• Anonym (pro)

Bada ensam med två barn

Vi har fått olika semestrar i sommar och barnen har varit sugna på att åka till någon sjö och bada. Jobbigt att behöva vänta hela veckan till helgen dock. Har dock aldrig åkt själv med dem och badat. De är 3 och snart 7 år. Är ju lite knepigt då båda har olika intresse av badet. Mest koll lär man ju ha på den yngsta.

Har inte så stor koll på vilka stränder med grunt vatten som finns i området, kanske kan underlätta.

• Svar på tråden Bada ensam med två barn
  • Anonym (qqq)
    Anonym (pro) skrev 2022-06-27 20:42:25 följande:
    Bada ensam med två barn

Vi har fått olika semestrar i sommar och barnen har varit sugna på att åka till någon sjö och bada. Jobbigt att behöva vänta hela veckan till helgen dock. Har dock aldrig åkt själv med dem och badat. De är 3 och snart 7 år. Är ju lite knepigt då båda har olika intresse av badet. Mest koll lär man ju ha på den yngsta.

Har inte så stor koll på vilka stränder med grunt vatten som finns i området, kanske kan underlätta.

Två barn klarar man av ensam (ordet inte är något väldigt speciellt), man får ta med en massa leksaker och fika. Men annars kan du åka ihop med någon annan som har barn, så kan det äldre barnet ha någon att leka med och du är inte ensam vuxen .
  • Räkan77

Undvik stränder med långa bryggor som barnen gärna springer på. Jag har tre barn och jag har åkt och badat själv sen minsta var två år. Men det gäller att planera lite. Åka till en mindre strand, ta med nåt roligt att göra på land och gott fika underlättar.

Sen var jag stenhård med de äldre barnen. Om de inte lyssnade på mig och tex stack iväg ut i vattnet så packade vi ihop och åkte hem. Tror jag behövde göra det en eller två gånger. 

• Anonym (f)
    Räkan77 skrev 2022-06-27 20:47:49 följande:

Undvik stränder med långa bryggor som barnen gärna springer på. Jag har tre barn och jag har åkt och badat själv sen minsta var två år. Men det gäller att planera lite. Åka till en mindre strand, ta med nåt roligt att göra på land och gott fika underlättar.

Sen var jag stenhård med de äldre barnen. Om de inte lyssnade på mig och tex stack iväg ut i vattnet så packade vi ihop och åkte hem. Tror jag behövde göra det en eller två gånger. 

Fast.. barn dricker nog inte så ofta kaffe.
    Packa en utflyktskorg istället.
  • Tecum

Två barn bör du klara själv. Men ta reda på var det finns grunda stränder och inte alltför mycket folk. Åk på morgonen, semesterfolk brukar inte orka ta sig till stranden förrän framåt lunch.

• Anonym (B)
    Anonym (f) skrev 2022-06-27 21:08:36 följande:
    Fast.. barn dricker nog inte så ofta kaffe.
    Packa en utflyktskorg istället.
    Var skrev räkan77 något om kaffe..? 
  • Räkan77

Nej, nåt kaffe tog jag definitivt inte med! 

• cosinus

Jag skulle säga att det ska vara lagomt långgrunt. 7-åringen kan ju vilja ha lite djupare vatten och då är det praktiskt om de kan träna på att simma/dyka nära stranden där den lille vill hålla till. Dock utan att det blir tvärdjupt.

Sen tutar man i den äldre att man alltid går ut och simmar in. D v s man går ut försiktigt så man har koll på djupet och så vänder man sig om och hoppar/simmar/dyker inåt.

Behöver någon gå iväg och kissa följer antingen båda med eller om 7-åringen är pålitlig nog att hålla sig på land. Det är ju ytterst individuellt om de lyder en sådan order. Det finns 7-åringar som inte rör sig ur fläcken och de finns de som springer så fort föräldern vänder ryggen åt deras håll.

Jag har en gång provat åka till en strand som var typ 100 m grunt och sen tvärdjupt. Det var helt värdelöst. En 10-åring som ville dyka nära kanten (hon kunde för all del simma) och 4-åring som ville krama strandkanten och två ungar där mellan både i ålder och rent bokstavligt i vattnet. Vi fick ge upp och åka därifrån. Det gick inte ha överblick på ett rimligt sätt.

