• Fostermamma

Sambo

Hejsan, jag är ny här och blev medlem då jag sitter i en situation som jag inte vet hur jag ska göra med. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år och vi lever tillsammans med våra barn, hans barn varannan vecka om mina på heltid, vi har det väldigt bra tillsammans när det bara är vi och sambolivet är precis som jag föreställt mig, dock hade vi ett stort bråk för några månader sen där han anklagade mig för att vara otrogen, gick igenom min mobil och ifrågasatte varenda killkompis jag har och undrade vilka jag liggat med, efter en väldigt tuff period när jag tillslut sa att jag inte var så säker på att jag ville stanna kvar fick han ett så kallat mentalt psykbryt och började gråta och stalde till en jävla scen om atg han var ofret och bad om ursäkt och låvade att ändra sig, vilket han gjorde,nu har situationen börjat igen och han har nu börjat attakera min familj, där dem fryser ut honom och anklagar honom för olika saker och går på barnen, jag har aldrig hör min familj utalla sig på detta sett och vi alla i min familj är väldigt öppnar inga som är fördomsfulla, han kastar ur sig kommentarer om att han är obligatorisk barnvakt när vi är borta även om jag också har full koll på alla barnen, känner att kan måste göra något då vi snart ska gifta oss. // foster mamman 

• Svar på tråden Sambo
  • sextiotalist
    Fostermamma skrev 2022-06-27 10:47:20 följande:
    Sambo

Hejsan, jag är ny här och blev medlem då jag sitter i en situation som jag inte vet hur jag ska göra med. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år och vi lever tillsammans med våra barn, hans barn varannan vecka om mina på heltid, vi har det väldigt bra tillsammans när det bara är vi och sambolivet är precis som jag föreställt mig, dock hade vi ett stort bråk för några månader sen där han anklagade mig för att vara otrogen, gick igenom min mobil och ifrågasatte varenda killkompis jag har och undrade vilka jag liggat med, efter en väldigt tuff period när jag tillslut sa att jag inte var så säker på att jag ville stanna kvar fick han ett så kallat mentalt psykbryt och började gråta och stalde till en jävla scen om atg han var ofret och bad om ursäkt och låvade att ändra sig, vilket han gjorde,nu har situationen börjat igen och han har nu börjat attakera min familj, där dem fryser ut honom och anklagar honom för olika saker och går på barnen, jag har aldrig hör min familj utalla sig på detta sett och vi alla i min familj är väldigt öppnar inga som är fördomsfulla, han kastar ur sig kommentarer om att han är obligatorisk barnvakt när vi är borta även om jag också har full koll på alla barnen, känner att kan måste göra något då vi snart ska gifta oss. // foster mamman 

Nja, fostermamma är du ju inte.
    Men det är stora varningsflaggor (eller snarare, brandlarm). 
    Jag har som mantra, ett förhållande är bra, när de sämsta stunderna inte är sämre än att man har ett lite tjafsgräl, eller trötthetsirritation. 
    Är det som du beskriver, så har ni det inte väldigt bra tillsammans. Även en misshandlande man är gullig emellanåt,
    Det värsta är att du utsätter dina barn för detta.
    Så utifrån det du skriver, så finns det bara en utväg, det är att separera.
    Jag tycker även du ska visa dina vänner och din familj vad du skrivit. 
  • Fostermamma

Jag valde namnet då jag har varit fostermamma tidigare under många år och är van med namnet, diskussionerna tas aldrig upp i närheten av barnen och alltid efter att dem somnat, jag är väldigt noggrann med det och tystar ner honom direkt om dem skulle vara vakna, diskussionerna handlar mest om hur han känner sig och vad han påstår att dem ska ha sagt, min mamma är en väldigt öppen person som välkomnar alla och dörren är aldrig stängd, det är även så jag har blivit uppfostrad, behandla andra som du själv vill bli behandlad,  men enligt honom så ska min familj och specifikt min mamma vara giftig och utnyttjar mig och min syster för egen vinning vilken inte alls stämmer med hur hon är som person.

• Loet

Det låter som om han försöker få kontroll över dig med olika typer av manipulation. Detta kommer troligen eskalera desto längre ni är tillsammans. 

• Dexter dot com

Hans beteende kommer garanterat eskalera om han inte söker hjälp nu. Jag hade valt att bli särbo tills han bevisat under väldigt lång tid att han ändrat sitt beteende och efter det prata om samboliv och äktenskap.

• Earlgrey

Kanske kan ta lite kontakt med hans ex som han har barn med sedan tidigare och fråga om hans agerande då.....om han var svartsjuk och ställde till scener etc. För att sen be om ursäkt och säga att han ska bättra sig. Vill bara varna för en sådana men. Dom brukar inte bli bättre utan sämre....

• Earlgrey

Ring gärna kvinnofridslinjen. Dom kan berätta om mönster och också om hur svårt det kan vara att lämna när det blivit värre och dom kan berätta hur du kan gå tillväga också. En person som inte har insikt och inte vill ha insikt och som är instabil ska inte vara i ett förhållande. Det är inte en som ska vara stöttande utan båda ska stötta varandra. Det inte en som ska ta hänsyn och stå ut med saker. Ring för du kan vara anonym och bara så du vet....linjen är inte för bara dem som blir grovt misshandlade.... Psykisk misshandel, manipulation....gränser som flyttas....etc.... det kan gå tio år av mera och mera kontroll och sen blir det våld.....

• Earlgrey

Menade att det oftast inte börjar med fysiskt våld.  Utan mera manipulation och psykisk misshandel så kallad psykiskt våld till exempel att man växlar mellan ömhet och iskyla. Ena dagen är man en hora och andra dagen en prinsessa. Det finns också Sexuellt våld och ekonomisk våld. Och även försummelse våld t.ex. att inte byta blöja tillräckligt ofta på dem som behöver på äldreboendet till exempel. Att neka någon att få tillgång till sjukvård....etc

Svar på tråden Sambo