• Ellie01dill

Arbetsgivare hör ej av sig

Förra fredagen (17/6) fick jag en timanställning inom städning och jobbade hela veckan. I söndags får jag ett sms av dem om att det inte kommer bli hela den här veckan och att de ska höra av sig på måndagen med vilka dagar det blir som jag ska jobba. Jag väntar hela måndagen men ingen hör av sig. De har fortfarande inte hört av sig, jag vet inte alls hur jag ska jobba framöver och jag mår sjukt dåligt av att inte veta. Det här är mitt första jobb så jag är jätterädd att bli utnyttjad. När jag jobbade i söndags var de sura för att jag hade råkat lämna ett golv lite extra blött, kan det vara att de inte vill att jag ska jobba kvar pga det men att de skiter i att säga det?

• Svar på tråden Arbetsgivare hör ej av sig
  • Anonym (Trött)

Det ska man ju inte helst göra. Lämna blött golv. Det kan bli fuktskador. Och det kan kosta företaget mycket pengar och rykte.

Men det är fel av företaget att inte säga något till dig. Har du blivit uppsagd så ska du åtminstone ha betalt för den dagen du har jobbat. 

Hör av dig till dom. 

• Ellie01dill
    Anonym (Trött) skrev 2022-06-28 13:56:39 följande:

Det ska man ju inte helst göra. Lämna blött golv. Det kan bli fuktskador. Och det kan kosta företaget mycket pengar och rykte.

Men det är fel av företaget att inte säga något till dig. Har du blivit uppsagd så ska du åtminstone ha betalt för den dagen du har jobbat. 

Hör av dig till dom. 

Men kan man verkligen bli uppsagd för ett misstag? 
  • Glinda från Oz
    Ellie01dill skrev 2022-06-28 14:22:04 följande:
    Klart man kan. Det är en timanställning de behöver inte ens ange något skäl men du ska självklart ha betalt för de pass du jobbat. Om jag varit dig hade jag hört av mig och frågat om schemat. 
  • Lönnsirap

Eftersom de sagt att ni ska höras på måndag ang. arbetstider är det fullständigt rimligt att höra av sig tisdag förmiddag och kolla om de haft problem med att nå en.

Det är lika bra att ta tjuren vid hornen och ringa, eller smsa. Att bara gå och oroa dig är meningslöst. Ring och hör om schemat. Kanske är det så att de anställt dig för att hoppa in när folk vill va lediga, eller är sjuka.... Men har de pratat om att ge dig tider en dag så hör av dig. Allt annat kommer tolkas som att du är ointresserad.

• Ellie01dill
    Glinda från Oz skrev 2022-06-28 14:27:43 följande:
    Klart man kan. Det är en timanställning de behöver inte ens ange något skäl men du ska självklart ha betalt för de pass du jobbat. Om jag varit dig hade jag hört av mig och frågat om schemat. 
    Fast de har ju sagt att de ska höra av sig med vilka dagar jag jobbar, om jag är uppsagd kan de väl säga det istället för att jag ska behöva vänta på att de ska höra av sig?
  • Anonym (Trött)

Du har mig hamnat i fel företag /chef/Arbetsledare.

Har de inte hört av sig innan fredag. 

Ring och checka av. Har du skrivit på jobbkontrakt? Har du ett sånt man ska allt ha en kopia på det du ska ha ett original (ej kopia) 

Men se till att du får betalt för de dagar du har jobbat. 

• Glinda från Oz
    Ellie01dill skrev 2022-06-28 14:30:55 följande:
    Fast de har ju sagt att de ska höra av sig med vilka dagar jag jobbar, om jag är uppsagd kan de väl säga det istället för att jag ska behöva vänta på att de ska höra av sig?
    Det är helt och hållet deras val, vissa gör så för att slippa bråk. Varför hör du inte av dig till dem? Vi kan omöjligt veta bara sitta och gissa.
  • Anonym (Ja)
    Du har en timanställning så ja. Sen kan det ju vara så att detta blivit väldigt dyrt för företaget du jobbade för om det var ett känsligt golv.
  • Anonym (Trött)
    Ja det kan man. För att du ska få ett avslut ring och checka av istället för älta. Därför jag nämnde tidigare.

Eller så skiter du i det här och hår vidare. 
    Hade det varit en bättre arbetsgivare hade de nog förmodligen ringt.
  • Anonym (Ring)

Som fd arbetsgivare måste jag tyvärr erkänna att man ibland har fullt sig lite med timmisarna, är det någon som ska bort helt så har man sagt det men en del har legat kvar som "reserver" som bara har kommit in när ingen annan kan, de som gör bäst jobb får flest timmar helt enkelt.

Du bör ringa dom idag som flera andra redan sagt, smsa om det känns lättare och fråga om de har hunnit kolla vilka dagar som gäller, visst har de sagt att de ska höra av sig så bör de ju göra det också men om du inte heller hör av dig så ser det ut som att ingen av er faktiskt bryr sig om du jobbar eller ej

• Anonym (Nja)
    Ellie01dill skrev 2022-06-28 14:30:55 följande:
    Det är inte säkert att du är uppsagd, du kanske bara är "sista valet". Men det är ingen position du har för alltid.  Däremot är det ju en position man naturligtvis vill förbättra och det gör man genom att vara pålitlig, vara lätt att ha att göra med och hela tiden försöka bli bättre, lära sig och vara hjälpsam.

Är det så att du inte får några tider när du ringer, fråga rakt ut ungefär hur många timmar de tänkt du kommer erbjudas. För kommer inte det några timmar är det viktigt att du faktiskt ser på dig själv som deltidsarbetslös, som hoppar in på lite timmar! Då är det kanske så att du ska ha kontakt med andra arbetsgivare, eller börja plugga.

Du kan inte sitta och vänta och slösa tid. Ta tag i det som är jobbigt, dvs. att ringa, eller smsa och få lite mer info om hur du ska gå vidare.
  • EpicF

Som timvikarie kan man bli uppsagt på dagen eftersom man egentligen inte har någon anställning utom de timmar man faktiakt jobbar. 

Svar på tråden Arbetsgivare hör ej av sig