• Ck2

Hjälp magnetröntgats som gravid!

Hej, testade idag positivt och visar sig att jag då magnetröntgade ländryggen 5-6 dagar efter befruktning!! På röntgen sade man att "de säger att det inte ska vara någon fara" när jag sa att jag kunde vara gravid. Men glädjebeskedet från imorse övergick snabbt till oro :| läst en hel del och det verkar vara visat att magnetfält påverkar celler men att det är oklart hur det påverkar foster. I mitt fall var det bara ett embryo men tänker att det borde vara som allra mest känsligast så tidigt!? Vet att det inte är strålning men vetenskapen är oklar på området och jag undrar om det finns ngn som varit med om detta och kan berätta hur det har gått?

• Svar på tråden Hjälp magnetröntgats som gravid!
  • Ck2

Långbenspluto, får man fråga vad som gör dig så säker? Skäms

• Lilant

Inte äns säkert att du va gravid 5-6 dagar efter befruktning äns. Och om de skulle vara farlig så skulle ju ingen kvinna som magnetröntgas kunna bli gravid eftersom äggcellerna skulle vara skadade. 

• Jejje20

Jag arbetar med MR och har skrivit uppsats i ämnet. Det finns inga studier (sedan tidigt 90 tal) som visar att mr är skadligt för foster. Anledningen till att man helst inte gör mr på gravid är pga att man inte kan bevisa att det är oskadligt. Risken man pratar om är oftast uppvärmning men då krävs oftast långa undersökningar. 
    Gravid mr personal (som jag själv) arbetar dag i magnetfältet (som alltid finns där, man stänger aldrig av maskinerna) 
    Personligen skulle jag inte vara orolig mvh 

• Ck2

Blev mest orolig när jag läste om någon studie man gjort på kycklingar där man kunde se en viss avvikelse i tillväxt när det skedde precis efter blastocyst (?) perioden, men om det nu var så givet så borde det ju vara ett strikt nej om det inte är akut kan man tycka..Känns iallafall betryggande att höra av någon som arbetar med och är insatt i ämnet. Tack för svarGlad

• Ck2

Vill bara berätta för eventuella framtida läsare att jag födde en fullt frisk flicka. :) så om någon är så orolig som jag var så kan man slappna av! 

Svar på tråden Hjälp magnetröntgats som gravid!