• Anonym (Juni)

Bebis 9 månader kan inte äta något med bitar?

Min lilla äter jätte bra fast föda och har gjort de ganska tidigt så inget klagande/oro om det. Men har märkt att maten måste verkligen vara mosat ordentligt,  inte ens vanlig havegrynsgröt går, inte till ex ris ,stekt ägg eller bebismat som de står "från och med 8 mån" som innehåller små "bitar" då börjar hon hosta och tillslut kommer spya och ordentligt,  till och med genom näsan.

Så antar att hon helt enkelt bara inte är redo? Eller kan de bero på något annat? Någon som vart med om liknande?

Fingerfood vore så smidigt! Men vi hinner senare såklart.

Jag gör maten själv oftast och då kör jag i blender så det blir helt mosat, inga problem då.

• Svar på tråden Bebis 9 månader kan inte äta något med bitar?
  • Anonym (Mixer)

Jag körde bara med hemlagad puré i den åldern till båda mina. Havregrynsgröt gick däremot bra- också hemlagad. Ris ska de inte äta före året. Man får vänja de gradvis med större bitar. Saknar de tänder är det ju värre också. Så din lilla hinner. Glad

• lövet2

Jättevanligt. Man kan få mosa maten ganska länge åt dem.

• Anonym (Juni)

Ja asså jag gör ju maten själv men några få gånger har hon fått färdigmat men spyr av den pga bitarna.

Jag vet att man inte får ge ris förutom i färdigmat, bvc sa därför att vi ska köpa färdigmat med ris, men hon är inte redo, har provat 2 gånger och alltid samma, först hostar hon sen kommer spyan.

Men ja , vi får köra på med min hemmagjorda, det funkar ju :)

• Anonym (Be)

Be dom kolla upp den ovanliga avikelsen kärlring. Vårt barn föddes med detta och kunde inte äta nått annat än pure innan Operation. 

• Anonym (qqq)

Min son hade svårt med bitar länge även efter 1 års ålder. Jag trodde det var för att han var så sen med tänderna, sen var han väldigt petig med maten över lag. Han spottade ut.  Nu (han är 20 år) när jag ser i backspegeln så var han väldigt känslig i svalget men det förstod vi ju inte då. 
    Fick i tonåren autismdiagnos. Han har svårt med varmt vatten, svårt med kläder av tyger tex jeans, för det känns mot huden. Han har svårt med sol och värme och kan knappt vara ute normala sommardagar. Jobbigt med skarpt ljus för ögonen. Duschar i ljummet vatten för vanligt varmt som vi andra vill ha, blir för varmt för honom. När det gäller mat så förstod vi efter ett tag att vissa saker helt enkelt inte gick att äta. Han har haft väldigt svårt för köttbitar, eller annat som är ""jobbigt" att tugga på och jobbigt att svälja. Malet kött som köttfärs och burgare har alltid gått bra men inte fläskkotletter, kyckling, biff osv.
    När han som ca 10-åring behövde ta röntgenplåtar hos tandläkaren gick det inte. Han hulkade som om han skulle kräkas, eftersom plåtarna ändå ska in rätt långt och då kände han det. Han fick remiss och ta röntgenplåtar utanpå ansiktet istället. (När han vuxit lite till, klarade han av det senare)

När vi fick veta om hans diagnos föll alla bitar på plats runt matbekymren, känslighet osv. Om man har autism är det vanligt att man har nån slags obalans i allt det här fysiska. Alla har förstås inte likadant, men jag skriver allt detta som ett tips, OM ni börjar fundera på något sånt när barnet blivit äldre. När man tycker att ett barn är kräset så kan det bero på att det helt enkelt känns så otäckt i svalget att barnet inte vill svälja vissa saker (och det kanske kan handla om autism -en fysisk känslighet kopplad till det). Min son har förklarat för mig, hur det känts för honom. Att då tvingas äta saker är förkastligt (som tyvärr i skolan, då de tjatade på honom).  Det finns barn som får diagnosen selektiv ätstörning. Det har inte min son fått men jag skulle tippa på att han var åt det hållet. 

Nu som vuxen försöker han att äta många saker och har väl tränat upp sig, så han äter idag en väldigt massa saker som inte fungerade när han var barn. 

