• Anonym (pyotor)

Semesterdagar dragna på helg?

Jobbar skift, så går varannan helg, nu varit ledig i snart två veckor. Nu kollade jag på lönen och ser att de dragit mer än 10 dagar (har inte varit ledig nånting annat i år), så förmodligen har de alltså dragit för helgen. Vet inte vad som är rimligt när man jobbar i skift.

Ska man ta det med facket? Har arbetsgivaren gjort en fuling eller brukar det se ut så? Min semesterkvot ska vara 1, dvs det dras 1 dag per dag. Vill minnas att förra året gick det åt 15 dagar på 3 veckor. Då skulle det alltså gå åt 21 dagar på 3 veckor om de ska räkna in helgerna???

• Svar på tråden Semesterdagar dragna på helg?
  • Anonym (Åsa)

Jag vet inte vilka regler som gäller, men I ditt läge hade jag kontaktat facket och frågat. De vet ju om arbetsgivaren får göra på det viset eller ej.

• Anonym (Fghj)

Jag jobbar vanligtvis varannan helg men de drar INTE semesterdagar på helg.
    Det är ju ganska självklart för jobbar man helg är man ju ledig vardagar istället så man ändå bara jobbar 5 dagar/vecka. Alltså ska semester också bara vara 5 dagar/vecka.

• Anonym (Fghj)

Dock tänker jag att du har varit ledig 2 v men juni månad är ju inte slut än, kan det inte vara så att det du ser är alla semesterdagar som är dragna för juni? Kolla datumen, står det tex semesterlön 13-30 juni och 13 dagar dragna så stämmer det, eftersom det INTE dras semesterdag på midsommarafton.

• Ester69

Har för mig att dom drar semesterdagar även för helg när du tar semester genom två perioder. 

• Anonym (Fghj)
    Ester69 skrev 2022-06-24 10:51:38 följande:

Har för mig att dom drar semesterdagar även för helg när du tar semester genom två perioder. 

Nej det ska inte göras, jobbar man inte 7 dagar i v ska givetvis inte 7 dagar semester dras.
    Däremot kan det stå att man har semester på helgen men inga dagar ska dras.
  • Ester69

Har en kollega som ofta åker utomlands. Och han tar alltid 5 semesterdagar en dag komp annars drar dom semester även på våra lediga dagar påstår han. Vi jobbar 6 dagar ledig i 4

Anonym (Fghj) skrev 2022-06-24 10:53:28 följande:
    Nej det ska inte göras, jobbar man inte 7 dagar i v ska givetvis inte 7 dagar semester dras.
    Däremot kan det stå att man har semester på helgen men inga dagar ska dras.

• Anonym (Avtal)

Beror på hur avtalet ser ut..hos oss dras det semesterdagar alla schemalagda dagar vi väljer att ta semester på..
    dvs är du schema lagd måndag,tis ,fre ,lör ,sön ena veckan och mån,tis ,ons veckan där på o tar semester från mån v 1 till söndag v2  dvs 14 lediga dagar som semester så dras det 8 semester dagar då det är 8 dagar arbetsgivaren måste ordna vikarie för dig - detta gäller oavsett när på året du tar din semester .
    Det är  så vitt jag vet bara på jobb där man inte jobbar helger som dessa aldrig räknas in när man räknar ut hur många semesterdagar som går åt till en ledighet 
    Min sambo har ett vanligt 9-17 jobb mån-fre.. tar han ledigt två veckor dras det 10 dagar även fast han är ledig helgen i mitten ….o helgen före o helgen efter .. vilket ju ger 16 lediga dagar i rad om jag tänker rätt nu…

• Anonym (Enkelt)

Om du annars skulle ha jobbat på helgen så kommer de att dra även för helgen.

• elmadumle

jag jobbar i vården och jobbar varannan helg, vi skriver alltid i semester alla dagar i veckan men det dras bara fem dagar i veckan. 

Svar på tråden Semesterdagar dragna på helg?