat tid för att se över mina progesteronväden... hoppas på det bästa. Känner någon igen sig ?

• Svar på tråden Mindre mens efter att jag slutat med p-piller
  • Anonym (Krummelisa)

Det är inge konstigt att mensen blivit kortare. 

När du gick på P-piller hade du inte mens, utan bortfallsblödning, det är inte alls samma sak. 

Mens får du efter ägglossning, på P-piller kan du styra lite själv när du vill ha din "blödning". 

En orsak till att mensen är mindre, kan vara att du idag tex kanske ligger bättre till med dina värden. Med sköldkörtel, d-vitamin, b12 etc. Sedan ändras menscykeln övertid. 

• Anonym (F)

Det är väl rätt vanligt att cykeln ändras över tid? Min cykel blev färre dagar vid 33 och cykeln blev kortare när jag var 39 tror jag, efter graviditet och amning.

• Anonym (Inget konstigt)

Jag säger som svaret innan att det inte är konstigt att mensen blivit kortare.

Sen behöver kroppen tid att hitta tillbaka till hur den ska fungera efter du slutat med p pillren. Att allt ska gå tillbaka till vanligt direkt efter att man slutat med p piller är inte logiskt utan det tar lite tid för kroppen att reglera dom egna hormoner igen.

Sen har inte längden/mängden på mensen någon som helst koppling till klimakteriet. Hur mycket mens man har beror på hur tjock livmoderslemhinnan hade blivit innan ägglossningen eftersom det är den som
    bryts ner och kommer ut som mens. Att ha mens mellan 3-7 dagar anses som helt normalt. Jag tex har alltid haft mens i 3-4 dagar och det är inget fel på mig och inte är jag på väg in i klimakteriet heller. Du kan säkerligen vara helt lugn att allt står rätt till.

• Manta33
    Anonym (Krummelisa) skrev 2022-07-03 22:22:20 följande:

Det är inge konstigt att mensen blivit kortare. 

När du gick på P-piller hade du inte mens, utan bortfallsblödning, det är inte alls samma sak. 

Mens får du efter ägglossning, på P-piller kan du styra lite själv när du vill ha din "blödning". 

En orsak till att mensen är mindre, kan vara att du idag tex kanske ligger bättre till med dina värden. Med sköldkörtel, d-vitamin, b12 etc. Sedan ändras menscykeln övertid. 

Tack för svar!
Svar på tråden Mindre mens efter att jag slutat med p-piller