• Cecanii

Förstår inte bebis signaler

Hej. Min bebis är 11 veckor, hon är väldigt ?med? och alltid glad. Nu till mina frågor/problem:

1. Hon äter endast ersättning, 100-150 ml 5-6/dag. hon ligger på medelkurvan i vikt. Hon verkar dock lida av sura uppstötningar/svälja sin spya. ibland ligger hon och sover och sedan vaknar för hon vill rapa/spy. detta kan komma 4h efter måltid. 

2. Hon flaskmatas och jag tycker inte alls hon visar tydligt när hon är mätt. Jag rapar henne mycket emellan pga gasig mage. Ibland kan hon grina illa och spotta ut ersättningen men efter en liten stund kan hon fortsätta dricka ur flaskan. 
    i perioder klunkar hon hysteriskt och känns stressad trots att jag gör ALLT för att matningen ska vara så lugn och mysig som möjligt. 

3. på BVC så säger dom att jag ska ha is i magen, ?hon säger till när hon är hungrig, du behöver inte klocka henne?, men hon gör typ inte det! endast nattetid. Hon har något vaket/sovande tillstånd från kl 2, sover men andas som hon är vaken och rör sig, hon ?vaken? 15 sekunder och sen ?sover? 10 -30 min, till jag tar upp henne, vilket kan vara från kl 2-5 på morgonen. Väl vaken går det snabbt till gråt och är då såklart hungrig.

kan någon förklara något av ovan för mig? tips? någon som varit med om något liknande?

BVC säger att jag läser av hennes signaler tidigare än hon hinner börja gråta, men det kan ju inte stämma? hade jag inte väckt henne hade hon sovit i eoner känns det som. 

• Svar på tråden Förstår inte bebis signaler
  • Lilant

Har inte så mycket råd mer än att om bäbisen inte vaknar av sig själv på natten så behöver du inte längre väcka för att mata om hon går upp i vikt som hon ska. Sen kan du ju prova att byta till lemolac istället och även byta till en antikolik flaska. 

• ElaineBenes

Förstår verkligen ingenting av din text. Helt osammanhängande, men förstår det som att du är stressad för att du inte kan läsa barnets signaler och att ditt barn inte sagt till när hen är hungrigt?

Hur som helst är mitt råd att ta det lugnt, vi förstod inte heller när hon var så liten. Visst lär man känna sitt barn, men det är ju så mycket nytt att ta in och man är så orolig så försök inte. Det kommer av sig självt, och du lär dig ungefär när ditt barn behöver äta och kan erbjuda flaskan då. 
    Min tjej åt inte när hon inte var hungrig, så vi kunde erbjuda och ville hon inte ha så var hon helt enkelt inte hungrig. 

• Trippelmamma76

Läs på om reflux/tyst reflux hos spädbarn. Bvc-sköterskor brukar inte kunna särskilt mycket om det, men det finns behandling om det är det. Men då behöver ni träffa en riktig barnläkare.

Svar på tråden Förstår inte bebis signaler