• Anonym (LedsenFru)

Skiljas - vi har glidit isär

Jag och min man har varit ihop i 14 år och gifta i 4 år. Nu har jag börjat leta egen lägenhet och igår började han kolla hur man tar ut skilsmässa. Vi har pratat om att skiljas under ca 3-4 månader men jag har funderat på det till och från sedan i vintras. 

Vi älskar varandra djupt, har bra kommunikation, djup vänskap och bra sex men det skiljer 15 år mellan oss (jag är 32, han är snart 47) och vi har utvecklats så olika senaste året. 

Under hela vår relation har han aldrig velat följa med till min familj för att fira jul, midsommar, födelsedagar eller annat. Varje gång han har sagt nej har det sårat mig. Det senaste året har jag slutat fråga om han vill följa med. Jag har försökt att bara acceptera det men jag känner mig ganska ensam när jag är med min familj och mina syskon sitter med sina partners. 

Jag får i 90% av fallen gå ensam på bio, teater och andra event för att han inte vill följa med. Det är också något som sårat mig men som jag vant mig vid men jag har börjat känna mig mer och mer ensam och allt mindre kär i min man. 

Under det senaste året har han blivit beroende (han säger att det är hans passion) av ett dataspel, där han pratar med vänner på nätet. Det är hans enda vänner, han träffar ingen IRL. Han sitter vid datorn varje kväll och vi har ägnat allt mindre tid åt varandra. 

Jag frågade om han skulle välja mig framför datorn om jag gav honom ett ultimatum. Han sa nej för att det är hans stora hobby. Jag frågade om han skulle gå med på att följa med till min familj eller på olika aktiviteter lite oftare om det skulle rädda vår relation och han sa nej. Han förklarade att det helt enkelt inte ligger i hans intresse att träffa människor, det är inte en del av hans personlighet. 

Jag har kommit till en ålder i livet, då jag vill träffa släkt och vänner, resa, testa nya saker och verkligen leva livet utanför lägenheten. Han vill bara sitta hemma och spela spel och ha myskvällar med mig. Jag tror han är kär i mig och jag älskar honom men jag önskar han ville följa med mig på äventyr i livet. Jag är inte beredd att leva ett stillsamt liv så som han vill och han är inte beredd att ändra sig för min skull. 

Finns det något mer jag kan göra för att rädda vår relation? Ingen av oss vill ju kompromissa. Jag vill leva livet, han vill ha lugn och ro. Jag är ledsen varje dag över att förlora honom men jag känner mig samtidigt ganska ensam när jag måste göra allting ensam. 

Snälla, hjälp mig! 

• Svar på tråden Skiljas - vi har glidit isär
  • Anonym (K)

Men vadå rädda relationen, det finns inget att rädda! Han VILL INTE. Han värdesätter ffs ett jäkla spel över dig! Ha lite stolthet! Och han säger det rent ut, och han kan inte ens tänka sig att umgås med dina släktingar om det skulle rädda relationen. Han VILL INTE. Acceptera det. Det är inte åldern som spelar roll här utan att han faktiskt inte vill leva upp till hur en normal relation brukar se ut.

• Zaxika

Jag tycker du resonerar klokt om er relation. Låter som att ni är överens om skilsmässa. 

När ni träffades var du nybliven vuxen (många ser inte sina barn som vuxna förrän de är i 23 års ålder). Runt 25 brukar hjärnan ha mognat klart. Så det är helt naturligt att det har hänt saker i er relation nu när du har passerat 30 strecket. 

Du kommer säkert kunna träffa någon likasinnad som vill samma saker som du. Lycka till  

• Monsieur Venus

Han låter väldigt oengagerad och tråkig. Jag har haft det på liknande sätt, med en 8 år äldre kille som aldrig ville göra någonting mer äventyrligt än att åka till grannstaden. Vi var också väldigt olika. Han tyckte om att sitta hemma framför datorn och jag ville resa. Efter nästan 13 års tid och oändligt många försök att få med honom ut och resa, så gav jag slutligen upp. Mitt liv och min energi ska inte gå åt till att försöka få med någon ut på äventyr. Någon som dessutom tycks ha vuxit fast framför datorn. Det ska inte ditt liv och din energi heller gå åt till. Tänk vad mycket lättare och skönare livet skulle vara om du bara var tillsammans med någon som är lite mer lik dig själv. Det är bland annat därför min kille numera är ett ex. Igår skrev jag kontrakt på min nya lägenhet och den första juli flyttar jag. Nu jäklar ska jag ut och resa Cool

• Anonym (K)

Jag kan tillägga att jag har precis samma upplevelser själv med ett ex - men han var flera år yngre än mig! Så det är inte bara ålder som gör dem till tråkiga gubbar som aldrig vill göra annat än att sitta vid datorn.

• Yllop

Du och din man vill ha ut helt olika saker av livet.
    Du inser väl själv att det finns inget äktenskap att rädd.
    Gå skilda vägar innan du blir bitter.

Svar på tråden Skiljas - vi har glidit isär