• Myggan321

Alkohol och gravid i vecka 3

Hej!

Jag och min sambo va på Summerburst förra helgen och tänkte att det blir sista gången då vi försökt skaffa barn sen i höstas. Vi festade på under två dagar där och sen när vi kom hem plussade jag på torsdagen. När vi åkte var testet negativt och var alltså ovetandes i vecka tre. Någon med erfarenhet om eventuell påverkan gällande detta och om vi ska fortsätta vara oroliga?

tack på förhand!

• Svar på tråden Alkohol och gravid i vecka 3
  • Anonym (H)

Jag tror du kan vara helt lugn. Dom flesta eller i alla fall många, har druckit alkohol ovetandes att de var gravida - mig inkluderat. Slappna av och njut av att vara gravid

• student2013

Som tidigare skriver många dricker nog innan dem vet.
    Jag drack runt samma vecka då jag firade att jag fått jobb. Sen plussade jag veckan efter.

Hon är en glad och pigg 4 åring idag. 

Håll dig bara borta från alkoholen nu så ska det vara lugnt

• Anonym (Ingen oro)

Ingen fara! Gjorde precis samma sak,for på 50 års fest och plussa nu just några dagar efter :) Har tre barn sen innan och har nog alltid råkat på nån fest innan jag visste att jag var gravid, alla barn mår prima.

• Anonym (Jenny)

Foster får Inte näring från navelsträngen i början så det är nog lugnt, så tidigt i graviditeten. 

• Jag är bara jag

V.3 är den vecka man blir gravid. Äl är 2+0 och embryot fäster tidigast 2+5. Det finns i princip ingen kontakt mellan kvinnan och embryot så tidigt. Huvudsaken du inte dricker hädanefter.

• Anonym (Diana)

Det är omöjligt att säga hur och om det har någon påverkan i just ditt fall då det är individuellt hur känsligt embryot är bland annat, men om man läser vad andra skrivit här som tydligen också druckit alkohol så verkar det ju ha gått bra för dem. Kontakta MVC och rådfråga.

• Anonym (Diana)
    Jag är bara jag skrev 2022-06-11 22:29:37 följande:

V.3 är den vecka man blir gravid. Äl är 2+0 och embryot fäster tidigast 2+5. Det finns i princip ingen kontakt mellan kvinnan och embryot så tidigt. Huvudsaken du inte dricker hädanefter.

Celldelningen sker då, den är rätt viktig
  • Jag är bara jag
    Anonym (Diana) skrev 2022-06-12 00:04:23 följande:
    Celldelningen sker då, den är rätt viktig
    Jovars, men det finns massor med kvinnor som druckit den veckan och det har inte påverkat embryot. Alkoholen kommer ju inte ut till embryot så tidigt. Sen är det ju så att om man medvetet tänker försöka bli gravid avråds från alkohol mellan äl och BIM, men nån panik för att man druckit v.3 behöver ingen ha.
Svar på tråden Alkohol och gravid i vecka 3