Jag visste inget om sånt här när mina barn var små, jag hade önskat att någon hade kunnat berätta de här sakerna för mig då, så kanske situationen runt mat hade gått att hantera på ett smartare sätt. Det viktigaste är ju att barnen får i sig nåt, inte att de ska vara hejare på att smaka på allt och gilla allt. 

• Anonym (helt)
    Anonym (Juni) skrev 2022-06-26 18:24:59 följande:
    Bebis 9 månader kan inte äta något med bitar?

Min lilla äter jätte bra fast föda och har gjort de ganska tidigt så inget klagande/oro om det. Men har märkt att maten måste verkligen vara mosat ordentligt,  inte ens vanlig havegrynsgröt går, inte till ex ris ,stekt ägg eller bebismat som de står "från och med 8 mån" som innehåller små "bitar" då börjar hon hosta och tillslut kommer spya och ordentligt,  till och med genom näsan.

Så antar att hon helt enkelt bara inte är redo? Eller kan de bero på något annat? Någon som vart med om liknande?

Fingerfood vore så smidigt! Men vi hinner senare såklart.

Jag gör maten själv oftast och då kör jag i blender så det blir helt mosat, inga problem då.

Det är helt normalt att inte kunna äta bitar vid 9 mån även om en del barn kan det. Det är också helt normalt att bebisen reagerar såsom du beskriver på bitar som den inte kan hantera. Istället för att sätta i halsen så kommer kväljningsreflexen och räddar situationen och en kräkning kan framkallas. Så småningom lär sig barnet hur stora bitar som går att svälja och då avtar kväljningarna och kräkningarna.

Små bitar i sås som 8-mån-burkarna är den sämsta och svåraste konsistensen för bebisar, de burkarna är bara dumma. Ge antingen helt slät mat eller bitar, så att bebisen vet vad den ska förvänta sig. Inte sås som känns säker och plötsligt en bit däri som inte går att bara svälja som det släta. 

Så det bästa du kan göra nu är att fortsatta att mata med slät/mosad mat så att bebisen kan äta sig mätt. Och sen erbjuda mat i bitar att öva på- Välj mjuka bitar som bebisen kan plocka och hålla och gnaga eller föra runt i munnen. Och öva på att svälja, spotta ut eller råka få en kväljning - allt det är träning. Var alltid med så att du kan hjälpa till om bebisen råkar sätta i halsen. 

En mycket bra sida är Instagram-profilen Solidstarts, de har info och filmer om hur man introducerar mat vid olika åldrar och utifrån bebisens mognad i ätandet.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (helt) skrev 2022-06-27 11:43:17 följande:
    Det är helt normalt att inte kunna äta bitar vid 9 mån även om en del barn kan det. Det är också helt normalt att bebisen reagerar såsom du beskriver på bitar som den inte kan hantera. Istället för att sätta i halsen så kommer kväljningsreflexen och räddar situationen och en kräkning kan framkallas. Så småningom lär sig barnet hur stora bitar som går att svälja och då avtar kväljningarna och kräkningarna.

Små bitar i sås som 8-mån-burkarna är den sämsta och svåraste konsistensen för bebisar, de burkarna är bara dumma. Ge antingen helt slät mat eller bitar, så att bebisen vet vad den ska förvänta sig. Inte sås som känns säker och plötsligt en bit däri som inte går att bara svälja som det släta. 

Så det bästa du kan göra nu är att fortsatta att mata med slät/mosad mat så att bebisen kan äta sig mätt. Och sen erbjuda mat i bitar att öva på- Välj mjuka bitar som bebisen kan plocka och hålla och gnaga eller föra runt i munnen. Och öva på att svälja, spotta ut eller råka få en kväljning - allt det är träning. Var alltid med så att du kan hjälpa till om bebisen råkar sätta i halsen. 

En mycket bra sida är Instagram-profilen Solidstarts, de har info och filmer om hur man introducerar mat vid olika åldrar och utifrån bebisens mognad i ätandet.
    Tack för tipset! Ska kolla den IG profilen! :)

Ja asså dom gångerna vi gett burkmat har varit under 10 gånger, på resa och 2 gånger hemma när det varit slut på hemmalagat i frysen. 
    Igår provade jag steka ägg som finger food (tips från bvc) men funkade inte alls... Satte i halsen och spydde.
    Men till exempel bitar av melon kan hon hantera , men de är nog enklare.
Svar på tråden Bebis 9 månader kan inte äta något med bitar?