• Anonym (Bebbe)

Bebis vaknar efter nattning

Vår snart 8 månaders bebis somnar vid 19.00 på kvällen. Ser till att hon kommer till ro i min famn men lägger ner innan hon somnat. Hon vaknar sedan flera gånger och skriker. Har försökt att trösta i hennes säng utan att ta upp. Ibland går det, ibland är hon helt otröstlig. Likadant är det när hon vilar på dagen. Detta har pågått länge och jag håller på att bli knäpp över att inte ha någon lugn kväll eller lugn stund för mig själv på dagen. När vi sedan har gått och lagt oss vid 21.30 så sover hon oftast lugnt till 2-3-tiden. 

Hon ligger i sin spjälsäng i vårt rum. Hon har snutte och napp. 

vad ska man göra?
    kan något vara fel?

• Svar på tråden Bebis vaknar efter nattning
  • Drottningen1970

Testa nåt annat. Barnet sover tydligen ni sover i samma rum så varför inte testa att låta barnet somna i soffan eller på en filt på golvet i samma rum Istället för att lägga henne i sovrummet. 

• Räkan77

Vad brukar du göra på kvällen? Om du, och ev barnets pappa, sitter i soffan en hel del så kanske ni kan prova att låta barnet sova där. Barnet kanske sover bättre när hen hör era röster och kan känna er närhet. 

• lövet2
    Anonym (Bebbe) skrev 2022-06-25 22:29:26 följande:
    vad ska man göra?

kan något vara fel?

Vid 8 månader sover i princip alla barn riktigt dåligt (googla Separationsfasen). De är ängsliga för att lämnas ensamma och det kan vara svårt att ens gå några sekunder utom synhåll. Snabbaste sättet att komma förbi det här stadiet är att mata på med trygghet. En del barn som alltid sovit i spjälsäng behöver plötsligt sova hos föräldrarna i stället, och det kan vara omöjligt att ha barnvakt en timme.

Annars är det också så, att de flesta barn sover bättre var som helst utom i spjälsängen. De kan sova gott hela kvällen på ett litet täcke i köket eller TV-rummet och sova hela natten hos föräldrarna i dubbelsängen, men hamnar de i spjälsängen så är det kört. Själv har jag använt spjälsängen som förvaring för babykläder, för ungarna har inte sovit där alls.
  • ElaineBenes

Gör som barnet vill. Låt barnet sova med er, i famnen eller soffan eller vad ni nu gör.

Vår tjej som aldrig själv som liten, så hon sov alltid hos oss i soffan. Från runt 8 månaders åldern fram till två och ett halvt år sov hon oftast i sin spjälsäng i vårt rum hela nätterna.

Sen blev det mer och mer oroligt, nu är spjälsängen borta men hon sover i vår säng. (Har ett eget rum men är verkligen inte redo att sova i egen säng i eget rum än).
    Men de kvällar och nätter hon sovit utan att komma upp är lätträknade. Men med oss, i sängen eller soffan sover hon som klubbad. 
    Vi antar att det bara är så det är just nu. Om det skulle vara så här under en längre tid kanske vi får fundera mer, men för nu accepterar vi bara läget
  • Anonym (Som)

Som någon annan skrev, separationsfasen oftast mellan 6-10 månder. Aldrig kul att ha barn då typ men det går över. 

Svar på tråden Bebis vaknar efter nattning