• Anonym (Ts)

Börsen rasar

Börsen bara rasar och rasar. På några månader har min kapitalförsäkring rasat med ca 30 000 kr. Det är dock ett långsiktigt sparande, kommer inte behöva de pengarna på minst 10 år förhoppningsvis. Är det sitta lugnt i båten som gäller? 

• Svar på tråden Börsen rasar
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-16 15:31:56 följande:
    Börsen rasar

Börsen bara rasar och rasar. På några månader har min kapitalförsäkring rasat med ca 30 000 kr. Det är dock ett långsiktigt sparande, kommer inte behöva de pengarna på minst 10 år förhoppningsvis. Är det sitta lugnt i båten som gäller? 

Ja, det är det, sitt bara lugnt. Om du har råd, så spara mer nu när det är billigt. Men bara pengar du kan avvara under en lång tid. 
  • Anonym (Q)

För långsiktigt sparande så sitter man still. Om man behöver pengarna tidigare har man förhoppningsvis redan reagerat för länge sedan.

• Anonym (Edvin)

Jag är på börsen, man kunde läsa varningar om Usa:s räntehöjningar som börja redan i Mars, nu innan onsdagen hade jag sålt av allt  

Fed rikta in sig på fyra räntehöjningar i år, mest dramatiska räntehöjningar sedan 1994, allt för att tämja den skenande inflationen.
    In direkt finns ingen oro, mer än en tillfällig nedgång som kommer fortsätta ett tag. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-16 15:31:56 följande:
    Börsen rasar

Har fonder som rasat, jag tänker att på lång sikt är det bara att vänta ut det. Har petat in lite mer pengar och hoppas att det är en bra idé på lite längre sikt, säg 5-10 år. Men just nu blir man ju besviken varje gång man loggar in, känslan är att det kommer fortsätta neråt ett bra tag innan det vänder.
  • Dekadensen

Det är när det gör som mest ont du ska fortsätta.
    Månadsspar som vanligt.
    Detta är tillfälligt och börsen vänder tids nog.

• Anonym (Edvin)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-01 07:02:44 följande:
    Har fonder som rasat, jag tänker att på lång sikt är det bara att vänta ut det. Har petat in lite mer pengar och hoppas att det är en bra idé på lite längre sikt, säg 5-10 år. Men just nu blir man ju besviken varje gång man loggar in, känslan är att det kommer fortsätta neråt ett bra tag innan det vänder.
    Det är det vanligaste rådet som ex Avanza o banker ger.

Men att förutspå att börsen skulle gå ner efter årsskiftet var inte svårt o förstå, allt flaggades för en nedgång, marknaden var boosta av bidrag under pandemin, inflationen på rekord nivå, historiskt låga räntor osv.
    Varav jag valde o sälja av, har behållit några tusen lappar i varje fond, kan se att jag hade tappat ca 10% av allt placerat kapital om jag låtit dom bara sitta kvar.

Nu med ev uppgångar åter placerar jag mycket, men har ännu en lite oro att botten är inte nåd ännu, följer världsläget noggrant. 
Svar på tråden Börsen rasar