• Anonym (Vera)

Vilket flicknamn finast?

Vilket flicknamn är finast? Vilka associationer fåt ni till namnen? Är det högklass, lågklass eller mittemellan?
    Märta
    Astrid

• Svar på tråden Vilket flicknamn finast?
  • Anonym (Kakmonstret)

Har jobbar inom äldreomsorgen en stor del av mitt liv så Märta associerar jag till en stackars äldre dam med ett fruktansvärt öde. Har svårt att se det på en yngre. 
    Astrid däremot tycker jag är så gulligt och ett namn som är värt att bli populärt igen. Associerar det med Astrid Lindgren såklart. Så en person med ett varmt hjärta, mycket fantasi och ett stort leende. 

Avseende klassen på namnen har jag inga kommentarer, tycker sånt är skrattretande, att någon med ett namn skulle vara värre än någon annan. 

• Anonym (H)

Tycker båda är  fina, men gillar Märta mest då det känns minst vanligt. Vilka klasser namnen har, har jag ingen synpunkt på. Namnen för mig är typiskt svenska, rejäla, gamla och fina namn. Jag gillar "tantnamn" 

• Embla twopointoh
    Anonym (Kakmonstret) skrev 2022-06-19 07:11:21 följande:

Har jobbar inom äldreomsorgen en stor del av mitt liv så Märta associerar jag till en stackars äldre dam med ett fruktansvärt öde. Har svårt att se det på en yngre. 
    Astrid däremot tycker jag är så gulligt och ett namn som är värt att bli populärt igen. Associerar det med Astrid Lindgren såklart. Så en person med ett varmt hjärta, mycket fantasi och ett stort leende. 

Avseende klassen på namnen har jag inga kommentarer, tycker sånt är skrattretande, att någon med ett namn skulle vara värre än någon annan. 

Att vissa namn är vanligare i vissa klasser, eller socioekonomisk status som man snarare kallar det idag, är väl etablerat. Det är INTE samma sak som att säga att individer med ett visst namn skulle vara värre än någon annan. Man måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Vera) skrev 2022-06-19 07:07:26 följande:
    Vilket flicknamn finast?

Vilket flicknamn är finast? Vilka associationer fåt ni till namnen? Är det högklass, lågklass eller mittemellan?
    Märta
    Astrid

Jag har svårt för RT-ljudet i namn, tycker det är fult och hårt. Likaså det korta Ä-ljudet, det är inte fint det heller. Kort sagt gillar jag inte Märta alls. Det liknande Marta är något bättre. Jag associerar Märta till en käck och pigg person.

Astrid tycker jag är vackert, men var och varannan flicka heter det nuförtiden, så det börjar bli lite väl tråkigt enligt mitt tycke. Jag associerar namnet till Astrid Lindgren, till blomman aster och till en blond, blåögd flicka.

Bägge namnen är ganska neutrala när det kommer till klass-aspekten. Jag kan se en Astrid eller Märta i en sliten förortslägenhet likväl som i en takvåning från sekelskiftet.
  • Anonym (Kakmonstret)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-19 14:29:47 följande:
    Att vissa namn är vanligare i vissa klasser, eller socioekonomisk status som man snarare kallar det idag, är väl etablerat. Det är INTE samma sak som att säga att individer med ett visst namn skulle vara värre än någon annan. Man måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt.
    Håller inte med dig, alls tyvärr. Visst de kan vara vanligare i vissa kretsar, men att anpassa sig efter de normerna istället för att välja det man själv känner starkast för är i mina ögon väldigt svagt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kakmonstret) skrev 2022-06-19 14:50:42 följande:
    Håller inte med dig, alls tyvärr. Visst de kan vara vanligare i vissa kretsar, men att anpassa sig efter de normerna istället för att välja det man själv känner starkast för är i mina ögon väldigt svagt.
    Exakt vad av det jag skrivit är det du inte håller med om?

TS frågade efter hur andra uppfattar namnen, inte att hon nödvändigtvis tänkte "anpassa sig efter de normerna". Att vilja veta vad andra tycker är inte samma sak som att man sedan följer andras uppfattning slaviskt.
  • Anonym (Kakmonstret)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-19 15:03:32 följande:
    Exakt vad av det jag skrivit är det du inte håller med om?

TS frågade efter hur andra uppfattar namnen, inte att hon nödvändigtvis tänkte "anpassa sig efter de normerna". Att vilja veta vad andra tycker är inte samma sak som att man sedan följer andras uppfattning slaviskt.
    Det är inte heller olika saker. Hantera att vi har delade åsikter om det istället. Jag instämmer inte i ditt synsätt. Det är inte värre än så. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kakmonstret) skrev 2022-06-19 15:29:58 följande:
    Det är inte heller olika saker. Hantera att vi har delade åsikter om det istället. Jag instämmer inte i ditt synsätt. Det är inte värre än så. 
    Jag hanterar olika åsikter alldeles utmärkt. Det jag ville veta var exakt vad jag skrev som du inte höll med om, men det klarar du inte av att svara på, du bara upprepar att du inte håller med.

Du drog slutsatser utifrån TS som TS inte uttryckt. Sedan försöker du ursäkta den missen med att "det är inte heller olika saker".
Svar på tråden Vilket flicknamn finast?