Skrapad av långtradare
Hej allihopa, lite tidigare idag körde min son på 15 år sin A-traktor då han skulle hämta sin brorsa på jobbet. Han kör ut ur en rondell och ut på en 80-väg vilket han får köra på. Komplementet till denna 80-väg är alltså flera kilometer längre. På vägen han kör är det enfiligt, heldraget, en lång bilkö i mötande körfält samt en ganska liten väggren men som han höll sig i. Bakom honom ligger en långtradare som bestämmer sig för att köra om även fast det är ett OTROLIGT dålig tillfälle. Han märkte fort att släpet kom närmare och närmare men det fanns inte riktigt något han kunde göra då han redan låg otroligt nära vägräcket. Släpet skrapade upp bilen på vänstersidan och det började redan vid bakdörren, backspegeln flög av den med. Han lyckades memorera reg numret så vi ringde och polisanmälde. Lite senare ringde vi även företaget vilket var ett åkeri. Ägaren som vi pratade med hävdade direkt att det förmodligen var sonen som gjort fel och drog argumentet, "vem litar du mest på, en yrkesförare som kör 12 000 mil/år eller en 15 åring som knappt kört". Han intog direkt försvarsposition och tyckte att "Då måste ju mitt släp ha skador, annars har inget hänt". Han hävdade även att han inte tyckte att A-traktorer ska vara ute och köra på en 80-väg dagen innan midsommar samt att deras företag har tider att hålla för att undvika dryga böter vilket jag självklart förstår, men jag förstår inte hur man kan köra så oansvarigt och farligt. Han skulle prata med chauffören och sedan höra av sig, han var väldigt arg och jag tror absolut inte att han kommer erkänna, även om chauffören erkänner.A-traktorn är inte heller helförsäkrad eftersom det inte går att göra i VGR..
![Rynkar på näsan Rynkar på näsan](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Något man kan göra, tips?