• Lönnsirap

Fullständig rimligt att faktiskt fundera lite över att det kan bli problem i samband med att man åker och badar när man är ensam vuxen. Det kan ju bli livsfarligt om det äldre barnet inte förstår att det kan vara farligt, medan man håller koll på de yngre.

Däremot tycker jag inte att man inte ska försöka. Som vuxen behöver man vara hård med vissa regler och faktiskt åka någonstans där det fungerar. Då kan man utan "problem" åka och bada. Och märker man att det inte fungerar så åker man omedelbart hem.

• Anonym (D)

Funderar på samma, mina barn är dryga 2 och 3.5 år. Skulle ni åka ensamma med dom? 

• Anonym (Jenny)

Vill bara slå ett slag för flytväst. Man måste givetvis hålla koll ändå, men risken för drunkning är så mycket mindre. 

Mina killar var sju förra sommaren och kan simma som fiskar, men de hade ibland flytväst på sig när jag kände att jag inte hade tillräcklig uppsikt eller de hade icke-simkunniga kompisar med sig. Inga av mina barn har något emot flytväst då vi har seglat en hel del samt att reglerna för att bada utan flytväst är mycket striktare.

• Lönnsirap
    Anonym (D) skrev 2022-06-29 11:22:15 följande:

Funderar på samma, mina barn är dryga 2 och 3.5 år. Skulle ni åka ensamma med dom? 

Spontant nä. Iallafall inte utan att också precis innan åkt tillsammans med någon vuxen.... Och kollat av hur det fungerar.
    Självklart beror det på var man är, hur barnen är och hur van man är.
  • Anonym (K)

Håller med om flytväst, speciellt om äldsta barnet inte är fullt simkunnigt eller inte är så bra på att faktiskt följa de regler man sätter upp. Viktigt att det är en räddningsväst. 

En möjlighet är att ett barn i taget har flytväst på. Då kan man t.ex. träna lite vattenvana/simning med barnet utan flytväst, samtidigt som man inte behöver vara jätteorolig för barnet som har flytväst på.

En del badställen har ett grundare område innanför en brygga. Det kan göra det enklare att ha koll på barnen, så att det äldre inte försvinner för långt ut.

Sedan gäller det att prata om badvett med barnen. 3-åringen måste man dock fortfarande ha stenkoll på, eftersom barn i den åldern har noll impulskontroll och inte förstår risker. 

• Lyckligalotta

Vi bor precis vid havet och jag är ensam med tre barn ooch badar dagligen.

De är 2, 7 och 9. Funkar hur bra som helst. Man får ha ögonen främst på den minste och undvika mobilen.

• Liten ekorre

Jag har mina tre barn själv när vi åker och badar. Mobilen får vila och jag är i vattnet med barnen. Den yngsta håller sig fast i min rygg och de två äldsta simmar inte längre ifrån mig än att jag kan nå dem om jag sträcker mig.

Men ja, man måste vara hård och ha stenkol för de förstår inte hur farligt det kan vara. Min äldsta kan ta enstaka simtag och flyta vilket underlättar i alla fall.

• Zarch

Det beror helt på. Jag skulle helst inte åka till en badstrand själv med mina två som är 4 och 2,5 år, mest för att den yngsta är smått vild och badglad. Blir en pärs snarare än kul, om några år är det en annan femma. En 7 och 3 åring borde däremot inte vara några problem att ta med kan jag tycka.

• Anonym (A)
    Lönnsirap skrev 2022-06-28 14:17:33 följande:
    Fullständig rimligt att faktiskt fundera lite över att det kan bli problem i samband med att man åker och badar när man är ensam vuxen. Det kan ju bli livsfarligt om det äldre barnet inte förstår att det kan vara farligt, medan man håller koll på de yngre.

Däremot tycker jag inte att man inte ska försöka. Som vuxen behöver man vara hård med vissa regler och faktiskt åka någonstans där det fungerar. Då kan man utan "problem" åka och bada. Och märker man att det inte fungerar så åker man omedelbart hem.
    Håller med
  • Studentpappa

Jag har badat mycket själv med våra barn, grejen är ju just att bada med dom, inte sitta på stranden och titta på håll. Solbränna har aldrig varit prio för mig som för många andra soldyrkare.

Sen finns det ju bra saker som gör att dom flyter, vi har armpuffar som även om dom får punka, så flyter barnet. Sen ska man givetvis välja badplats med omsorg. 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Bada ensam med två barn